JÁTÉKRA FEL!

Csernyikné Pálfi Márta: 30 másodperces helycsere–továbbfejlesztett változat

  1. A játék neve, címe: 30 másodperces helycsere-továbbfejlesztett változat
  2. A játék pedagógiai célja: Az ismerkedés mélyítése, elősegítése, megkönnyítése. Testi kontaktus teremtése játékhelyzetben olyanokkal is, akikkel egyébként még távolságtartóan, bátortalanul viselkednek a csoport tagjai.
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: a játékteret teljesen üressé, szabaddá kell tenni
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: nincs
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: a játéktér szabaddá tétele
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: a terep szabaddá tételében segíthetnek, a közös "munka" segíti az oldódást egymás felé
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt játszottam velük egy energetizáló és együttműködést segítő játékot (karika vezető) és egy koncentrációt fejlesztő, egymásra hangoló játékot (ping-pong labda átadás körönként emelkedő labdaszámmal és egy nyelvtörő bevezetésével)
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak, viszonylag szorosan, hogy minél jobban láthassák egymás tekintetét. A játék alapváltozatát már ismerték, előzőleg játszottuk. A kör közepén állva felelevenítem számukra az alapváltozat szabályait és bevezetem a változtatást. Az alapváltozat szerint a játékosok keresik egymás tekintetét, akiével összetalálkozik a sajátjuk, azzal helyet cserélnek, a találkozási ponton kezet fognak egymással és bemutatkoznak. A most játszott változat során, mivel már egymás nevét jól tudják, most kicsit tovább lépve más oldalról lesz lehetőségük megismerni a másikat. Kérem őket, hogy képzeljék azt, hogy ők az állatvilág részei, gondolják ki, melyik az az állat, amivel szívesen azonosulnának, ami hozzájuk közel áll. A játék során ezután mindig ezen az állatnéven mutatkozzanak be egymásnak. Az üdvözlés formája körönként bővül, amit minden kör elején megbeszélünk, bemutatok, visszaállva a kör közepére. Egy-egy játék-kör mindig 30 mp-en át tartó helycserékből áll, amit ebben az esetben a magas létszám miatt (27 fő) kicsit megnyújtottam, kb 45-50 mp-re. A körök végét 25-30-ig tartó hangos beszámolással jelzem, utána már nem indulhat el senki helycserére. Az első 4 körben kértem a fiúkat, hogy lányokkal cseréljenek helyet, és mindenkit arra, hogy lehetőleg mindig valaki mással cseréljenek, minél több játékossal találkozzanak, lehetőleg ne csak a régi, egyébként is ismert barátokkal. Az üdvözlés formái az egyes körökben: 1.kör: kézfogás+állatnév; 2.kör: előző+két kézzel összetapsolás fent a levegőben+állatnév 3.kör: előző+jobb csípők összekoccintása+állatnév; 4.kör: előző+bal csípő összekoccintása+állatnév; 5.kör: előző+ellentétes irányba karfűzéssel egy kör forgás egymással. Az 5. kör után körben állva vagy ülve megbeszéljük röviden egyenként a választott állatneveket.
  18. A játék lezárása: A gyerekek körben állnak vagy ülnek, én körben járok mögöttük, sorban mindegyikőjük mögött-mellett megállok és megkérdezem a többieket, ő milyen állat volt. Röviden megbeszéljük, mik a jellemzői, találó volt-e az adott játékosra. Viccesen, tréfásan, pozitívan jellemzünk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A megbeszélés során figyelek rá, hogy mindig mondjak az állattal kapcsolatban olyan pozitív tulajdonságot, ami jellemző a gyermekre. A játékot megköszönöm, megdicsérem őket. Ez esetben a folytatás fagylaltozás volt.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet bármi mással azonosulva is játszani, pl. hobbyval, kedvenc étellel, színnel, mesehőssel, filmhőssel stb. Az üdvözlés formáját, bővítését lehet variálni, velük közösen kitalálni akár.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok ismertetése, a bemutatás a kör közepén történjen, de a játék során a játékvezető sétáljon a körön kívül, hogy ne zavarja a játékosokat.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ezt a játékot egy táboroztatás során játszottam, egy 8-14 éves korosztályú, egymást csak részben ismerő csoporttal. A fiúk aránya 1/3 volt. Érdekes volt megfigyelni, hogy a játék elején még kissé feszengő, zavarban lévő gyerekek is mennyire felszabadultan, vidáman játszottak a játék végén. Az alapváltozatot és egy kicsit továbbfejlesztett változatát a tábor elején játszottuk, ezt a változatot pedig már a tábor vége felé, pár napos együttlét, sok játék és közös program után. Öröm volt látni a különbséget az egymással való interakcióik terén. Egyébként én, óvónő lévén, teljesen más korosztállyal foglalkozom, külön kihívás és élmény volt ekkora gyerekeknek játékot vezetni.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Csernyikné Pálfi Márta