A játék neve, címe: Lufiadogató / Ne hagyd leesni a lufit!
A játék pedagógiai célja: A játék alkalmas a figyelem, a koncentráció, a szem-kéz koordináció, a téri tájékozódó képesség, az ügyesség, a gyorsaság fejlesztésére.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő nagyságú, akadályoktól mentes, szabad teret kell biztosítani a játékhoz. Felhívom a játékosok figyelmét arra, hogy a játék közben fennállhat az összeütközés veszélye, ezért figyeljenek egymásra a helyváltoztatás, illetve a lufival való érintkezés során.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Lufi.
Technikai igény: akadálymentes helyiség / terület
Az előkészítés feladatai: Fel kell fújni a lufit, el kell rendezni a termet, a helyszínt, hogy ne legyenek zavaró, akadályt jelentő tárgyak a játék helyszínén, melyek baleset forrásai lehetnek.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ki lehet választani a játékhoz szükséges lufi színét, akár mondókával, akár szavazással stb. Rajzolhatnak is a lufira arcot.
A játék megnyitása, nyitánya: A játékban résztvevők fontos, hogy tudják egymás nevét. Ezért a játékot bemutatkozással kezdjük. Illetve előtte egy másik játékkal be lehet gyakorolni a neveket, ha nem ismerik a játékosok egymást.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok kiindulásképpen körben állnak a játéktérben. A játékvezető a körön kívül áll, lufival a kezében, ismerteti a játékszabályokat, melyek a következők: – A játék úgy indul, hogy a játékvezető a nála lévő lufit a levegőbe dobja, majd bekiabálja egy játékosnak a nevét. – Aki a nevét hallja, igyekszik a lufit a levegőben tartani, amelybe egyet üthet bele, majd igyekszik a helyére visszaállni, vagy úgy helyezkedni, hogy ne akadályozzon mást. – Amikor az aktuális játékos a lufiba üt, rögtön bekiabálja egy társa nevét, akinek szintén az a feladata, hogy a lufit a levegőben, és mozgásban tartsa anélkül, hogy az leesne, majd szintén megnevezi az egyik társát. – Az a játékos, akinek nem sikerül a lufiba beleütni (vagy nem a megbeszélteknek megfelelő testrésszel ér hozzá a lufihoz, vagy a lufi leesik), vagy azt a társát nevezi meg, aki már kiesett korábban, az kiesik a játékból és félre áll, olyan helyre, ahol nem akadályozza a játékban lévő társait.
A játék lezárása: Amennyiben célunk a versenyhelyzet megteremtése, a játékot addig játsszuk, amíg egy játékos marad. Ő lesz a győztes. Ha bemelegítésre szánjuk, akkor játszhatjuk időre is.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékban résztvevőket megdicsérjük. Kiemeljük a játék szempontjából a pozitív történéseket, tulajdonságokat.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – A játék nehezíthető úgy, hogy 2 db lufit küldünk játékba, vagy – a lufihoz csak az előre megbeszélt, adott testrésszel, pl. mutatóujjal lehet hozzáérni, vagy csak jobb kézzel, csak bal kézzel, csak tenyérrel, csak ököllel stb. – óvodások esetén (nagycsoport) nem a nevet mondják, hanem az óvodai jelét pl. pillangó, fenyőfa stb.
A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok biztonságára, a szabályok betartására.
A játékot lejegyezte: Budayné Juhász Nikoletta Bernadett