JÁTÉKRA FEL!

Császár Gizella: DONHUÁN más új elnevezése Mackó és Hókuszpók

  1. A játék neve, címe: DONHUÁN más új elnevezése Mackó és Hókuszpók
  2. A játék pedagógiai célja: Szemkontaktus megteremtése és gyakorlása egymásra való odafigyelés, együttműködés, reagálóképesség fejlesztése, gátlásosabb, visszahúzódóbb gyerekek "felszabadítása", szórakozás.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét arra, hogy a székről való felugrásnál óvatosak legyenek, a mögöttük elhelyezkedők pedig csak érintsék meg, ne ráncigálják a társukat.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Székek; egy darab plüssmackó.
  12. Technikai igény: Annyi szék, amennyi a külső körben álló gyerekek száma.
  13. Az előkészítés feladatai: A csoportszoba egyik felét szabaddá tesszük a megfelelő számú székek körberakásához, egymástól megfelelő távolságra.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Egy közös foglalkozáson készíthetünk dekorgumira rajzolt mackófejeket, amiket apró csipeszekre ragasztunk. Akiknek sikerül a mackót megszerezni ("megmenteni"), az mindig felcsiptethet egyet a ruhájára, amíg meg nem szerzi a hármat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A most sorra kerülő játéknak az egyszerűbb változatát játsszuk el, majd a mackós variációra is elmondom a szabályokat, és egy kis kerettörténettel színesítem.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok egyik fele egymástól megfelelő távolságra körberakott székeken ül, a többiek egy-egy társuk mögé állnak. Egyik székre gyerek helyett plüssmackót ültetünk. Én, mint a játékvezető, a körön kívül helyezkedem el, és onnan szemlélem és irányítom az eseményeket. Az álló gyerekeknek le kell hajtaniuk a fejüket (földet kell nézniük), és nem állhatnak túl szorosan az előttük lévő szék mögé (kb. 20-30 cm-re). A játékot az a gyerek kezdi, aki a mackó mögött áll. Az ülők közül rá kell kacsintania egy társára, akinek oda kell futni, ahol a mackó ül, és áttenni őt a saját, megüresedett székére. A mögötte lévő társnak meg kell ezt akadályoznia azzal, hogy megérinti őt. Ha sikerül megérintenie, akkor helyet cserélnek, ha nem sikerül, akkor ő lesz a kacsintó, aki pedig áthelyezte a mackót, az kap egy macifejet ábrázoló csiptetőt a ruhájára.
  18. A játék lezárása: Ha valakinek sikerül összegyűjtenie három kitűzőt, azt megjutalmazzuk egy közös tüzijátéktapssal. Mindenki visszaadja a kitűzőjét, amit szerzett és újra indulhat a játék. Addig játsszuk, amíg mindannyian lelkesen és örömmel részt vesznek benne.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden forduló után (három megszerzett kitűző) tüzijátéktapsot kap a győztes, a legvégén pedig mindenkit megdicsérek, és megkérdezem, jól érezték -e magukat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai: Először az egyszerűbb változatot gyakoroljuk, és ha az már jól megy, akkor színesítjük a játékot plüssmackóval, majd kítűzőkkel. Folyamatosan figyelem, hogy betartják -e a szabályokat, mennyire fáradnak el, mennyire élvezik, esetleg, már unják a játékot.
  22. Egyéb/megjegyzés: A csoportomban lévő, zömében nagycsoportos gyerekeim örömmel, felszabadultan, lelkesen vettek részt a játékban. Újra és újra kérték a folytatást. Ez a játék nem kiesős, de végig versenyhelyzetet teremt, és sikerélményhez juttathat. Kerettörténet: Hupikék törpikék mese. Hókuszpók fogságba ejtett egy helyes kis medvebocsot, aki az erdőben kóborolt. A kiszabadítására egyedül a törpöknek van lehetőségük. Amelyik törpnek háromszor sikerül kiszabadítania a kis bocsot, az örökre megszabadítja őt a rabságtól.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Császár Gizella