JÁTÉKRA FEL!

Böszöri Ágnes: Nyomozás

A játék neve, címe: Nyomozás

A játék pedagógiai célja: Az együttműködés és kölcsönös empátia fejlesztése. A csapat egység erősítése.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Pszichikai biztonság: a játék szerepjáték, bele kell élni magát a másik történetébe. A füllentés egy viselkedési mód, a szerephez kötődik, nem hozzá.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: székek

Az előkészítés feladatai: Alakítsatok három fős csoportokat! Rendezzétek be a helyszínt, hogy ott körben ülve, biztonságosan tudjunk játszani!

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Önállóan alkossanak csoportot, akik szeretnek együtt dolgozni.

A játék megnyitása, nyitánya: Elmondani, hogy ez egy szerepjáték, amikor beleéled magad a társad történetébe, mintha veled történt volna meg. Ki kell találnod információkat, amelyek nem valósak, de a füllentés csak a játék során felvett viselkedés. A játékosok nem tehetnek ezzel kapcsolatban megjegyzéseket a társukra.

A játék menete, játékszabályok:Három hármas csapatot alakítottatok, akik közül mindig két csapat lesz a nyomozók, egy pedig a tanúk csapata. Minden csapatnak az a feladata, hogy egyikük elmond a többi csapattagnak egy olyan vele megesett történetet, amit a többiek nem ismerhetnek. Erre a megbeszélésre majd kimehettek a teremből, hogy a másik két csapat tagjai ne hallják. A csapattagoknak majd ezt a történetet úgy kell ismerniük, mintha velük történt volna meg, és egyes szám első személyben kell válaszolniuk mindig. A feladat az lesz, hogy az egyik csapat lesz a tanú, a másik kettő a nyomozó. A nyomozó csapat tagjai választhatnak, hogy a tanúk közül ki mondja el a történetet. Ezután a nyomozó csapatok felváltva kezdenek kérdezgetni. A tanúk bármelyikét kérdezhetik a nyomozás érdekében. A csapaton belül megbeszélhetik, kitől mit kérdezzenek. Addig kérdezzetek, amíg rá nem jöttök, hogy szerintetek kivel történt meg a történet. Bármikor lehet tippelni, de csak egyszer. Ha helyes a tipp, azé a nyomozó csapaté a pont, ha nem a másik csapat még egyet kérdezhet, azután tippelnie kell. Ha mindkét csapat téved, a tanúk kapják a pontot. Most 5 percet kaptok, hogy átbeszéljétek a történetet, azután gyertek vissza és üljetek vissza a helyetekre. Visszajövetel után: A tőlem jobbra ülő csapat döntse el, hogy először nyomozó szeretne lenni vagy tanú! Ha nyomozó, akkor a következő csapat lesz a tanú. Azután az óramutató járásával megegyezően haladunk tovább.

A játék lezárása: A legtöbb pontot gyűjtött csapat nyer. Végül levezető körben mindenki elmondja, hogyan érezte magát a játék alatt.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt. Megkérdezem, milyen érzés volt más bőrébe bújni.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezíteni lehet a feladatot, ha a csapatokat véletlenszerűen állítjuk össze. Ekkor a csapatalakítás a játék része. Például születési idő alapján.

A játékvezető speciális feladatai: Fokozatosan figyelni kell a játékosok lelki biztonságára, minősítések kerülésére. Ebben az életkori szakaszban a társak véleményére nagyon érzékenyek.

Egyéb/megjegyzés: Mivel nyolcadik éve osztálytársak, így is érdekes volt megismerniük egymást. Volt, aki rosszul érezte magát a füllentő szerepében. Érdekesnek és kihívásnak tartották a játékot. Sokat nevettünk.

A játékot lejegyezte: Böszöri Ágnes