A játék pedagógiai célja: Tapasztalatszerzés: hogyan tud egy kis létszámú csoport egy közös cél érdekében együtt dolgozni úgy, hogyha valaki a csoportból hibázik, akkor a csoport minden tagja károsul.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: Alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét arra, hogy a játékmezőn egyszerre csak egy ember mozoghat.
Résztvevők száma: 8-14
Résztvevők életkora: 14+
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Kellékigény: – Íróeszköz + írólapok a játékosoknak Előre elkészített: – számozott lapok (1-től 6-ig számozva) – bombát ábrázoló lapok – egy ajtót ábrázoló lap (lehet felirat is) – tartalék üres lapok – Térképes segítséghez kitöltetlen játékmező (Pl:7×7-es) Célszerű A4-es méretű lapokat használni, hogy a számok, bombák és az ajtó jól láthatóak legyenek. Hogy a számozott lapokból és a bombákból mennyire van szükség, azt a kiválasztott játékmező négyzeteinek száma dönti el. Pl: 6×6-os aknamező esetén az ajtóval együtt összesen 36 (6×6=36), 7×7-es aknamező esetén összesen (az ajtóval együtt) 49 (7×7=49) játéklapra lesz szükség. Ha olyan csoporttal játszunk, akik lassabbak vagy a számítógépen játszható aknakereső játékot egyáltalán nem ismerik, akkor célszerű a játékosok egyikének egy 6×6-os vagy 7×7-es térképet is adni (lásd: játék menete, játékszabályok) Ha két-három csapat játszik egyszerre (verseny) vagy egy csapat játszik többször egymás után (kudarc utáni újrapróbálkozás), akkor minden lapot duplán-triplán kell elkészíteni. A játékvezető – ha akar, akkor – beöltözhet szellemnek, (Lásd a keretmesét) és a játékvezetőnél kell lennie egy megoldókulcsnak is (Lásd később) Megjegyzés: Több csapattal csak akkor játszunk egyszerre, ha van a résztvevő csapatok számának megfelelő számú játékvezető is!!!
Technikai igény: Ha a játék időre megy (Pl: több csapat versenyez), akkor a játékvezető(k)nél legyen stopper.
Az előkészítés feladatai: A játékvezető előre berendezi a helyszínt, az aknamező méretének megfelelő számú lap földre helyezésével. Ez egy kezdő állapot, ami egy részlegesen felfedett aknamezőt mutat meg, a játékosok a játék során fogják a játékmezőt teljesen feltérképezni. (Nagy segítség, ha négyzetrácsos elrendezésű járólapokon folyik a játék! További segítség lehet, ha a játékmezőn való tájékozódást a sakkhoz hasonlóan a játékmező mellett elhelyezett betűk és számok lehelyezésével segíti a játékvezető) FONTOS! A játékmező négyzetrácsainak akkorának kell lennie, hogy egy-egy játékos kényelmesen rá tudjon állni, valamint az is, hogy a szomszédos mezőkön álló játékosok a későbbiekben könnyen elférjenek egymás mellett! A játékleíráshoz mellékelt fotókon egy konkrét példa 7×7-es játékmező kezdő lerakására: Az üresen maradt négyzetek helyére sima fehér lapot kell tenni , az A1-es mezőn van az ajtó, a többi mezőn pedig a számok és a bombák találhatóak
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosok besegíthetnek az előkészítésbe, de a játékvezető a játékszabályokat csak az előkészítést követően mondhatja el.
A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető kezdésként megkéri a játékosokat, hogy egyelőre ne csináljanak semmit, csak tetszés szerint válasszanak ki egy számozott lapot és álljanak rá! (Az ajtóra és a bombákra állni tilos!) Ezután elmondja a keretmesét. Kerettörténet: „Ti most egy kiránduló csoport tagjai vagytok, akik egy ódon kastély meglátogatása során a trónterembe érkezve nézelődtök. Ekkor hirtelen megjelenik a kastély elvarázsolt szelleme és közli veletek, hogy a trónterem alá van aknázva. Amelyik mezőn éppen álltok, ott nincsen bomba, de a többi mező alatt lehet. Ha valaki közületek rálép egy olyan mezőre, ami alatt bomba található, akkor a bomba felrobban és meghaltok. Annyit még elárul Nektek a szellem – aki nagyon szereti a számítógépes játékokat – hogy a számítógépes aknakereső játékhoz hasonlóan a mezőkön szereplő számok azt mutatják meg, hogy az adott mezőt körbevevő mezők közül összesen hány mező rejt bombát. Pl: a D1-es mezőn szerelő 3-as szám azt jelenti, hogy a D1-es mezővel szomszédos öt mező (C1;C2;D2;E1;E2) közül három rejt bombát, de hogy melyik három azt nem lehet tudni. Az a feladatotok hogy a játékszabályok betartásával a mezőkön egyesével lépegetve minden csapattag eljusson az A1-es mezőn látható ajtóig (kijárat) eközben senki ne lépjen aláaknázott mezőre, tehát ne haljatok meg! ” (Megjegyzés: A fényképekkel illusztrált példa 13 játékosra íródott, ha a játékosok száma ennél kevesebb, akkor nem kell minden számozott mezőre játékost állítani, ha pedig több, akkor aki(k)nek nem jutott számozott mező, az(ok) a továbbiakban segítő(k) lesz(nek). Lásd: játékszabályok) Ezt követően a játékvezető ismerteti a játék szabályait!
A játék menete, játékszabályok: 16. A játék menete, játékszabályok: Játék célja: • Elsődleges cél o a lehető legtöbb játékost épségben (tehát egészségesen ) kijuttatni az aknamezőről. Aki az ajtós (A1) mezőre rálép az megmenekült. • Másodlagos cél o a lehető leggyorsabban megtenni ezt (Pl: a játékvezető megszabhat időkorlátot, hogy mennyi időn belül kell a csapatnak kijutni) Szabályok: a játékosok 3 dolgot tehetnek: mozoghatnak, lekérdezhetnek, cserélhetnek • Mozgás o Az aknamezőn csak előre-hátra illetve oldalirányban lehet lépni (tehát átlósan nem) o Egy lépésben csak egy mezőnyit lehet mozogni (mezőt átlépni nem lehet) o Egyszerre csak egy játékos mozoghat a mezőn, a mozgási szándékot előre jelezni kell a játékvezetőnek (ha többen mozognak bűntetés következik) • Lekérdezés o A játékosok megbeszélik egymással, hogy szerintük ki az a játékos, aki biztonságosan ráléphet egy olyan szomszédos mezőre, amelyiken fehér lap található (tehát nem tudni, hogy van alatta bomba vagy nincs) o Ha találtak ilyen mezőt, akkor az a játékos, aki szomszédos ezzel a mezővel rálép a mezőre és ezzel lekérdezi azt!!! (Átlósan lépni vagy ugrani itt sem lehet!) Eközben bemondja a mezőnek a nevét! (Pl: az F2-es mezőn álló játékos rálép a G2-re, ami eddig még nem került felfedésre és közben bemondja, hogy G2) o A játékvezető ekkor a megoldókulcsban megnézi, hogy az adott mező mit rejt és ezt közli a csapattagokkal: – Ha bomba van ott, akkor azt mondja, hogy BUMM!!! a játék véget ér (Mindenki aki még az aknamezőn van meghal) – Ha nincs ott bomba, akkor megmondja, hogy a most lekérdezett mező körül összesen hány bomba van, és átad egy ennek megfelelő számozott lapot a játékosoknak, akik ezt a mezőre tehetik! a játék folytatódik o Ha a játékosok valamelyik mező alatt bombát sejtenek, akkor kérnek a játékvezetőtől egy bombát ábrázoló lapot és elhelyezik az adott mezőn így jelezve azt, hogy erre a mezőre nem célszerű senkinek rálépni • Csere o A mezőn álló játékosok nem cserélhetnek egymással helyet! o A mezőn kívüli játékosok (segítők) szóban segíthetik a társaikat úgy, hogy közben nem léphetnek be az aknamezőre! o Viszont bármelyik mezőn álló játékossal büntetés nélkül helyet cserélhetnek, ha ebbe a mezőn álló társuk is beleegyezik és a cserére vonatkozó szándékot a játékvezetőnél előre jelezték! (ha szabálytalan a csere bűntetés) Segítségek • Ingyenes o íróeszköz + papír o számozott segédlapok + bombák (a játékvezetőtől játék közben kapható) • Fizetős o + 5 perc adódik a megoldás idejéhez, ha a csapat térképet vesz,igénybe. (Ezt csak akkor alkalmazzuk, ha a játék időre megy. A térkép a játékvezetőtől kérhető és a segítőkhöz kerül.) Bűntetések (akkor javasolt, ha mérjük a játék idejét vagy ha több csapat versenyez egymással) • + 1 perc: bármilyen nem engedélyezett akció (pl: mozgás, csere) • + 5 perc: amikor az 1. játékos lekérdezéssel rálép egy aláaknázott mezőre (ilyenkor ez az egy játékos kiesik a játékból, de a többiek folytathatják) • END: amikor a 2. játékos lekérdezéssel rálép egy aláaknázott mezőre (ilyenkor az egész csapat felrobbant) A játék vége • amikor az összes pályán lévő játékos eljutott az ajtóhoz (óra ekkor áll meg) vagy • a csapat felrobbant
A játék lezárása: A játék végén szánjunk időt a feladat megbeszélésére akkor is, ha a csoportnak sikerült a feladatot megoldania. A megbeszélés lehetséges szempontjai: – Ki hogyan érezte magát az aknamezőn való ácsorgás közben? – Volt-e olyan, aki unatkozott? – Hányan vettek aktívan részt a feladatban? – A segítők mennyire tudták segíteni a megoldást? – Ha sor került cserére, akkor miért történt ez a csere? – Kiválasztódott-e a játék során egy vagy több vezető? – Alakultak-e ki kisebb (esetleg egymástól elszigetelt) csoportok a játék során? – Mennyire nehezítette vagy segítette a játékot a versenyhelyzet vagy az időkorlát? (Ha volt egyáltalán ilyen) – Ha sikerült a feladatot teljesíteni, akkor mi volt a megoldás kulcsa? – Ha nem sikerült, akkor mit rontottak el, mire figyelhettek volna jobban? (Természetesen az előzetes céljaink figyelembe vételével más kérdéseket is fel lehet tenni, de fontos, hogy a feltett kérdéseket a résztvevő játékosok válaszolják meg, a játékvezető csak irányítsa ezt a beszélgetést)
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A feldolgozás szempontjait lásd az előző pontban. Ha nem volt verseny, akkor ez elég is. Ha verseny volt (pl: egy osztály két csoportja között) akkor a csoporttagok életkorának és érdeklődésének megfelelő apróbb jutalmat érdemes bevetni, de minden résztvevő csapat kapjon valamit. Egy lehetséges megoldás, hogy a jutalmak közül elsőként a győztes csapat választ, majd utána sorban a többiek.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Érdemes a játék megkezdése előtt mérlegelni, hogy kik fognak játszani. Ne állítsuk a játékosokat megoldhatatlan feladat elé, de ne legyen a megoldás triviális. Ez a játékleírás most két játszható aknamezőt tartalmaz (lásd egyéb/megjegyzés): egy könnyebben játszhatót és egy nehezebbet. Természetesen minden játékvezető kitalálhat újabb (könnyebb/nehezebb) pályákat csak arra kell ügyelni, hogy a feladat mindig teljesíthető legyen: olyan helyzet ne alakuljon ki a játék megoldása közben, hogy csak a szerencsén múlik, hogy a játékosok tudják folytatni az aknamező feltérképezését. (Persze az lehet, hogy ők játék közben mégis a szerencsére hagyatkoznak, de akkor ez az ő döntésük és nem a játék hibája)
A játékvezető speciális feladatai: A résztvevők életkorának és képességeinek megfelelő nehézségű pályát és szabályrendszert válasszunk, ez a játékvezető részéről nagy figyelmet és előzetes tervezést igényel, de hatványozottan növeli a játékélményt. Ha a csapat mégis elakad a megoldás során és a játék nem versenyre megy, akkor a játékvezetőnek legyenek alternatívái a csapat megsegítésére. (Sokszor elegendő lehet egy mondat, hogy: „Én látok egy olyan mezőt, ahol biztosan nem lehet bomba!” De az is lehet, hogy fel kell fedni egy olyan mezőt, ami nem tartalmaz bombát és ez fogja továbblendíti a csapatot a holtponton)
Egyéb/megjegyzés: Ahhoz, hogy a játékot ténylegesen játszani lehessen készült egy melléklet, amit az eredeti játékleírás tartalmaz, de ide a rendszerbe nem lehetett feltölteni 🙁 A melléklet két 7×7-es aknamező részletes leírását tartalmazza. A kettő közül az egyik könnyebben megoldható, a másik nehezebb. Mindkét játék esetében az ajtó (kijárat) az A1-es mezőn található és mindegyik tartalmaz: – Egy kiindulási helyzetet, amit a játékvezetőnek kell a játék elején lerakni (Lásd: az előkészítés feladatai) – Plusz egy megoldókulcsot, amelyet a játékvezető játék közben magánál tart és ennek segítségével válaszol a játékosok lekérdezéseire. (Lásd: játékszabályok) Ezen kívül a melléklet tartalmaz még egy 7×7-es üres térképet, amit a játékosok megkaphatnak, ha igénylik. Ezt a mellékletet (előzetes egyeztetést követően) e-mailben küldöm el. (A játék szerzője)
A foglalkozásról készült fotó/videó:
A Játékot lejegyezte: Csatári Ferenc
A felhasználói élmények javítása érdekében sütiket használunk, amiket az oldal használatával, vagy a gombra kattintással fogadsz el! ELFOGADOMCookie beállításokbővebb infó
Adatvédelem és irányelvek
Adatkezelési összefoglaló
A Játékra Fel (jatekrafel.hu) oldala sütiket használ az oldalon való navigációhoz és a tartalmak megjelenítéséhez. Ezen sütik két csoportra oszthatóak. A "Szükséges" sütikre, amelyek szigorúan az oldal használható működését biztosítják, illetve a "Javasolt" sütikre, melyek segítik analizálni és megérteni, hogyan használják az ügyfeleink az oldalunkat, ennek segítségével és a tartalmak optimailzálásával még személyre szabottabb felhasználói élményt nyújtunk.
Ezek a sütik az oldal működéséhez elengedhetetlenek. Ide csak azok az alap sütik tartoznak, amelyek szükségesek a biztonságod és az oldal zavartalan használatához és Google Analytics rendszerével anonimizált statisztikai adatok gyűjtéséhez, melyek az oldal zavartalan és felhasználóbarát működtetéséhez és fejlesztéséhez elengedhetetlenek. Ezek semmilyen személyes információt sem tárolnak és nem is nyerhető belőle ki semmilyen rád vonatkozó adat.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-functional
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-non-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Non-necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-others
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
JSESSIONID
session
The JSESSIONID cookie is used by New Relic to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
_GRECAPTCHA
5 months 27 days
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
Ide tartoznak azok a sütik, amik nem közvetlenül az oldal működéséhez szükségesek, viszont fokozzák és javítják az oldal használhatóságát azáltal, hogy anonimizált adatokat gyűjtenek azt oldal látogatóinak szokásairól, hogy azokat analitikai céllal felhasználva javíthassuk a te felhasználói élményed is. Illetve a Facebook és Google rendszerével való kommunikáció által, a későbbiekben a számodra már nem releváns ajánlatokkal nem, az esetleg téged érdeklő, a képzésre épülő további kedvezményes ajánlatunkkal pedig találkozhatsz.
Ezek a sütik nem alapvetőek az oldal működése során, de a felhasználóbarát működéshez nélkülözhetetlenek, mint például a beágyazott videók megjelenítéséhez, a tartalmak közösségi oldalon való megosztásának lehetőségéhez stb.
Cookie
Duration
Description
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Cookie
Duration
Description
swpm_session
session
This cookie is set by the Simple WordPress Membership Plugin. This cookie is used for membership login session and to provide access to the protected content on the website.This cookie keeps the login records so user don't want to authorise each time while moving to next page.
_gat
1 minute
This cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites.
Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk például megtudni, hogy mennyien tekintenek meg egy adott oldalt, az ide látogatók milyen forrásból kattintottak ide, mennyi időt töltenek az oldalunkon stb. Az ezekből nyert adatok statisztikai fehasználásával tudjuk kideríteni, hogy mely részét fejlesszük következő lépésben tovább az oldalon, illetve hogy hol érdemes tovább optimalizálni a folyamatokon.
Cookie
Duration
Description
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_5JTFRREVRT
2 years
This cookie is installed by Google Analytics.
_gcl_au
3 months
Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Ezek segítségével tudunk számodra olyan, a saját vagy az általunk szakmailag is elismert partnereink ajánlatát megjeleníteni, melyek számodra is érdekesek lehetnek, az érdeklődési terüledbe vághatnak. Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk ezen ajánlatok eredményességét visszamérni, illetve például a facebookon is így tudunk számodra értesítést küldeni olyan lehetőségekről, kedvezményekről, melyekre jogosult vagy.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és még nincsenek besorolva egy kategóriába sem.
Az űrlap kitöltésével elfogadom
Az űrlapon beküldött játékot én jegyeztem le. Nem sért semmilyen szerzői jogokat. Kizárólagos felhasználási joggal rendelkezem!
Szavatolom, hogy a játékleíráson nem áll fenn harmadik személynek olyan kizárólagos szerzői vagyoni/felhasználási joga, amely a játék közzététele esetén jogsértést eredményezne.
Hozzájárulok, hogy a képzés vezetője közzétegye a www.jatekrafel.hu honlapon, vagy annak valamelyik aloldalán az általam beküldött játékleírást, vagy annak a meg változtatott alakját! Elfogadom, hogy ezért semmilyen juttatásban nem részesülök!