A játék neve, címe: Ismerd fel a kisvakondot!
A játék pedagógiai célja: társak meg/felismerése, kommunikáció, együttműködés
A játék jellege: Ismerkedős
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: –
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: pokróc (nagyobb anyagdarab)
Technikai igény: –
Az előkészítés feladatai: találós kérdés és pokróc előkészítése
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Amennyiben zárt térben nincs szőnyeg, párnát/polifoam darabot hoznak maguk alá.
A játék megnyitása, nyitánya: Képzeljétek el, hogy találkoztam minap egy nagyon különleges állattal. Nem láttam, de mégis tudtam, hogy ott van a közelemben. Hogyan lehetséges ez? Segítség: Melyik állat látogatott el hozzám? (találós kérdés) Földnek mélyén folyton ások, Túrás jelzi, merre járok, Bársony bundám, vaksi szemem, Éjjel-nappal rovart eszem. Ti játsszátok ma el a vakond szerepét. A vakond nem látható, hiszen föld alatt él, őt a hangjáról kell majd felismernetek.
A játék menete, játékszabályok:Kiválasztunk egy játékost, aki a vakondfelismerő lesz. Ő kimegy a teremből. A kiválasztott gyerek (kisvakond) a kör közepére térdelve összegömbölyödik és ráterítjük a földet (pokrócot). A többiek körülötte ülnek. A cél, hogy a kiküldött játékos felismerje a kisvakondot. Bejön a játékos, köszön és kérdéseket tesz fel, vagy utasításokat ad neki. A kisvakond 2 válaszával eltorzíthatja a hangját, de a harmadik válasza már saját hangon kell, hogy történjen. Próbajátéknál segítséget adok a kommunikáció (kérdés-felelet) részéhez. Köszönés(kitaláló): Szervusz Kisvakond! Kisvakond: Szervusz, szép napot. Kitaláló: Mit csinálsz? Kisvakond: Ások. Kitaláló: Miért ásol? Kisvakond: Gilisztát keresek. Kitaláló: Mivel ásol? Kisvakond: Ásólábaimmal vagy lapáttal. Kitaláló: Melyek a kedvenc tantárgyaid/színeid/sportjaid?? Utasítás: Kitaláló: Sorold fel az évszakokat! Sorold fel a hónapokat! Nevezd meg 5 osztálytársad!…
A játék lezárása: Bizony nem tudott ma annyira elbújni a kisvakondunk a föld alá, hogy ne ismerjétek fel! Nagyon ügyesen voltatok. Örülök, hogy ennyien részt vettetek a játékban. Köszönöm a segítőimnek, remélem legközelebb már ők is velünk szórakoznak.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék után beszélgetünk kinek nem sikerült a csoporttal való együttműködés, miért nem szeretett volna részt venni a játékban. Kinek tetszett ez a játék? Miért?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Legközelebb a sárkányok földjére utazunk. Képzeljétek el, ott egy sárkánymama elvesztette tojását! Ebből a tojásból megnézzük melyik sárkánygyerek fog kibújni. (Ugyanez a játék, csak a kerettörténet más és a kitalálás után el kell menekülni a sárkány elől a kitalálónak-mozgással bővül.)
A játékvezető speciális feladatai: • Kitaláló segítése: Akinek még hang alapján nem sikerült kitalálnia, kérheti a kisvakondot, hogy dugja ki először kezeit, majd lábait, majd egész testét feje kivételével. Kitalálás után másik játékosokat (kitaláló és kisvakond) választunk, addig amíg mindenkire valamilyen szerep nem jut. • Ha valaki nem szeretne részt venni a játékban, annak különféle feladatokat adunk (ők lesznek a segítők): ő engedje be a kitalálót, ő terítse rá a pokrócot a kisvakondra… • Játék módosítása/nehezítése: Egyszerre 2 kisvakond is elbújhat a pokróc alá.
Egyéb/megjegyzés: A játék során 1 kislányt sikerült a legvégén bevonni azzal, hogy a legjobb barátnőjével voltak párban kisvakondok. 1 kisfiú a segítőm volt, ő engedte be a kitalálót. Mosolygott, ahogy nézte a többieket, látszott rajta, hogy ő is aktív résztvevőnek érezte magát, tetszett neki a játék.
A játékot lejegyezte: Busch Zsuzsanna