A játék neve, címe: Gombóc, nudli, palacsinta
A játék pedagógiai célja: Figyelem, koncentráció, gyorsaság fejlesztése. Becsületességre, tisztességes játékra nevelés.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő talaj biztosítása, egymástól megfelelő távolság tartása.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Amennyiben nincs tiszta, sima felület, akkor tornaszőnyeget lehet leteríteni.
Technikai igény: Tiszta talaj, esetleg tornaszőnyegek kihelyezése.
Az előkészítés feladatai: A tornateremben kartávolságra helyezkedjenek el és üljenek le! A játékteret akkora méretben kell meghatározni, amekkorát a játékvezető látószöge megenged – félpályán vagy kisebb teremben inkább hosszanti irányban helyezkedjenek el a játékosok. Így könnyebb szemmel tartani mindenkit.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A játék megnyitása, nyitánya: Képzeljük magunkat egy étterembe, ahová érkezik egy turistacsoport, akik nagyon éhesek. Azonban ezen a napon tészta-napot tartanak. Csak 3 féle étel rendelhető: gombóc, nudli vagy palacsinta. A szakácsnak gyorsan kell elkészítenie a megrendelt ételeket, amelyek most Ti lesztek!
A játék menete, játékszabályok:A szakács én leszek. Amikor elkészül az étel, és a nevét hangosan kimondom, nektek rögtön át kell alakulni: gombóccá – ülésben térdeket felhúzva összegömbölyödni, nudlivá – hanyatt fekvésben, lábak összezárva, karok magastartásban a talajon, palacsintává – hanyatt fekvésben karok és lábak terpeszben a talajon. Aki eltéveszti vagy később alakul át, az kiesik a játékból. Az odaégett palacsinták, szétfőtt gombócok és kifolyt nudlik félreülnek egy padra a játéktéren kívül. A teremben úgy kell elhelyezkedni, hogy mindenki kényelmesen elférjen és ne érjenek össze a kezek, lábak! Először játszunk egy próbát! Ekkor lassabb tempóban mondom a gombóc-nudli-palacsinta szavakat. A próbajáték után váltakozó sorrendben és egyre gyorsabb tempóban sorolom az étel neveket.
A játék lezárása: Aki a legtovább bent marad a játékban, ő lesz a következő szakács. A kiesett játékosok segíthetnek figyelni a szakácsnak.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóbeli dicséret, jutalom képecske adása az esetleges fellépő hasizomláz kompenzálására. Kinek, hogy tetszett ez a játék? Ki, melyik ételt szereti a legjobban? Fogtok kérni anyukátoktól vacsorára? A játéknak melyik része volt a legkönnyebb/legnehezebb?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1.Egy kieső játékos helyére visszajöhet egy már korábban kiesett játékos. Így tovább tart a játékidő és a szakács személye sokáig ugyanaz marad.
2.Külön csoportokba ülnek le a kiesett gombócok-nudlik-palacsinták és csak abból a csoportból mehet vissza újra a játékba valaki, ha a kieső játékos leül a helyére. Becsületes, sportszerű játék.
A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell a játékosok elhelyezkedésére, testi épségére, a hanyatt fekvés miatt a talaj megfelelő tisztaságára. A játéktéren kívül elhelyezkedőket is szemmel kell tartani! A játékvezetőnek is koncentrálnia kell és figyelni a játékosok mozgását, hogy igazságos döntést tudjon hozni. Valóban csak azokat a játékosokat állítsa ki, akik tényleg eltévesztették a mozdulatot. Ezért fontos, hogy minden játékos a játékvezető látóterében legyen. Tehát a játékvezető elhelyezkedése is lényeges.
Egyéb/megjegyzés: A foglalkozást egyedül tartottam, a fotókon azért nem látszódom. A szülők a fotózáshoz beleegyező nyilatkozatot aláírtak, de csak iskolai felhasználásra adtak engedélyt. Ezért takartam ki a gyerekek arcát.
A játékot lejegyezte: Bognár Annamária