JÁTÉKRA FEL!

Borsai-Béndek Diána: HOMEFOGLALÓ

A játék neve, címe: HOMEFOGLALÓ

A játék pedagógiai célja: figyelem, koncentráció, csapatmunka, együttműködés

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Játékosok figyelmét felhívom, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek társaikra, az ütközések és lökések elkerülésére. Ha valaki elesett, a játék megáll, és neki segítünk!

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: 30 darab műanyagvirág cserép (közepes méret ,átmérő kb.: 20 cm), nehezítésnél: alakzatokat bele ragasztani a belsejében és az aljára. Festett kövek: kincsként

Az előkészítés feladatai: Terepbejárás, semmi akadályozó ne legyen a helyszínen, mely balesetveszélyt jelenthet. Virágcserepek előkészítése (15-15 darab külön szedve) Plusz cserép bekészítése. Kincsek elkészítése, kövek sárgára, pirosra festése. Két kincsesláda kijelölése.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők lehetnek egy-egy előkészületért felelősek. 1-1 ember bejárja a terepet, 1-1 ember leszámolja két csoportban a virágcserepeket, 1-1 ember csapatkapitány lesz.

A játék megnyitása, nyitánya: A játék egy indián rezervátumban zajlik. Két törzs területet szeretne foglalni, de nem akármilyen helyet, egy értékes terület forog kockán, aranyat, és rubintot rejt a föld mélye. A leggyorsabb, legszemfülesebb harcosokra van szükség! Itt a gyorsaság mellett a figyelem játssza a legfontosabb szerepet. Elég egy rossz mozdulat és az ellenségé a terület. Az indiánok harceszköze a csodacsupor. Készen álltok a terület foglalásra? Két törzs neve: VADSZELLŐ, és FÜRGELÁB.

A játék menete, játékszabályok:1. lépés: Két csapatot alkotunk, ezt úgy is lehet, hogy kiválasztunk két csapatkapitányt, és ők választanak csapattagokat (Ez azonos korcsoportoknál jó döntés lehet.). Azonban, különböző korosztályú játékosoknál mi jelöljük ki, hogy kik lesznek a „fürgeláb” vagy „vadszellő” törzsét erősítő játékos. 2. lépés: A csapatok egymás mellett állnak. Mindenki kap 15-15 darab csodacsuprot. Az egyik csapatnak a normál állásban, a másiknak a fejjel lefelé kell elhelyezni a kijelölt területen a csuprokat (virágcserepeket). Fontos, hogy keveredjenek a csuprok mindenhol legyen fejjel lefelé, és normál állásban is. 3. lépés: Csodacsupor elhelyezése (1 perc alatt), törzstagok végzik! 4. lépés: A terület csak úgy foglalható el, ha az ellenség csuprát olyan helyzetbe fordítod, ahogy a te csapatod csupra áll. De vigyázz, mert az ellenség támad, és visszatudja fordítani a sajátját, sőt a te csapatod eszközeit is áttudja forgatni a saját csuprainak helyzetébe! A cél, hogy saját törzsed nyerjen, ez pedig csak úgy lehet, ha minél több csuprot úgy forgatsz át, ahogy a tieid állnak. Minden területszerzés összesen két percig tart! A csuprokhoz csak kézzel lehet hozzá érni! Rugdalni, dobálni nem lehet őket! Felhívom a figyelmet még egyszer, hogy vigyázzanak egymásra az összecsapás idején! 5. lépés: Amikor a játékvezető vissza számol 3-tól, és kimondja, hogy HOMEFOGLALÓ kezdődik a játék. A játék befejezése előtt az utolsó 10 másodpercben visszaszámol, ahogy kimondja, hogy VÉGE mindenkinek ott kell megállnia ahol éppen van. Ekkor a játékvezető két ember kijelöl mindkét csapatból, csak ők mozdulhatnak meg! Velük együtt megszámolja a csodacsuprokat. 6. lépés: Eredményhirdetés, az a törzs nyert, aki legtöbb csuprot változtatta át!

A játék lezárása: A játék befejezése előtt az utolsó 10 másodpercben visszaszámol a játékvezető,ahogy kimondja, hogy VÉGE mindenkinek ott kell megállnia ahol éppen van. Ekkor a játékvezető két ember kijelöl mindkét csapatból, csak ők mozdulhatnak meg! Velük együtt megszámolja a csoda csuprokat. Eredményhirdetés: Az a törzs nyert, aki legtöbb csuprot változtatta át!

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden játékost megdicsérek, a sportszerű viadalért! A jutalmazás lehet aranynak, rubinnak megfestett kövek. Mindkét csapatnak lehet, ládája (doboz, kosár stb.) melyben gyűjtik ezeket a kincseket! (Mindig annyi kincset kapnak, amennyit a terület foglalás előtt megbeszélünk!)

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot lehet bonyolítani, még több csudacsuporral, vagy különleges csuporral melynek átváltoztatása biztos győzelem, ezt azonban csak a játékvezető tudhatja, mely csupor az! (Játék elején felírja egy papírra, hogy titkos legyen- és a játék végén együtt tudják meg a játékosok a játékvezetőtől.) Jeleket kaphatnak a csuprok a játék kezdetén (állatos matrica, vagy alakzatok kerülhetnek rá: karika, négyzet, háromszög- piros, zöld, kék változatban) a cserép belsejébe, és tetejére.

A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok fokozatos ismertetése, és az utasítások kipróbálása, főleg a kisebb korosztálynál. Folyamatosan nyomon követni a biztonságos játékmenetet! A kisebb korosztályokat biztatni!

Egyéb/megjegyzés: A játék szinte kortalan, akár 3 éves kortól – nincs felső korhatár.

Játék végén megkérdezni: Hogy érezték magukat?

A játékot lejegyezte: Borsai-Béndek Diána