A játék neve, címe: : Kapura dobós játékszínes babzsákokkal, kendőkkel színegyeztetéssel.
A játék pedagógiai célja: -Vizuális fejlesztés alapszínek (piros, kék, sárga) színes babzsákok és kendők segítségével -Szem kéz koordináció fejlesztése -Szem végpont koordináció fejlesztése -Izomerő fejlesztése -Emlékezet, figyelem fejlesztése -Szociális készségek fejlesztése -Feladtaértés, feladattudat fejlesztése -Vizuális fejlesztés alapszínek (piros, kék, sárga) színes babzsákok és kendők segítségével -Szem kéz koordináció fejlesztése -Szem végpont koordináció fejlesztése -Izomerő fejlesztése -Emlékezet, figyelem fejlesztése -Szociális készségek fejlesztése -Feladtaértés, feladattudat fejlesztése
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Játékok helyszíne: Losontzi István Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Fejlesztő oktató, nevelő iskola folyosója. A folyosó tág és biztonságos helyszín A folyosón minden olyan tárgyat elpakolunk az asszisztensemmel, amelyek balesetveszélyt jelentenek. Többször figyelmeztetem a gyerkeket,hogy vigyázzanak egymásra,tartsák be a játékszabályokat. Legyenek türelmesek.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Dobd el kapd el rugós kapu, színes babzsákok, színes kendők, kakas báb, székek.
Technikai igény: Kirakom a folyosón a kisszékeket a sámlit. Olyan távolságra teszem a kaput. amely a képességekhez mérten adekvát. Amikor szükséges közelebb rakom, vagy távolabb ezzel is megvalósítom a differenciálást. Beállítom a számítógépen a Kukori és Kotkoda főcímdalát, amelyet akkor kapcsolok be amikor lehozzuk a gyermekeket.
Az előkészítés feladatai: A folyosón minden olyan tárgyat elpakolunk az asszisztensemmel, amelyek balesetveszélyt jelentenek. Kirakom egymás mellé azokat a kiszékeket sámlit, amelyeken a gyerekek ülni fognak. Olyan távolságra teszem a kaput. amely a képességekhez mérten adekvát. Amikor szükséges közelebb rakom, vagy távolabb ezzel is megvalósítom a differenciálást. Kikészítem a színes babzsákokkal tele lévő kiskocsit a kiskosarat, amelyben a színes kendők vannak és a kakas bábot és második játékhoz szükséges szenzoros korongokat. 13. Lehozzuk az asszisztenssel a gyerekeket az emeleten található csoportszobából, akikre addig amíg én berendeztem a folyósót a délutános óvónő felügyel.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekeknek elmondom, hogy lemegyünk a Fejlesztő iskolába és meglátogatjuk Kukorit és Kotkodát amely rajzfilmfigurák a gyerekek kedvencei és a meséket is nagyon szeretik. Mindemellett megismerkedünk a kiskakas bábbal is aki nagyon sokat fog nekünk segíteni a játék során. A játék alatt felköthetitek a kiskas nyakára majd a kapura a színes kendőket.
A játék megnyitása, nyitánya: Elismétlem nekik, hogy nagyon jókat fogunk játszani és szórakozni. Megérkezés után bekapcsolom a folyosóról nyíló teremben lévő számítógépet, amelyen a rajzfilm főcímdala szól a zenével is oldom a feszültséget, mivel egy új környezetben nem a megszokott csoportszobában vagyunk. Megcsodáljuk a gyönyörű faliképeket röviden elmondom mit ábrázolnak majd megkeressük a tanulni és ismételni kívánt színeket a pirosát, kéket és sárgát. Kérdéseket teszek fel nekik, amelyekkel a színfelismerést gyakoroljuk. Milyen színű Kotkoda ruhája? Milyen színű Kukori taraja? Milyen színű a házikó teteje? stb...
A játék menete, játékszabályok:Kihúzzuk a sarokból gyerekekkel együtt a színes babzsákokkal tele kiskocsit ezzel is motiválom őket. Leveszem a színes kendőkkel telerakott kosarat és a kakas bábot a székről. Engedem, hogy a kellékekkel a gyerekek megismerkedjenek megnézegethetik, megtapintják, bábozhatnak. A kiskocsit a gyerekek elhúzzák a Kotkodához is. hogy ő is szemügyre vegye és elmondjuk neki, hogy nemsokára jön a húsvét és szeretnénk, ha az ő kosárkáiban is majd ilyen szép színes tojások kerülnének. A kiskocsiban piros, kék sárga, és zöld színű babzsákok találhatóak. A zöld színű zsákokat a játék nehezítése miatt hagytam a kocsiban. Minden kisgyermek elfoglalja a helyét a kapuval szemben kirakott kisszékeken. Itt arra is figyeltem, hogy az egyik kisgyermek, aki alacsonyabb ő a kissámlira üljön rá. Elmondom kétszer is a szabályokat, röviden érthetően fogalmazok. Folyamatosan motiválom őket. A gyerekeknek ki kell válogatniuk az általam kért színű piros, sárga, illetve kék színű babzsákot a kiskocsiból, amellyel kapura fognak dobni. Minden gyermeknek öt dobása van az az ügyes, aki ki tudja választani a kért színes zsákot és kendőt a kosárból és aki a legtöbbször eltudja kapni a kapuról visszapattanó babzsákot. A kendők a színegyeztetéshez szükségesek. Egyszerre csak egy gyermek dob, a másik kettő ülve szurkol. A kiválasztott játékos a dobó kiveszi a kosárból a kért színű kendőt pl. a pirosat. A kiválasztás után rákötjük a kakas báb nyakára, mert tél van és fázik, majd egy ugyanolyan színű kendőt kötünk a kapura is színegyeztetést segítve. A kendő kötés nem megy még nekik ezért segítek, de volt egy kislány, akinek majdnem sikerült is. Ezután jöhetnek a kapura dobások.
A játék lezárása: Miután minden kisgyermek ötször dobott egy gyermeknek kétszer, két gyermeknek egyszer sikerült elkapni a zsákot. A zsákok elkapásával minden gyermek átélte a siker élményét. A két játék utáni hevületet egy lazulós megnyugvós kis kuckóban zártuk le, amely a folyosóról nyíló teremben található. A gyerekek bebújhattak a színes kis labdákkal tele sátorba, ahol megnyugodhattak, ellazulhattak. Mindeközben hallkan egy relaxációs zenét hallgattunk. A relaxáció végeztével minden kisgyermek kapott egy színes kislabdát. Visszavette minden kisgyermek a cipőjét és elbúcsúztunk Kukoritól és Kotkodától. Az ajtóból integettünk nekik.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindenki nagyon megdicsértem. A játék közben nagyon ügyesek voltatok, mindenkinek sikerült elkapnia a babzsákot, betartotta a szabályokat, figyeltetek egymásra. Örülök, hogy biztattátok a társaitokat szurkoltatok. A gyerekeket bevonva elpakoltuk a játékszereket. Mindhárman szívesen segítettek a kisfiú minimális segítséggel tette a helyére a kaput. Az egyik kislány elvett a kosárból egy piros sálat és odanyújtotta a Kukorinak így mindenki nyugodtan vette tudomásul, hogy kedvencünk nyaka sem fog fázni. Így lett kerek a mese.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A későbbiekben nemcsak a színeket gyakoroljuk a dobással hanem számolunk is. Mivel két kapu van az iskolában játszhatjuk úgy is, hogy két csapatot alkotunk és versenyzünk melyik csapat tudja hamarabb eldobni a zsákokat?
A játékvezető speciális feladatai: Mivel eleve a gyerekek is speciális esetek, nagyon kellett arra figyelnem, hogy nemcsak az életkori sajátosságuknak megfeleljenek a játékok és az eszközök hanem az értelmi képességeiknek is.
Egyéb/megjegyzés: : Ezen a napon két játékot is játszodtunk, és dokumentáltam azt is. Ezért ide szeretném bemásolni a teljes anyagot, amely mindkét játékot tartalmazza. Játékok leírása, bemutatása.
A játékot lejegyezte: Buzás Lilla