JÁTÉKRA FEL!

Csáki Eszter: Hanglépcső

  1. A játék neve, címe: Hanglépcső
  2. A játék pedagógiai célja: A csoport tagjainak összeismertetése, szocializáció, zenei készségek fejlesztése, a zenei ABC-s hangok tanulása, a jobb és bal kéz felismerése, a két kéz összehangolt használata, kézügyesség-fejlesztés.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nincs
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Nincs
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Elmagyarázom a bal és jobb kéz használatát: átismételjük jobb kézzel a kő-papír-olló játékot, elénekeljük mutogatva a zenei ABC-s hangokat úgy, hogy a bal kezet kezet tenyérrel kifelé tartjuk, behajtjuk a hüvelyk ujjunkat, ráhajtjuk a másik négyet (a hegedű esetében ezt a 4 ujjat használjuk a húrok lefogásához). A C hang éneklésére kinyílik a mutatóujj, a D-re a középső, az E-re a gyűrűs, az F-re a kisujj. Begyakoroljuk párszor. Mire az F-re érünk, már mindenki mutatja is a jobb kezén a követ, a papírt vagy az ollót.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kezdettől fogva bevonhatóak a csoport tagjai.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Szeretném, ha jobban megismernék egymást a gyerekek, hiszen hozzám külön-külön, egyesével járnak hegedű órára. Hogy a csoportot összehozzam, kitaláltam egy játékot, melynek neve: hanglépcső. Most pár percre elfelejthetik a gyerekek a matek vagy a magyar vagy akár a hegedű órát, de örülnék ha játékosan ugyan, de mégis adhatnék valamit nekik cserébe a szorgalmas mindennapos gyakorlásért.
  17. A játék menete, játékszabályok: 12 gyerek játszik a csoportban. Beállnak párosával, egymással szemben, nem én jelölöm ki a párokat, ők döntik el, kivel szeretnének párban lenni. Ők még nem tudják, hogy a párok változni fognak. Tehát 2 hosszú sorban állnak egymással szemben. Figyelmeztetem őket, hogy legyen köztük hely, nehogy véletlenül megüssék egymást. Én állok a 2 sor szélén. Elmondom, hogy csak akkor mutassák a kő-papír-olló egyikét, ha elhangzott az F hang. Együtt énekeljük mindig a 4 hangot, megfelelően mutatva, ahogy előzőleg begyakoroltuk az előkészítésben. Amikor kipróbáltuk az első kör hanglépcsőt, megkérdezem, a sor másik végén ki nyert. Ha döntetlen, még egy kört hanglépcsőzünk, de nem árulom el, miért van erre szükség. amikor megszületik a nyertes a tőlem legtávolabb eső párnál, a nyertes elhagyhatja a helyét, és odajöhet hozzám a sor elejére, a többiek viszont 1 hellyel odébb mennek, így ismételjük 4-5 kör erejéig a játékot. Majdnem minden körben más ellen játszanak, nagyon élvezik! A játékot tovább variálom: nem a C,D,E,F hangot énekeljük, hanem a G,A,H,C hangokat ugyanúgy mutogatva, mint az előzőekben. Ez a játék is kap 4-5 lehetőséget, hogy rögzüljenek a hangok. Végső állomásként végigénekeljük a C,D,E,F,G,A,H,C hangokat úgy, hogy a bal kézen a 4 ujjat kétszer nyitjuk ki, így kapjuk meg az összes ABC-s hangot. Nagyot nevetnek rajta, hogy ilyen könnyen megtanulták. Ezt is többször eljátszuk, közben persze a párok folyamatosan cserélődnek.Nagyot nevetnek rajta, hogy milyen könnyen megtanulták az ABC-s hangokat 15 perc alatt, miközben játszottak.
  18. A játék lezárása: Közösen elénekeljük megint az ABC-s hangokat, megkérdezem, van-e köztük olyan, aki egyedül is megmutatná a tudását. Jelentkezik is egy kislány, valóban tudja is.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A gyerekeknek nagyon tetszett a kezdeményezés! Örültek a lehetőségnek, hogy a napi monotonitásból kiszabadulva végre kicsit önfeledten csinálhattak valami mást. Élvezték egymás társaságát, vannak olyanok, akik még sosem találkoztak, pedig egy iskolába járnak (több külön épületből áll az intézmény). Elmondtam nekik, hogy máskor is szervezek nekik hasonló foglalkozást, cserébe, amiért ma ennyire jól viselkedtek. Csillogó szemekkel mentek vissza az osztályokba. A játékot alaposan átgondoltam, felkészültem fejben az egész folyamatra lépésről lépésre. A gyerekek számára érthetően fogalmaztam, végig az irányításom alatt tartottam az eseményeket. Számítottam rá, hogy esetleg összevesznek vagy rendetlenkednek a tanítványaim, de olyannyira feldobta őket a játék, hogy eszükbe sem jutott rossz fát tenni a tűzre. Végig fegyelmezetten, odafigyelve tevékenykedtek, én magam is meglepődtem rajta.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A zenei ABC-s hangokkal variálnám tovább a játékot: visszafelé is megtanítanám elénekelni a hangokat. Másik variáció: szolmizációs hangok tanulása ugyanezzel a módszerrel (dó, ré, mi, fá, szó, lá, ti, dó)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Bármelyik zenetanár vagy énektanár le tudja vezetni ezt a játékot, ezen kívül nincs más speciális feladat.
  22. Egyéb/megjegyzés: A fényképeket e-mailben fogom küldeni az info@jatekrafel.hucímre. Nagyon tetszett a továbbképzés minden leckéje, igyekszem a mindennapokban is hasznosítani az elhangzott tanácsokat. Köszönöm!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Csáki Eszter