JÁTÉKRA FEL!

Csiki-Kovács Szabina: Árpád-kori vacsora

  1. A játék neve, címe: Árpád-kori vacsora
  2. A játék pedagógiai célja: A környezetemben lévő diákok tapasztalataim szerint nem szeretik a történelmet, a hagyományokat, nem ismerik a saját kultúrájukat. Ebből kifolyólag a tantárgy tanulása is nehézségeket okoz. Fontos hogy a fiatalok visszataláljanak a gyökereikhez, megtalálják az identitásukat.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A terem berendezése alatt az iskolai padok, székek pakolása jelenthet kockázatot, például meglökhetik egymást, elejthetik a nehezebb berendezési tárgyakat, megüthetik magukat. Ez a művelet fokozott odafigyelést, fegyelmezettséget igényel. Erre a tanulók figyelmét szükséges volt felhívni a berendezés megkezdése előtt.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: papír, toll, kártyák Árpád-kori uralkodók neveivel
  12. Technikai igény: laptop, hangfal
  13. Az előkészítés feladatai: középkori zene keresése, amelyre bevonulnak az uralkodók, kártyák elkészítése, terem berendezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A részvevők a terem berendezésében vehetnek rész az előkészítés során.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok 3 fős csoportokba rendeződtek és szabadon elfoglalták a csoportoknak kialakított asztalokat és székeket, melyre már ki volt készítve lefordítva a kártya az uralkodó nevével. Kerettörténet: a játékosok Árpád- kori vacsorán vesznek részt. Minden csapat egy királyból és a kíséretéből áll. A királyok majd egyenként bevonulnak és bemutatkoznak a vendégek előtt.
  17. A játék menete, játékszabályok: A csapatok feladata, hogy a kártyán szereplő uralkodó 10 jellemzőjét, cselekedetét, csatáját felsorolják és ebből a többi csapat kitalálhassa, hogy kiről van szó. Kiválasztják maguk közül azt a játékost, aki a király szerepét játssza. Erre a feladatra 10 perc áll rendelkezésre. Az idő lejárta után a királyok a bevonuló zenére a terem üresen hagyott közepére egyenként bevonulnak és bemutatkoznak. A többi csapatnak ki kell találnia, hogy ki az uralkodó és fel kell írniuk a saját papírjukra. Minden csapat maximum 10 pontot kaphat az uralkodó jellemzéséért (amennyiben kevesebbet sikerül gyűjteni vagy hibás jellemzőt, esemény írnak, akkor annyival kevesebb a pont) és 4 pontot a többi csapat királyának kitalálásáért. A csapat minden tagja megkapja a csapat által szerzett pontot.
  18. A játék lezárása: A hibák korrigálása, a jellemzők, események kiegészítése.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék a tanórai tevékenység része. A tanulók az órákon pontokat gyűjtenek a különböző feladatokkal. A csapatok által szerzett pontok a tanulók egyéni pontjai, így egyéni feladatoknál vagy más csoportösszetételnél nem okoz problémát. Amelyik tanuló 100 pontot szerez, kap egy ötöst.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A feladat bármelyik történelmi kornál, egyéb tudományágak képviselői esetén is alkalmazható. Kreatívabbá tehető például ha a csapatok jelmezt vehetnek fel, zenét választhatnak maguknak. Mélyebb területeket érinthet, ha nem híres emberekkel zajlik a vacsora, hanem a játékosok által tényleg ismert személyekkel. Ilyen esetben feltárhatók a kapcsolatok, kötődések, konfliktusok. Változtatható úgy is a feladat, hogy az általuk választott személyeket hívják vacsorára. Érdekesebbé tehető a játék például azzal, ha a vacsorát, beszélgetési témát is kitalálják a játékosok vagy teljesen különböző korokból, különböző egyéniségek (pl Pókember, Napóleon és Árpád vezér) ülnek a képzeletbeli asztalhoz és a játékosok elképzelik, hogy hogyan zajlik ez a szituáció
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék előkészítése, a bevonulási zene biztosítása, a hibák, hiányosságok megfigyelése, a javítások segítése, rávezetés.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Csiki-Kovács Szabina