JÁTÉKRA FEL!

Bognár Andrea: Diógyűjtő mókusok

A játék neve, címe: Diógyűjtő mókusok

A játék pedagógiai célja: – Szem-kéz koordináció fejlesztése – Alsó végtagok erősítése – Dobás gyakorlása – Számfogalom kialakítása 7-es számkörben: számlálás – Több-kevesebb fogalma – Kisebb-nagyobb fogalma, nagyság szerinti sorbarendezés – Önfegyelem, alkalmazkodóképesség fejlesztése: játékszabályok betartása.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Csak a tornapad mögül lehet dobni.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Különböző méretű és tömegű labdák (nagylabda, pöttyös labda, műanyag labda, vatelinnal töltött labda, tüskés labda, strandlabda), babzsákok, tornapadok (ebből nálunk csak kettő volt, ezért középre zsámolyokat tettem), csengő

Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése: tornapadok elhelyezése, labdák felpakolása középre, babzsákok kiosztása

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek segíthetnek a labdák felpakolásában és a babzsákok kiosztásában.

A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek már ismerik egymást, mert az előző tanévben is egy csoportban dolgoztak, így külön bemutatkozásra nincs szükség. A kerettörténet ismertetésével kezdem. Mókusokká változunk, akik diót gyűjtenek a télre. A diókat úgy tudják megszerezni, ha leverik a fáról. A játék végén megszámoljuk, kinek mennyi diót sikerült összegyűjteni. Megbeszéljük, hogy melyik mókus hol gyűjti majd a diókat-a tőle távolabbi térfélen, hiszen ha eltalál egy labdát, az oda fog lepotyogni.

A játék menete, játékszabályok:A játék akkor indul, ha meghalljátok a csengő hangját és akkor ér véget, ha az összes babzsákot eldobtátok, vagy ha az összes labda leesett a zsámolyokról. A pad mögé nem léphettek be. A babzsákokért le kell guggolni a földre, csak úgy lehet felvenni. (2 kört játszunk, az első körben mindenki a domináns kezét használja, a másodiknál megkérem őket, hogy a másik kézzel dobjanak.)

A játék lezárása: Megszámoljuk kinek mennyit sikerült gyűjteni, megbeszéljük, kinek van több, kinek kevesebb. Nagyság szerint sorba rendezzük a labdákat.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret jár azért, ha a játék közben figyelt a gyermek arra, hogy tényleg leguggoljon, ne csak lehajoljon, ha a megfelelő kezét használta a dobáshoz, ha eltalált egy labdát, illetve taps jár a végén a győztesnek

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Legközelebb úgy is megpróbáljuk játszani, hogy a középen lévő labdák egyformák lesznek és majd a dobáshoz kell különböző méretű, súlyú labdákat használni. Így a gyerekek ezzel kapcsolatban is tapasztalatot szereznek. Melyik labdával könnyebb dobni, melyikkel nehezebb? Melyik repül messzebbre? Illetve lehet változtatni a középen lévő labdáktól lévő távolságot. Ha már jól megy, akkor lehet messzebb vinni a padokat és messzebbről dobni.

A játékvezető speciális feladatai: Figyelni a szabályok betartására. Mivel az alsó végtagok erősítése is a cél, ezért fontos, hogy tényleg leguggoljanak a gyerekek, illetve hogy azt a kezüket használják, amelyiket kértem. Itt a domináns kéznél nem várható probléma, de ha a másik kézzel kell manipulálni, illetve jelen esetben dobni, akkor számítani lehet rá, hogy a gyerekek megpróbálják majd átvenni a domináns kézbe a babzsákot. Ilyenkor találat esetén azt érvényteleníteni kell.

Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a gyerekek szeretik ezt a játékot. Legközelebb azt fogom kérni tőlük, hogy most ők találjanak ki történetet hozzá.

A játékot lejegyezte: Bognár Andrea