JÁTÉKRA FEL!

Bódisné Palla Zita: Add tovább!

  1. A játék neve, címe: Add tovább!
  2. A játék pedagógiai célja: Labdaérzék, koordinációs képesség, térérzékelés fejlesztése. Népi mondóka megismerésével népi hagyományok ápolása.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Tanulók figyelmének felhívása arra, hogy figyeljenek egymásra, próbálják pontosan a társuk kezébe adni, dobni a labdát.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Gumilabda.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Játéktér kijelölése, labda előkészítése, köralakítás.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék megkezdése előtt felelevenítjük a mondókát. Ha nem ismerik a gyerekek, akkor megtanuljuk. Ez plusz időt igényel.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék megkezdése előtt már tanult népi mondókákat elevenítünk fel, majd megbeszéljük,miért pont ezt választottam a játékhoz. / Mert ez kimondottan labdaadogatós játékhoz illő, ritmusában,szövegében egyaránt./ Ezt követően ismertetem a legfontosabb szabályokat: honnan, kitől indul a labda, milyen irányba halad, mi a teendője annak, aki kiesik a játékból, mikor fejeződik be a játék. " A következő játék során a legügyesebb játékos megszerezheti a képzeletbeli köcsögöt, ami tele van aranyalmával és aranykörtével!" mondattal nyitom a játékot.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak, én a körön kívül állva irányítom a játékot. Megnevezem a kezdő játékost, kezébe adom a labdát, s "Rajta!" vezényszóra mondani kezdik a mondókát. Itt a köcsög,mi van benne, aranyalma, aranykörte. Add tovább, add tovább, te meg fizesd az árát! Közben a mondóka ritmusára adogatják egymásnak a labdát az óramutató járásának megfelelő irányba, majd az a gyerek, akihez az utolsó szóra, szótagra kerül a labda, s már nem tudja továbbadni, kiesik a játékból. Én megnevezem, ő leül törökülésbe, s átadja a labdát a következő, mellette álló gyereknek. Újból kezdik a mondókát, a labdát is adják tovább. A játék akkor kezd izgalmasabbá válni, amikor már egyre többen kiesnek és leülnek, mert dobni kell a labdát a következő játékosnak. Ha az nem tudja elkapni, kiesik a játékból. Ekkor újból kezdjük a mondókát és az adogatást a soron következő játékossal.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor már csak egy játékos marad állva, ő a győztes. Megnevezem őt, megtapsoljuk. "Tied a köcsög a sok aranyalmával, aranykörtével! mondattal zárom a játékot. Átadok neki egy előre papírból elkészített aranyszínű almát és körtét.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék befejezése után megdicsérem a játékosokat, ha szükséges, néhány tanácsot adok nekik. Megbeszéljük, hogy hogyan érezték magukat, mi tetszett a játékban, mire kell legközelebb figyelni. Végezetül megköszönöm a részvételt.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék nehezíthető úgy, hogy két labdát indítunk egyszerre egymástól megfelelő távolságra. Ez a változat a gyerekektől és a játékvezetőtől is nagyobb figyelmet igényel. Lehet a labda nagyságát is változtatni, pl. nagyméretű gumilabdát használunk vagy egész kicsit. Játszható a játék más mondókára, énekre is, más kerettörténettel. Ennek a játéknak a kerettörténete függ a gyerekek életkorától, hiszen a kisebbek esetében akár mesébe is helyezhető a játék. Én ebben az esetben 9 évesekkel játszottam, ők már nem igénylik a bonyolult, hosszú bevezetéseket.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ha olyan csoporttal játszom a játékot, ahol a gyerekek még nem ismerik, először megtanuljuk a mondókát, játszunk egy próbajátékot. Minél jobban megy, annál gyorsabban vezetem, ettől még izgalmasabb. Folyamatosan figyelnem kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ezt a játékot játszhatjuk önálló játékként is, de tornaóra keretén belül pl. labdaadogatások témakörben befejező játékként is. A gyerekek visszajelzései alapján szeretik ezt a játékot. Nekem azért tetszik, mert a kiesett játékosok továbbra is részesei a játéknak, hiszen együtt mondjuk a mondókát.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bódisné Palla Zita