JÁTÉKRA FEL!

Bíróné Molnár Anikó: Liba-fogó

  1. A játék neve, címe: Liba-fogó
  2. A játék pedagógiai célja: Fogó játék révén gyorsaság, ügyesség, állóképesség, taktikai technikák fejlesztése. /nagymozgások fejlesztése/ Szociális képességek fejlesztése /-figyelmesség, egymásra odafigyelés, empatikus érzetek fejlesztése/
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Tornateremben megfelelő hely biztosítása, egyéb előkészületet nem igényel. Szabadban csúszásmentes hely, sima felülettel, ne legyenek a talajon kiugrások, buckák-gyökér, fűcsomó…, vagy bármiféle akadály amiben megbotolhatnak, eleshetnek. Bent-szőnyeg csúszásmentessé tétele, bútorok esetleges félretolása.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Róka, liba fejbábok /esetleg plüss/
  12. Technikai igény: Lásd: előkészítés feladatainál
  13. Az előkészítés feladatai: A hely megfelelő kiválasztása, biztonságossá tétele. Fejdíszek előkészítése. /plüss hiány esetén papírból elkészíteni-róka, libák/ A játékot kísért mondóka megtanítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Játékba hívogató mondókákkal, pl:Ki játszik ilyet, majd megmondom milyet?… A játékhoz kapcsolódó mondóka mondogatásával…Fehér libám gi-gá-gá…. A fejdíszek felmutatásával.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Énekelgetve “Ki játszik ilyet, majd megmondom milyet?” hívogatom őket játékba. A játékhoz kapcsolódó mondóka elmondásával. /Fehér libám gi-gá-gá…. A mondóka elmondása után, játékba hívással! Aki szeretne játszani velem, álljon be egy körbe!
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek kézfogással körbeállnak. A kör belsejében van a liba /lehet több is/. A libát kiválaszthatjuk csak jelentkezés alapján, vagy ha többen jelentkeznek, akkor kiszámolóval, pl: Egy, petty, liba petty, te Rád jut a huszonegy. Vagy: Egy, kettő, ha galagonya hat, aki úszik, le nem bukik az lesz a liba. Kiválasztás után fejdíszek felvétele. A róka is fejdíszt kap, aki a körön kívül sompolyog. A versikére a gyerekek körbejárnak, majd a liba futni kezd a róka elől. A többiek segítik a libát karfelemeléssel, vagy kar-leengedéssel, hogy gátolják a rókát. A játék vége a libák elkapása. Mondóka: Fehér libám gi-gá-gá szalad gyorsan világgá. Vörös róka kergeti, vacsora kéne neki. Vörös róka huss, huss, huss! Nem lesz neked libahús. Gyorsan szedd az irhádat, hagyd békén a libámat!
  18. A játék lezárása: Addig folytatódhat a játék amig mindenkire sor nem kerül. Amelyik libát elfogták, az kiáll a játékból.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A szereplők külön megdicsérése szóban. A segítő, vagy akadályoztató gyerekek is dicséretet érdemelnek, hogy jól együttműködtek, taktikáztak.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Tornateremben vagy nagy helyen szabadban mindenki liba lehet, és csak egy róka fogó van, vagy esetleg több róka is lehet. Mondóka elmondása után mindenki szabadon futkározik a kijelölt helyen, a róka pedig akit elkapott az kiáll a játékból.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A körben álló gyerekek kezdeti irányítása, ösztönzése, hogy mikor engedjék be a körbe a rókát, vagy a libák irányának változtatására ösztönzés.
  22. Egyéb/megjegyzés: 
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bíróné Molnár Anikó