JÁTÉKRA FEL!

Bugyi Rózsa: Ráhangolódó játék: „Erős, mint egy fa” Fő játék: „Játékrepülők” Feszültségoldó játék: Gorilla – rongybaba”

  1. A játék neve, címe: Ráhangolódó játék: „Erős, mint egy fa” Fő játék: „Játékrepülők” Feszültségoldó játék: Gorilla – rongybaba”
  2. A játék pedagógiai célja: A fokozatosság elvén alapuló változatos játékformák élményekkel – felfedezésekkel gazdagítja a gyermeket, a játékok átélése során a csend felfedezése, pihenés, feszültségoldás, figyelem, – koncentrációképesség fejlesztése, szórakoztatás, egymás elfogadása, együttműködés, közösségépítés, vegyes életkorú gyerekek esetében szociális kapcsolatok fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékok előtt a szabályok ismertetése, alapos megbeszélése (pl. a játékok játszása során tartsák be a szabályokat, futás során figyeljenek egymásra).
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Vihart megjelenítő hang (cd), 2 szőnyeg, rajzlap, színes ceruza, asztal, székek. A játékok eljátszása során leginkább a gyerekek képzeletére, kreativitására hagyatkozom.
  12. Technikai igény: : 2 szőnyeg, ami jelzi a futás határokat. A játék helyszínén minden lehetséges baleseti eszközt elpakolok.
  13. Az előkészítés feladatai: Berendezni a helyszínt, hogy ott biztonságosan le tudjam bonyolítani a játékokat. .
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A szőnyegen körben ülve megbeszélem a gyerekekkel, hogy olyan játékokat fogunk játszani, ami számukra ismeretlen. Ennek kapcsán közösen megbeszéljük a baleseti kockázati tényezők elkerülését, mekkora helyet igényelnek a játékok eljátszása, majd körbe járjuk a kijelölt teret, hogy még jobban tudatosítsam bennük a helyigényt.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt egy ráhangolódó játékot játszunk „”Erős, mint egy fa.” Játékszabály: „Olyan fák vagytok, amelyeket lassan ide – oda mozgat a szél, majd vihar kerekedik és a fa kilengései egyre erősebbek és vadabbak lesznek, de vigyázzatok, nehogy kidőljetek, a törzseteknek szilárdan és mozdulatlanul kell állni a talajon.”
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek ismerik egymást, csoporttársak, ezt figyelembe véve, illetve a pedagógiai célokkal összegezve választottam ki a fő játékot. „Játékrepülők” Szabály: „Gyerekek, most ti repülők lesztek, amik csak a repülőtér vonalán belül repülhetnek ide – oda, de vigyázzatok, ki ne térjetek a szalagkorláton túl! Valamilyen oknál fogva ezek a repülők egy idő után meghibásodnak, az egyiknél kifogy az üzemanyag, a másik meghibásodik, a harmadik lezuhant stb. Szerencsére van két megmenő (szerelő) a látóhatárban, aki észreveszi ezeket a meghibásodott repülőket és a segítségükre sietnek és megjavítják azokat (pl. egy érintéssel, simogatással, csikizéssel, vakarással), majd újból tovább tudnak repülni és végezni a munkájukat.”
  18. A játék lezárása: Feszültségoldó játék: „Gorilla – rongybaba” Szabály: „Gyerekek! Változzon át mindenki gorillává, legyen nagyon erős, húzza ki magát, annyira, hogy majd kicsattan az erőtől!” Majd rongybabává, úgy, hogy nagyon gyengülsz, majd összeesel, olyan gyenge vagy, hogy majd összecsuklasz.”
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Folyamatos dicséretadás a játék során, célzott kérdések feltevése a gyerekeknek: „Hogyan érezted magad?” „Mit viszel magaddal?” Levezetés: szabad alkotás készítése rajzolás során.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mivel a játékosok ismerik egymást, csoporttársak, így a repülők saját magukat is megjavíthatják, illetve a szerelők csukott szemmel javíthatnak csak repülőt és közben ki kell találniuk, kit javítanak meg (a nevüket kell megmondani).
  21. A játékvezető speciális feladatai: A fokozatosság elvét helyeztem előtérbe a játékok során, illetve a pedagógiai célokat. A szabályokat ismertettem. Ha már mindenki számára érthető volt, akkor kezdtük el a játékok eljátszását.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az új változatos, fokozatosságon alapuló, egymásra épülő játékok jó hatással voltak a gyerekekre, tetszettek nekik a játékok, elértem a pedagógiai céljaimat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bugyi Rózsa, (bugyi.rozsa2@gmail.com)