JÁTÉKRA FEL!

Cserhátiné Birinyi Anikó Eszter: Hangpingpong

A játék neve, címe: Hangpingpong

A játék pedagógiai célja: A magas, mély és vegyes hangrendű szavak csoportjainak gyakorlása, az elsajátított ismeretanyag gyakorlása, elmélyítése. Hangrend törvényének játkos gyakorlásával kommunikációt, megfigyelőképességet, memóriát fejlesztő játék, valamint szókincsbővítésre is alkalmas.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Egymástól legalább fél karnyi távolságban helyezkedjenek el, kör alakzatban, nyugodtan tudják dobni a labdát, ne ütközzenek oldalt, legyen kényelmes a játék.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: labda

Technikai igény: Székek, amelyekre a játékból kiesők le tudnak ülni.

Az előkészítés feladatai: Mindenki hozza a saját székét, kör alakzatban állunk fel, mindenki maga mögé helyezi a székét, hogy később le tudjanak ülni.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel nincs szükség különösebb előkészületekre, mindenki hozza a székét.

A játék megnyitása, nyitánya: Kör alakzatban elhelyezzük a székeket, ha állva játsszunk, helyet csinálunk, hogy kör alakzatban elférjünk, a labdát is odakészítjük. Mindenki leül a székére, az én kezemben van a labda, ismertetem a játékszabályokat.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben ülnek (vagy állnak), az én kezemben a labda. Háromféle dolgot mondhatok annak, akinek odadobom a labdát: Ping- ilyenkor magas hangrendű szót kell mondania, Pong-mély hangrendű szót kell mondania, Pingpong-vegyes hangrendű szót kell mondania. (kb. 5-ig kell számolnunk, hogy mondjon egy szót). Aki jól válaszolt, dobja valakinek a labdát és szintén valamelyik szót mondja (ping-pong-pingpong). Először bármilyen szót mondhatnak, aztán nehezíthetünk: csak lányneveket, vagy fiúneveket, virágneveket stb.(meghatározott témájú szavakat) mondjanak.

A játék lezárása: Aki elrontja, vagyis nem megfelelő hangrendű szót mondott, az kiesett, le kell ülnie a székére. Az utolsó két játékosnak egyre gyorsabban kell válaszolni, aki hamarabb téveszt, az esik ki a játékból. Aki bent marad, ő lesz a győztes, ezzel véget ért a játék.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszönöm, hogy együtt játszottunk és megdicsérem a gyerekeket, megkérdezem, mi volt a legjobb pillanat a játékban, mit élveztek benne. A játékban bent maradt játékos örült a legjobban, nyelvtanból kapott érte ötöst ( félév előtt különösen nagy öröm volt) .

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ahogy fentebb írtam, lehet témákra szűkíteni a szavak csoportját, így nehezebbé tesszük a feladatot, ez ennek a korosztálynak elég nehezítés.

A játékvezető speciális feladatai: Többször ismertetni kell menet közben a szabályokat, mert így rögzül. Valamint odafigyelni arra, hogy vigyázzanak egymásra, ne találják el a másikat a labdával, ne sértődjön meg senki. Érdemes ezért lehetőség szerint több kört is játszani.

Egyéb/megjegyzés: A gyerekek jobban szerették ezt a játékot, mint amikor a táblán halmazábrába kellett csoportosítani a szavakat. A vége volt a legizgalmasabb, szurkoltak egymásnak. Viszont minden alkalommal a kezemet magasra tartva, számoltam az 5 másodpercet, hogy ne húzódjon el a játék, és mindenkinek ugyanannyi ideje legyen gondolkodni.

A játékot lejegyezte: Cserhátiné Birinyi Anikó Eszter