JÁTÉKRA FEL!

Csikós-Árky Brigitta: Egyenletes ritmus tartása közben koordinációs, koncentrációs játék ismerkedéssel

  1. A játék neve, címe: Egyenletes ritmus tartása közben koordinációs, koncentrációs játék ismerkedéssel
  2. A játék pedagógiai célja: Egyenletes ritmus betartása közben koordináció, koncentráció fejlesztése
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: nem szükségesek
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Székek
  12. Technikai igény: Szék minden résztvevőnek
  13. Az előkészítés feladatai: Terem berendezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A padokat, székeket közösen pakoljuk a megfelelő helyre.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Körben helyet foglalunk, mindenki kedve szerint ülhet oda, ahova szeretne.
  17. A játék menete, játékszabályok: Egyenletesen 4/4-ben gondolkodva játszunk. Az osztinátó: combra ütés-taps-jobb váll fölé mutatás-bal váll fölé mutatás. A jobb váll fölött a saját nevemet kell mondanom, bal váll fölött a mellettem balra ülő nevét. Én kezdem. Ha valakinek nem sikerül időben kimondania a nevet, akkor megvárja a következő motívumot, és csak akkor mondja. Az osztinátót mindenki folyamatosan csinálja. Türelem játék is egyben, és egymás elfogadása is fontos, nem mindenkinek sikerül elsőre, van, aki izgul, ha rá kerül a sor.
  18. A játék lezárása: Ha körbeértünk, lezárul az első játék. Hirtelen hatalmas a hangzavar, mindenki el szeretné mondani, mit érzett. Erre lehetőség is van, de hamarosan indulhat is a következő kör, hiszen rá kell, hogy érezzenek a mozgásra, ritmusra, lüktetésre, hogy az igazi sikerélménye is meglegyen a játéknak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük, hogy az elsőre nagyon könnyűnek tűnő játék miért is okozott kihívást. Sokan hatalmasat ütöttek a combjukra lelkesedésükben, de a továbbiakban kicsit puhábban kell majd ezt a mozdulatot végezniük, ne járjon fájdalommal a játék. Nagyon kellett koncentrálniuk. Elmesélik, hogy miért is tetszett nekik, és mindig kérik, hogy játszunk újat. Fontos megbeszélni, hogy nem nevetjük ki egymást. A második alkalommal már nagyobb a sikerélmény. Én szeretem több variációval játszani ezt a játékot, ennyitől nem fáradnak el, a lelkesedésnek köszönhetően mindenkinek sikerül a pontos lüktetés betartása.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Helycsere után ismét játszunk egy kört, még mindig csak a bal –immár új – szomszéd nevét lehet mondani. 2. Újabb helycsere, de ekkor a bal vállnál már bárki nevét lehet mondani, így a körben bárki következhet, és neki kell folytatnia a játékot. Természetesen az osztály közben adja az egyenletes osztinátót. 3. 8. osztályosokkal már zenetörténeti ismétlésként is szoktuk ezt a játékot játszani. Mindenki megkapja egy zeneszerző nevét, és így játszuk végig a játékfolyamatot. 4. Az ének órához kapcsolódva pl. mindenki választhat hangszer nevet magának. Ebben az esetben nagyon meg kell figyelniük, mely hangszereket is választották társaik. 5. Egy másik alkalommal érdemes a két vállat és ezáltal az irányt megfordítani.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Én is játszom természetesen. Az esetleges megjegyzések azonnali megszüntetése nagyon fontos az első alkalommal.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ismerkedős játéknak is tökéletes. Mégis érdekes, hogy az évek óta osztálytársakként egy közösségben élők is néha megtorpannak, amikor a szomszédjuk nevét kell gyorsan, pontos időben kimondani.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Csikós-Árky Brigitta