JÁTÉKRA FEL!

Bognár Judit: Babzsák-dobálós

  1. A játék neve, címe: Babzsák-dobálós
  2. A játék pedagógiai célja: Koncentrációfejlesztés, egymásra figyelés és együttműködés erősítése, élmény együtt. Bevonni olyan gyerekeket, akik még nem aktiv tagjai egy csoportnak (pl új az osztályban) Lehet csak időkitöltő, ha várni kell valahol és le akarjuk foglalni a csoportot, hogy ne rendetlenkedjenek.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Olyan helyen legyen, ahol sima a terep és van elég hely, hogy a játékosok hátralépve nem essenek le egy lépcsőn vagy bele egy gödörbe, ne bukjanak fel, és elég messze tudjanak állni egymástól ahhoz, hogy ne akadályozzák és vágják orrba egymást.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: babzsákok: min 3, max. a játékosok száma
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: nincs
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya:
  17. A játék menete, játékszabályok: Körben állunk, kb kartávolságra egymástól. Babzsákot dobálunk, mindig ugyanannak az embernek továbbítjuk, akit kiválasztottunk, mindenki csak egyszer kapja a babzsákot, tehát az körbejár, míg a játékvezetőhöz visszaér. „Azt kérem, mindenki nagyon figyeljen. Most valakinek odadobom a babzsákot, ő elkapja és továbbdobja valaki másnak, aki legalább kettővel arrébb áll a körben. A következő azok közül választ, akik még nem voltak. Mindenki megjegyzi, hogy kitől kapta és kinek továbbította. Így dobáljuk a babzsákot körbe, amíg visszaér hozzám.Úgy dobja mindenki, hogy a másiknak legyen esélye elkapni! Mehet?” Először lassan játsszuk. (Ha sokan vagyunk, vagy a játékosok még nehezen figyelnek, akkor aki már volt, az továbbdobás után álljon keresztbe tett lábbal az első kör végéig.) Amikor körbeért, újrakezdjük a kört, az útvonala ugyanaz legyen a babzsáknak, mint az elsőnél. Ha kell, szóljunk a játékosnak, aki következik. Ha már leesés nélkül gyorsan megy (2-3 kör után) a felénél indítunk még egy babzsákot, aztán ha ez is rendben, akkor még egyet… addig növelve a játékban lévő zsákok számát, amíg a csoport képes sikeresen végrehajtani a feladatot és leejtés és összeütközés nélkül dobálni a babzsákokat. (Nálam 10 főnél 9 babzsákkal volt a legjobb csapattal)
  18. A játék lezárása: A játékvezető egymás után kivonja a forgalomból, maga mellé ledobja a babzsákokat, míg az utolsó is vissza nem ér.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nevetés, mosolyok: ez a legjobb jutalom! Aki el akarja mondani, mondja el, milyen volt. Órai aktivitás plusszokkal jutalmaztam, aki részt vett.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. „Izzó parázs”- a lehető legrövidebb ideig legyen nálad a babzsák (nagyobbaknál, akik már tudnak jobban célozni, és megtervezik (pl. az ívét) és minden körben ugyanúgy kivitelezik a dobást stb, hogy a keresztező labdák ne üssék ki egymást) 2. „Kiszámolós”- lassabban dobjuk, de közben minden dobásnál együtt mondunk egy jól ismert mondókát (kisebbeknél)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni, ha valaki nem olyan ügyes és esetleg vele direkt kitolnak, hogy ne tudja elkapni: azt mondom, „jó, most másik kör indul, és másnak dobd”, én pedig annak a gyereknek dobom először, aki ügyetlenebb, úgy, hogy el tudja kapni, legyen sikerélménye. Nem hagyni, hogy beszólogassanak egymásnak, különösen amelyik osztályban ez divat, azt mondtam, nem lehet megszólalni, csak azt szólíthatjuk nevén, akinek épp dobni készülünk és nem figyel.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bognár Judit, (osztalyfonok.bognarjudit@gmail.com)