JÁTÉKRA FEL!

Beták Péter Rudolf: Hová bújt Malacka?

  1. A játék neve, címe: Hová bújt Malacka?
  2. A játék pedagógiai célja: Az idei vagy korábbi tanévek során tanult ismeretek alkalmazása
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30,30+
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Álarcok vagy „felíratok”.
  12. Technikai igény: Színes kartonpapír, krepp-papír, papírtányér, olló, ragasztó, kalapgumi, tűzőgép.
  13. Az előkészítés feladatai: Álarc készítése (vagy felíratok készítése)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az álarcokat a gyerekek rajz- ill. technika óra keretében, saját elképzeléseik, igényeik szerint el tudják készíteni – minimális irányítással, ami annyiból áll, hogy kontrolláljuk a „területek” darabszámát, mert annál jobb, minél több területet érintünk. Pl.: Állatok: növényevő, ragadozó, európai, ázsiai, afrikai,… , emlős, hüllő,…, stb. Épületek: nádkunyhó, faház, kővár, téglaház, kastély, barlang, stb., Növények: fák – fenyő, tölgy, akác, gyümölcsfák,… bokrok: csipke-, mogyoró-,egres-, bodza-, ribizli bokor, stb.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: „Az oroszlán éhes és kismalacot szeretne enni, de Malacka elbújt! Meg kell keresnie!” (Természetesen bármilyen plüssállatka „játszhat”! Lehet, nyuszika, mókus, stb., ami van!)
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok félkörbe állnak, az oroszlán velük szemben helyezkedik el. A játék kezdetén hátat fordít, a többiek elbújtatják Malackát, de úgy, hogy mindenki – természetesen az oroszlán kivételével! – tudja, hová bújt (kinél van) Malacka. Amikor visszafordul, mindenkinek sorban feltehet egy-egy kérdést, amire a többiek – a bar kochba szabályai szerint – „igen”-nel vagy „nem”-mel válaszolhatnak. Pl.: Fenyőfa! Ahová Malacka bújt, egy épület? pl.: „Igen!” Zsiráf! Kőből készült ez az épület? „Nem!” Medve! Szerves anyagból készült? pl.: „Igen!” Róka! A vízben vagy vízparton terem ez az építőanyag? „Igen!” Nádkunyhó! Fontos! Az oroszlán nem mondhatja ki egyetlen búvóhely nevét sem a kérdések során, mert az már rákérdezésnek számít, csak a megszólításnál kell kimondania, hogy egyértelművé tegye a válaszadó személyét. Ha kitalálja, nyert! Ha rosszul tippel, vagy nem találja ki, vesztett. Vetélkedni lehet, hogy ki találja ki a legkevesebb kérdésből.
  18. A játék lezárása: Nyert az, aki a legkevesebb kérdésből találta ki Malacka búvóhelyét.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A legügyesebb – szóval minden részt vevő! – kap egy szem cukorkát, egy- egy bon-bont, stb.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bármilyen nehezítés vagy könnyítés az életkortól függően.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Klasszikus moderátori szerep: a kétséges helyzetekben segítő beavatkozás.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nem iskolai csoportban elegendő egy- egy felírat, hogy „ki kicsoda”!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Beták Péter Rudolf