JÁTÉKRA FEL!

Borbás Anikó: Koleszkrimi

A játék neve, címe: Koleszkrimi

A játék pedagógiai célja: A diákok önszerveződése során kialakuló közösségekben az együttélést, az együttműködést a konfliktuskezelés demokratikus technikáinak megismerését és gyakorlását.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: – Nagy létszámú csoport esetén fel kell hívni a figyelmet a közlekedésre vonatkozó házirend betartására, mivel a játék során számos alkalommal történik helyszín változtatás. – Az „elrabolt” fiút óvatosan kell megkötözni és a játék leforgása alatt ellenőrizni.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: – kötél és ragasztószalag, szék az elrabolt fiú megkötözéséhez – létra (a portai kamerafelvételek elkészítéséhez) – lemosható tetoválás – laptoptáska – autó – toll vagy tollak a titoktartási nyilatkozat aláírásához

Technikai igény: – kamera, vagy telefon az előzetes videofelvételhez – 3db laptop, pendrive, hangosítás

Az előkészítés feladatai: – megírni az intézményi sajátosságokra adaptált forgatókönyvet – beavatni a szereplőket – előzetesen elkészíteni a videofelvételeket – megszerkeszteni a hamis weboldalakat – a játékra hívó plakát megszerkesztése, kifüggesztése (rádiós bemondásra hangfile készítése) – nyitányra székeket és projektort előkészíteni, hangosítást ellenőrizni – az elrabolt fiú szobáját berendezni – a média dokumentumokat még1x ellenőrizni – ellenőrizni, hogy jelen van-e az összes beépített szereplő (betegség, stb…) – titoktartási nyilatkozat megírása, erre kisebb asztal vagy aláírásra megfelelő hely biztosítása

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: 1. portás 2. takarítónő 3. tanár, pedagógus vagy bármilyen játékot kedvelő kolléga 4. segítőkész rendszergazda, vagy informatikus, aki a weboldalakat elkészíti 5. 1 db személy – elrabolt szereplő 6. 3 db beépített játékos 7. célszerű egy beépített embert bevonni felvételek készítésére

A játék megnyitása, nyitánya: – A krimi játékot meghirdetjük a kollégiumban, rádióban vagy üzenő falon. A jelentkezőket a meghirdetett időpontban és helyszínen fogadja a játékvezető. – Az üdvözlés után a gyerekek bemutatkozása következik, amennyiben még nem ismerik egymást. Mivel nem egymás megismerésén van a hangsúly, így erre vonatkozólag nem fordítódik több idő. – Ezt követi a játékvezető játékot ismertető szövege és a titoktartási nyilatkozat aláírása.

A játék menete, játékszabályok:Ez egy interaktív játék, ami nem előre meghatározott úton kell, hogy történjen. Vannak segítségek, nyomok, amiket a játék lefolyása alatt fel kell fedezni, felismerni. A játék célja: megtalálni az ellopott laptopot és kiszabadítani az elrabolt fiút. A játékvezető az első nyomot, ami egy videofelvétel levetíti a résztvevőknek és ezen kell elindulni, ötletelni. Több segítséget induláskor nem kapnak. A játékvezető végig kíséri és figyeli a csoportot, velük együtt halad, amiben egy beépített szereplő is játszik. Ha szükséges a beépített személy a játékvezetőre figyelve segíti a csoportot. Ez azért fontos, hogy a csoport mindenképp célba tudjon érni, akkor i, ha megoldó képességük gyengébb.

A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor az elrabolt fiút megszabadítja a kereső csoport a kötelektől és kiszabadul.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: – A játékosoknak megköszönni a nyomozásban való részvételt. – Tapasztalatok és élmények cseréje. – Megkérdezni, hogyan érezték magukat, esetleg min változtatnának. – Reflexió írása.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Az autót a rendszámáról ne tudják a résztvevők azonosítani.

A játékvezető speciális feladatai: – Figyelni kell arra, hogy a médiadokumentumok tárolása ne ugyanazon mappában legyen – A csoportot folyamatosan figyelni és óvatosan a megoldás irányába terelni, ahol szükséges.

Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint sikeres a játék. Krimi forgatókönyvek születtek a résztvevők által.

A játékot lejegyezte: Borbás Anikó