JÁTÉKRA FEL!

Császár Katalin: Róka elkapó

  1. A játék neve, címe: Róka elkapó
  2. A játék pedagógiai célja: Figyelem fejlesztés és mozgásfejlesztés (téri tájékozódás, reakciókészség)
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A talaj legyen egyenletes és tiszta, a játékosokat figyelmeztetni kell arra, hogy kerüljék az egymással való ütközést. Célszerű előre megbeszélni egy jelet, amire minden mozgást megállítanak a játékban, a baleseti helyzetek elkerülése érdekében.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Róka plüssállat vagy báb (vagy bármilyen plüss amit rókának nevezünk ki), egy 2-3 m-es kötél, szalag, amit a térfél közepén kifeszítünk (tornateremben felfestett vonalnál is játszható)
  12. Technikai igény: Kötél kifeszítése a földön és a plüssállat elhelyezése a kötél és a játéktér közepén; 4 színből karszalagok (vagy pl. karra húzható nagyméretű színes hajgumik) színenként 2 db.
  13. Az előkészítés feladatai: Kötél, plüssállat és színes karszalagok előkészítése a játékhoz
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Háziállatok témakörhöz ajánlom, pl.: Gryllus Vilmos: Volt egy kicsi kakasom… c. dalával, a rá való mutogatós mozgással előkészíthető a játék.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Megkérem a gyerekeket, hogy egy zsákból húzzák ki a karszalagokat, és tegyék a kezükre. (Egymás között cserélhetnek is a játék előtt) Meghatározom a pontos játékteret. Megkérem őket, hogy helyezkedjenek el a kötél 2 oldalán, a kötéltől kicsit távolabb, úgy, hogy minden színből csak 1 legyen a kötél 1 oldalán. Az így kialakult csapatok eldönthetik, milyen csapat legyen (róka táplálék; pl.: kacsák, tyúkok, libák, nyuszik, fácánok… stb.) Kerettörténet: Róka jár a kertek alján, és vadászni indult. A rókák nagyon ügyesek, gyorsak és ravaszak. Az lehet közületek róka, akinek a karján lévő szín nevét kimondom. Ha meghallod a színedet, gyorsan siess a rókához. Aki hamarabb odaér és felveszi a kötélről a róka bábot, igazi rókává változik, és a kötél túloldalán lévő állatok közül vadászhat. Akit eltalál a bábbal, azt elkapta a róka. A róka ezután visszatér a vackára, amíg a következő vadászat ideje el nem érkezik (újra a kötélre helyezzük)
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékteret 2 egyforma térfélre választó, földre fektetett kötél (vagy felfestett vonal) közepére helyezem a róka bábot. A 2 csapat a kötél 2 oldalán, egymással szemben helyezkedik el. Amikor a játékos meghallja a saját karszalagja színének a nevét, gyorsan odasiet a kötélen lévő rókabábhoz, és próbálja megszerezni. Akinek ez sikerült, ő válik rókává. Az ellenfél csapatából kell valakit eltalálnia a bábbal, úgy, hogy közben nem léphet át a kötélen. ( c) játékvariáció – Ha a megcélzott játékos elkapja a rókát, ő is rókává változik, és ugyanúgy, az másik térfél csapatának játékosait célozhatja a bábbal.
  18. A játék lezárása: A róka és az egész rókacsalád jóllakott, végre pihenhetnek a baromfiudvar lakói. Elteszem a rókabábot, és megkérem őket, hogy pihenjenek le egy kicsit egymás mellett (akár a kötélre is ülhetnek, mint a tyúkok a tyúkólban), megdícsérem őket, hogy betartották a játékszabályokat, és figyeltek egymásra a játék közben is. (Felkészülés az értékelésre)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdezem őket, tetszett-e a játék, hogyan érezték magukat, szerintük mi volt a legizgalmasabb, a legviccesebb benne, hány zsákmányt sikerült elejteniük… stb. Közben figyelek arra is, hogy mindenki elmondhassa a véleményét, és ne vágjanak egymás szavába. Összegzésül megdicsérem mindkét csapatot, és a nyertes csapat kívánhat egy kedvenc játékot, amit együtt eljátszunk.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: a) Számolható, melyik csapat talált el vadászott le több zsákmányt, és az a csapat nyer, akinek többet sikerült b) Akit eltalálnak a róka-bábbal, az valamilyen mozgásos feladattal válthatja ki magát (pl.:körbeszaladja a játékteret, ugrik 10-et páros lábbal, esetleg 2 társának meg kell fognia a vállát stb.) c) Aki felé dobják a bábot, el is kaphatja, és akkor ő válik rókává, és a másik csapatból választhat magának vadászzsákmányt. Ha a földre esik róla, akkor őt fogta meg a róka. d) Amikor színek helyett azt mondom, hogy róka, az azt jelenti, hogy bárki lehet róka, aki először odaér felkaphatja a róka bábot
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mivel elég összetett a játékban alkalmazott mozgássor, ugyanakkor megosztott figyelem is szükséges hozzá, és mert kicsikkel játsszuk a játékot, célszerű fokozatosan bevezetni, próbajátékkal, egyre nehezítve a már begyakorolt feladatokat. Ha mégis adódna bármilyen probléma, az előre megbeszélt biztonsági jelre szakítsuk meg, állítsuk meg a játékot, amíg sikerül megoldani azt.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Császár Katalin