JÁTÉKRA FEL!

Csermák Mihály: Tégla a csapatban

A játék neve, címe: Tégla a csapatban

A játék pedagógiai célja: Önismeret fejlesztés, szociális kapcsolatok fejlesztése, érvelési képesség fejlesztése

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Elegendő hely a székek között, ha valakinek gyorsan ki kell mennie, vagy valami miatt gyorsan el kell hagyni a helységet, könnyen lehessen mozogni.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Székek, papír, ha jutalom is van, akkor valamilyen tárgyjutalom

Technikai igény: Nyomtató.

Az előkészítés feladatai: A játékosok tulajdonságainak összegyűjtése, az adatlapok összeállítása, nyomtatása. A terem berendezése.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők berendezhetik a termet (a székeket egy körben elhelyezhetik).

A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok leültetése, a kerettörténet ismertetése, egy próbajáték, amelyben a játékvezető a „besúgó”.

Keretmese: Titkosügynökök leleplezése. Az osztályba titkosügynök rejtőzik, aki információkkal látja el megbízóját a csoporttagokról. A csoporttagok megszerzik a titkosügynök („tégla”) személyes aktáját („adatlap”), és az ott leírt személyes információk alapján próbálják kitalálni, ki a „tégla” a csapatban.

A játék menete, játékszabályok:Átalakított játék: „Maffia” – nyomozós játék Minden résztvevőről készült egy „beszervezési adatlap”, ami a legfontosabb 5 tulajdonságát (külső, belső, tanulmányi eredmények, érdeklődés stb.) tartalmazza. Az adatlapok közül elsőként a játékvezető által kiválasztott játékos húz egy „beszervezési adatlapot”, majd tesz egy javaslatot a többieknek a „tégla” személyéről. Ezt követően vita indul meg a játékosok között, hogy igaza volt-e a „nyomozónak” vagy sem. A vita során érkezhetnek új javaslatok is, amelyek közül 1-et a csoport többségi szavazással kiválaszt. Mindkét esetben a csoport szavaz végül a „tégla” személyéről. A tégla részt vehet a vitában, de személyét nem fedheti fel direkt módon. A vita a szavazással együtt max. 2 perc lehet, az idő lejártával a játékvezető kötelezi a játékosokat, hogy döntsenek. A döntést a játékvezető hirdeti ki. 1. Ha igaza volt a „nyomozónak”, akkor megkapja év végi bizonyítványát és kiválaszthatja azok közül a következő „nyomozót”, akik az ő döntése mellett voksoltak. 2. Ha nem volt igaza a „nyomozónak”, de a többi játékos többsége által javasolt személy helyes volt, akkor ezek közül a játékosok közül a játékvezető választja ki az új nyomozót. Ebben az esetben a bizonyítványát a „tégla” személy kapja meg, akit a játékosok többsége felfedett. (Ez a játékos lehet még nyomozó, ha a többiek később őt választják. 3. Ha senkinek sem volt igaza, a nyomozótól jobbra ülő játékossal folytatódik a játék.

A játék lezárása: A játék addig folytatódik az előbb leírt szabályok szerint, amíg már csak 2 játékos marad, akinek „téglaként” nem fedték fel a kilétét. Ekkor a játékvezető elkezdi olvasni a maradék két „tégla” adatlapját, úgy hogy mindig csak 1-1 tulajdonságot mondd el felváltva. Ekkor a két még fel nem fedett játékoson kívüli játékosok adhatnak megoldási lehetősége. Amelyiket előbb kitalálják, kaphatja meg a bizonyítványát. Aki utoljára maradt a játékban, lesz a „győztes”.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Értékelés: a végén összegezzük a tapasztalatokat, mennyire ismerjük egymást a közösségen belül, mennyire vagyunk szabálykövetők ill. milyen ügyesen tudunk érvelni és meggyőzni másokat, befolyásolni azok döntését. Külön tárgyjutalom vagy más anyagi jutalmazás nem szükséges, önmagában a játék közösségi élménye a jutalom

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot bizonyítvány osztásához és tanév lezárásához, értékeléséhez igazítottam, de természetesen más közösségekben módosulhatnak a szabályok. Itt cél volt az is, hogy végül mindenki megkapja a bizonyítványát, így nem építettem be a játékba „kiesési” következményt, de más csoportnál és célok esetén az aktuális „nyomozó” játék, akinek nem sikerült felfedni eltalálni a „tégla” személyét, viszont a közösség többi tagjának igen, akkor kiesik a játékból. (Amennyiben senkinek sem sikerült, nincs kiesés).

A játékvezető speciális feladatai: A játék bevezetése és irányítása. Az irányítás során figyelnie kell az időkeretekre, ill. a szabályok betartására.

Egyéb/megjegyzés: A jutalmazásnál természetesen lehet tárgynyeremény is, ha szükséges. (Bár ennek nem vagyok híve, mert önmagában a játék öröme kell legyen a jutalom.)

A játékot lejegyezte: Csermák Mihály