A játék neve, címe: Mit jelent fogyatékkal élni
A játék pedagógiai célja: Játékos példákon keresztül bemutatni, hogy mit jelent fogyatékkal élni.
A játék jellege: Bizalmi
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játékok minimális kockázatot jelentenek, mert a teremben két tanulóra kellett figyelni, akik éppen elvégzik az adott feladatot, és a foglalkozás elején a diákok megkapták a megfelelő inspirációkat.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: 1. feladat: sál, kendő, bot; 2. feladat: sál, kendő, bot; 3. feladat: mobiltelefon fülhallgatóval, feladat lap, toll ceruza; 4. feladat: szék, pingponglabda;
Technikai igény: Iskolapad, szék, toll, papír.
Az előkészítés feladatai: Székek elrendezése, papírlapok kiosztása a 3. feladathoz.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tanulók segítettek a teremrendezésben és a kellékek előkészítésében, szétosztásában. A csoport egyik tagja fényképeket készített. A játék után a terem visszarendezésében segítettek.
A játék megnyitása, nyitánya: A ma játékos módon, csoportverseny formájában élhetitek át azt, hogy milyen fogyatékkal élni. Ez most egy játék lesz, de gondolj bele abba, hogy Te leveheted a kendőt a szemedről és hallhatod, társaid biztatását vagy nem akadályoz semmi abban, hogy felemelj egy tárgyat az asztalról. Mind ez számodra egyszerű és természetes a hétköznapokban. A mai játékban megismerkedhetsz azzal, hogy milyen a vakok, süketek és a testi fogyatékosok élete. – Miről ismered fel az utcán a vak embert? (tanári kérdés) – Fehér botot használ. (tanulók válasza) Az 1. feladatban átélheted, milyen vakok élete. Bekötött szemmel, egy bot segítségével a két csapat versenyzői megkerülni a kirakott székeket, majd egyenesen visszamennek csoportjukhoz. A visszaérkezés után át adjátok a botot és a kendőt a másiknak, ezután ő következik. Amelyik csoport előbb beér a célba az nyeri meg a játékot. Ha mindenki megértette a feladatot, a csapatok biztathatják társaikat. Lássuk, ki végez előbb? Elkészülni! Vigyázz! JÁTÉKRA FEL!
A játék menete, játékszabályok:Az 1. feladatban bekötött szemmel, egy bot segítségével a két csapat tanulói megpróbálják megkerülni a kirakott székeket, majd egyenesen visszamennek csoportjukhoz. Ezután átadják a csapattársuknak a botot és a kendőt. A 2. feladatban szintén bekötött szemmel, egy nem bekötött szemű társuk segítségével teszik meg ugyanezt az utat. A 3. feladatban a tanulóknak hangos zene hallgatása közben 10 szót kell leírniuk egy lapra, amit a játékvezető felolvas számukra. (Ehhez szükség van a tanulók mobiltelefonjára és fülhallgatóra). A 4. feladatban a csoportok tagjai két kezük csuklójának felső részével próbálnak felemelni és elhozni egy székre helyezett pingponglabdát. Ezt átadják társuknak, a másik tanuló pedig visszafut és megpróbálja visszatenni a labdát a székre.
A játék lezárása: Ezek a feladatok sorverseny jellegűek. Amelyik csoport előbb beér a célba az nyeri meg a játékot. Ez alól csak a 3. feladat kivétel, itt az eltalált szavak jelentenek pontot a csoportok számára.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Melyik feladat megoldásánál érezted magad legjobban kiszolgáltatva? Fogalmazd meg néhány mondatban! Látom azt, hogy komolyan vettétek a feladatokat és átéreztétek, ha még kis időre is, sérült embertársaitok mindennapi küzdelmét. Köszönöm szépen, ügyesek voltatok! Megdicsérem mindkét csoportot, mert becsülettel küzdöttek. Külön kiemelném „1. 2. 3.” tanuló részvételét.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A témakör feldolgozásánál figyelembe kell venni, hogy legyen tartalék feladat, ha valamely eszközt nem tudom beszerezni a játék időpontjáig, vagy megváltozna a játék helyszíne. Ha nagyobb időkeret állna rendelkezésre, akkor lehetne pl. kerekesszékek vagy újabb feladatok bevonásával színesíteni a foglakozást.
A játékvezető speciális feladatai: Mivel a csoport létszám páratlan, így meg kértem az egyik diákot, hogy készítsen fényképeket a foglalkozásról. Ügyeltem arra, hogy a tanuló önként és ne kényszerből válassza ezt a feladatot. A terem berendezésekor figyelnem kellet, hogy a gyerekek ne akadályozzák egymást a mozgásban, mert bekötött szemmel, hangos biztatás mellett majdnem mindenki eltévesztette a helyes irányt. Ez különösen az 1. feladatnál volt számomra nyilvánvaló.
Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon jól érezték magukat a játékok során. A foglalkozás végén feltett kérdésekre őszinte válaszokat kaptam.
A játékot lejegyezte: Bunford Tibor Pál