JÁTÉKRA FEL!

Borcsikné Juhász Tímea pedagógus Budapest

  1. A játék neve, címe:    Hajóskapitány 
  2. A játék pedagógiai célja:    figyelemfejlesztés
  3. A játék jellege:    energetizáló 
  4. A baleseti kockázat szintje:    közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:    felhívni a résztvevők figyelmét, hogy helyváltoztatáskor, az alakzat kialakitásakor figyeljenek egymásra
  6. Résztvevők száma:    12 fő fölött
  7. Résztvevők életkora:    5 évtől idősebb 
  8. Játékidő:    10-15 perc 
  9. Helyszín:    elsősorban szabadtéren játszható 
  10. Helyigény:    nagyobb tér 
  11. Kellékigény:    matrózsapka   
  12. Technikai igény:   nincs
  13. Az előkészítés feladatai:  a helyszín berendezése a biztonságos játék érdekében 
  14. Az előkészítéshez szükséges idő:     0-5 perc 
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:   a játéktér biztonságossá tételében segíthetnek a játékosok, illetve a játék előtti foglalkozáson készíthetünk matrózsapkát, amit a matrózavatáson használunk. 
  16. A játék megnyitása, nyitánya:   kerettörténet: Én egy nagy hajó kapitánya vagyok. Hosszú, föld körüli útra indulok, matrózokra lenne szükségem. Ki szeretne velem tartani? Aki matróz szeretne lenni, meg kell tanulnia néhány vezényszót! A legjobban teljesítő gyereket matrózzá avatjuk. Vezényszavak: KAPITÁNY A FEDÉLZETEN!- mindenkinek tisztelegnie kell. EVEZÉS!- mindenki evezni kezd. TŰZ VAN!- mindenki lehasal. VITORLÁT BONTS!- mindenki széttárt karokkal imitálja a vitorlát.
  17. A játék menete, játékszabályok: ha a játékosok jól begyakorolták a vezényszavakat, indulhat a játék. Aki nem jól hajtotta végre a feladatot kiesik a játékból vagy zálogot ad.  
  18. A játék lezárása:   a játéknak akkor van vége, amikor már csak egy játékos marad a pályán. Ő matrózzá lesz avatva. Zálogos játék esetén a megszabott játékidő lejártakor megtörténik a zálogok kiváltása.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás:   a győztes jutalma a matrózsapka, amit előre elkészítettünk. A résztvevők megdicsérése, a részvétel megköszönése, tapasztalatok, észrevételek megbeszélése is megtörténik a játék végén. 
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: egyéb utasításokkal is lehet bővíteni a játékot. Pl.: EMBER A VÍZBEN!- a játékosok keresnek egy párt maguknak, az egyik felugrik a másik hátára, majd az egyik kezét szemellenzőként használva kiabál: Ember a vízben! FÖLD!- Két ember kört alakít, a harmadik gyerek a kör közepén ugrálva kiáltja: Föld!  TENGERI CSILLAG:- Öt gyerek a karját a kör közepe felé tartva összekapaszkodnak és körbeszaladnak. Ebben az esetben azok is kiesnek vagy zálogot adnak, akik nem találnak megfelelő számú embert a feladat elvégzéséhez.
  21. A játékvezető speciális feladatai:  a szabályok fokozatos ismertetése. Először csak egy utasítást próbálunk ki, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor vezetjük be a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetni a játékot. Így még izgalmasabb lesz. Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai biztonságára is. 
  22. Egyéb/megjegyzés:   A gyerekek szórakoztatónak és izgalmasnak találták ezt a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:  Besnyi Szabolcs- Játékra fel! info@jatekrafel.hu email címre. Tárgy: Hajóskapitány játékleírás
  24. A Játékot lejegyezte:    Borcsikné Juhász Tímea