JÁTÉKRA FEL!

Bokányi Zsuzsanna: Éhes madarak

  1. A játék neve, címe: Éhes madarak
  2. A játék pedagógiai célja: Mozgás, tananyag kiegészítése játékkal, figyelem, sikerélmény,
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A gyerekek figyeljenek arra, hogy ne ütközzenek össze! Bevetődni az "eleségért" nem szabad!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: "cinkegolyó", diók, műanyagcső
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Az udvaron játszva, legyen elég hely, ne zavarjon más csoport
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Megfelelő motiváció - az udvari játékok esetében ez adott. Közös játékra invitálás. Páratlan számú gyerek esetén a kikiáltó szerepe átadható.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mese a télen itthon maradó madarakról. Hol találnak ilyenkor eleséget, amikor egyre hidegebb az idő. Fáznak, éhesek, egyre nehezebb dolguk van. Az ember segítséget nyújt nekik. Madáretetőkbe, fákra kihelyez táplálékot.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az udvaron egy páros fogót (bemelegítés) követően a gyerekek párban maradnak. Minden pár kap egy madárnevet (harkály, veréb, őszapó, cinke, vörösbegy, pacsirta, rozsdafarkú, rigó , gerle ....) Megjelöljük a játékteret. A párok egymással szemben elhelyezkednek. Majd az egy csoportba kerülő madarak "szálldosnak" egyet és egy másik helyet keresnek maguknak a kijelölt vonalon. Közben a játékvezető kihelyezi a két csapat közé a cinkegolyót. A rövid mesét követően (télen a madarak eleséget keresnek), a játékvezető kiált egyet, hogy melyik madár talált eleséget. Pl. január van leeset a hó ....a cinke talált ma eleséget. Ekkor a két cinke gyorsan szalad a középre kihelyezett cinkegolyóért. Amelyik két madár közül gyorsabb az a madár lakik jól. Csak az a két madár szaladhat, aki a nevét hallja. Jöhet a következő! Pár perc múlva, hogy ne legyen unalmas a játék, a játékvezető elmondja, hogy ha az ember sok eleséget szór ki az összes madár kirepülhet az odújából, fészkéből. Ekkor minden játékos középre szaladhat! A leggyorsabb madáré az eleség. Lehet pontokat gyűjteni, de pontszerzés nélkül is élvezetes a játék!
  18. A játék lezárása: Dicséret!!! A játékot követően az iskolaudvaron lévő madáretetők megtöltése. A madárnevek átismétlése. A játékot követően folyadék utánpótlás!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret! A játékban használt diók feltörése, elfogyasztása. Rögzítés: miért fontos, hogy télen is gondoskodjunk a madarakról?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezítés: egy csövön keresztül diót gurítunk a játéktér közepére. Az egyik gyerek kiabál, hogy melyik madár repülhet, a másik gurítja a diót - így az eleség helye egy kissé kiszámíthatatlan. A dió gurítót és a kiolvasót cserélgethetjük!
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyeljen arra, hogy minden "madár" sorra kerüljön, minden gyereknek legyen sikerélménye.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az első osztályos gyerekek nem ismerték a játékot, nagyon élvezték ezt a szabadtéri játékot
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bokányi Zsuzsanna