A játék neve, címe: Szólánc téli ruhadarabokkal
A játék pedagógiai célja: Mechanikus bevésés, rövid-, hosszútávú memória, rövidtávú verbális emlékezet, értelmi képességfejlődés, kitartás, türelem, koncentráció fejlesztése
A játék jellege: Kommunikációs
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: –
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Téli ruhadarabok (sál, sapka, kesztyű, zokni, csizma), magnó, CD-lemez, sál a nyakamba a motivációhoz, ládika, kosár, kendő a kosár letakarásához, csillogó hópihe formájú kártyák a találós kérdésekkel, hóember plüss figura
Technikai igény: Magnó, CD-lemez
Az előkészítés feladatai: Zene letöltése Ruhadarabok gyűjtése, melyeket beteszek a ládába Hópihe formájú kártyák készítése, majd a találós kérdések ráragasztása a hátoldalára → majd az elkészült kártyák elhelyezése a kosárkába, majd annak letakarása.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Előzmény: A kesztyű című mese Beszélgető kör az évszakról, öltözködésről, egészségvédelemről Motiváció, a résztvevők bevonásának lehetőségei: Motivációként szolgálhat a magnó bekapcsolása, CD-lemez lejátszása: Alma együttes, mennyi selymes puhaság… Kosárka a kezemben, sál a nyakamban. Azok a gyermekek, akiknek sikerült felkeltenem az érdeklődését, körém gyűlnek. Leülök a szőnyegre.
A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: -Képzeljétek el gyerekek, hogy reggel mikor jöttem az oviba, találkoztam télanyóval. Rólatok kérdezgetett, a csoportomról, a kis Csigásokról. Érdeklődött, hogy jól vagytok-e, mit teszünk azért, hogy ne legyünk betegek, hogyan óvjuk egészségünket? Elmondtam neki, hogy alaposan, melegen felöltözünk, és sok vitamint, zöldséget/gyümölcsöt fogyasztunk, és odafigyelünk a kézmosásra. Miután ezt meghallotta, nagyon boldog lett, megdicsért benneteket, és küldött nekünk egy kosárkát. Kíváncsiak vagytok, mi van benne? Mert én nagyon…
Közösen levesszük róla a ruhát, és látjuk, hogy téli ruhadarabok vannak benne, és csillogó, hópihe formájú kártyák. -Hmmmm, varázshópihének tűnnek. El sem olvadtak idebent, és milyen nagyok! Igazán különlegesek, ugye? A kártyák hátoldalán találós kérdések vannak, melyek téli ruhadarabokkal kapcsolatosak. -Mintha valami lenne rájuk írva… Felolvasom őket, majd a gyerekek kitalálják.
Egy kis házban öt kis szoba sorakozik szépen, öt kis ember bújik oda melegedni télen. (kesztyű) Én vagyok a legokosabb téli ruhadarab, mert csak okos gyerekfejek vannak a … alatt. (sapka)
Tarka-barka kiabál: Torkodra köss, majd nem fáj! (sál)
Színe tiri és tarka, a bakancs jó barátja. Egymás nélkül nem élnek, fagyban-hóban mesélnek. Mi az? /A zokni /
A szőnyeg sarkán egy általam előre elhelyezett ládika van, amire felhívom a figyelmet. -Hogy kerülhetett ez ide? Mit rejthet? Én nagyon kíváncsi vagyok. Ki az a bátor Csigás, aki bele mer nyúlni, hogy kitapogassa, mi lehet benne? Érezni fogják, hogy puha, meleg dolgok vannak benne. Mit szólnátok hozzá, ha közösen nyitnánk fel? Ez a láda bizony téli ruhadarabokat rejt, ám ha jól látom, van közte egy kakukktojás. Mégpedig a kakukktojás az, ami nem szerepelt a találós kérdések között. Emlékeztek még, mik voltak azok a ruhadarabok? Szerintetek melyik lehet az? /csizma/ Nagyon ügyesen kitaláltátok, valóban ő a kakukktojás.
A játék menete, játékszabályok:-Üljünk körbe, szóláncot fogunk játszani az alábbi 4 ruhadarab nevével (sál, sapka, kesztyű, zokni). Emlékeztek, ezek voltak a varázs hópihéken. Először csak 2 elemmel (sál, sapka), majd a 2. kört már hárommal, a 3. kört pedig 4 elemmel játszuk. Arra kérnélek benneteket, hogy türelmesen várjatok, míg rátok kerül a sor, és nagyon figyeljetek arra, hogy mikor következtek, valamint arra is, hogy melyik szót mondta az előttetek lévő kis társatok. Össze ne gabalyodjon a nyelvetek! Sorba kiteszem ezeket a ruhadarabokat, hogy könnyebb legyen követni a sorrendet, de aztán elrakom. Mivel vegyes csoportban játszom, így differenciálok egy kicsit, hogy a kicsiknek is sikerélménye legyen. Útjára indítok egy plüss hóembert, Pétert, a barátomat, melyet a csoport már ismer, őt fogjuk körbeadogatni a játék során. Aki következik, átadjuk neki, és máris mondhatja a soron következő ruhadarabot. A 2. körnél mondom, hogy mehet gyorsabban. Aki téveszt, mondania kell egy téllel kapcsolatos dolgot. Ez lehet időjáráshoz, ruhadarabhoz, téli szórakozáshoz kapcsolódó, de verset is mondhat. Hogy élvezetesebbé tegyem a játékot, néha felpörgetem, hogy mehet gyorsabban. Az utolsó pár körnél (4-6) nehezítésképp kiveszem a kör közepéről a ruhadarabokat.
A játék lezárása: A játékot addig játsszuk, míg látom, hogy élvezik a gyerekek. 1.kör: 2 elemmel, 2.kör 3 elemmel, 4.kör 4 elemmel – kb. 3x. Összesen kb. 6 kör. Bár ez attól is függ, hogy gyermek jön oda a kezdeményezésre. Miután eljátszottuk 4 elemmel kb. 3x, és visszaért hozzám a hóember plüss, ezzel bezárva a kört. Természetesen az utolsó körnél felhívom a figyelmüket, hogy ez lesz az utolsó kör. Megdicsérem a gyermekeket, hiszen elég pörgős volt a játék, nem sokan tévesztettek. Biztosítom őket arról, hogy fogunk még ilyet játszani. Visszavezetem őket a társaik, vagy általuk által megkezdett játéktevékenységbe, vagy esetleg az általam korábban elhelyezett téli puzzle játékhoz.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdezem a gyermekeket, hogy jól érezték-e magukat a játék során, valamint biztosítom őket arról, hogy lesz még alkalom ilyen játékra. Megdicsérem őket, hogy nagyon ügyesek voltak, türelmesen kivárták, míg rájuk kerül a sor és figyelték a láncot, hogy melyik szó fog rájuk esni. Megígérem nekik, hogy ha legközelebb találkozok Télanyóval, elmesélem neki, hogy milyen ügyesek voltak.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék további változata lehet hasonló felépítéssel, kerettörténettel pl. őszi zöldségekkel, gyümölcsökkel, vagy a csoportban éppen aktuális témakörhöz kapcsolódó szavakkal.
A játékvezető speciális feladatai: Feladatomnak tartom, főleg vegyes csoport lévén a kisebb korosztályú gyermekek dicséretét, buzdítását, megerősítését, még ha nem is sikerült eltalálnia, mi következik, hiszen nagyon fontos, hogy legközelebb is szívesen, magától jöjjön oda a gyermek egy-egy játékkezdeményezéshez. Pozitív élményt szeretnék nyújtani a gyermekek számára, játékos fejlesztésen keresztül.
A játékot lejegyezte: Brósch Margit