JÁTÉKRA FEL!

Beszédes-Fehér Andrea: „Hát ez meg mi?”

  1. A játék neve, címe: „Hát ez meg mi?”
  2. A játék pedagógiai célja: Felkészülés a vállalkozás fogalmának bevezetésére a FOGLALKOZTATÁS 1. nevű tantárgy keretén belül. Az óra vicces alaphangulatának biztosítása.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hívjuk fel a játékosok figyelmét, hogy az adott tárgyakkal adják tovább a tárgy saját lapját is!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: kisebb méretű hétköznapi használati tárgyak, A/4-es fehér papírlapok, írószerszám
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebben játszhatunk, ha minden játékosnak van egy széke, amire leülhet, asztal, amin írhat.
  13. Az előkészítés feladatai: Rendezzük be a helyszínt, hogy ott ülve, biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt a játékosok számolják meg, hányan vannak. Minden játékosnak legyen széke lehetőleg asztal mellett. Az asztalokon legyen annyi papírlap, ahányan vannak, és minden papírlaphoz tartozzon valamilyen írószerszám, amivel a játékosok írni fognak. Ellenőrizzük, biztos mindenkinek jut-e hely, papír, ceruza.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mondjuk el a kerettörténetet: Az emberek kihaltak. Földönkívüliek jöttek a földre, az emberek szokásainak tanulmányozására. Összeszedtek mindenféle használati tárgyat, amit magukkal vittek a bolygójukra. Mivel a tanács nem tudta pontosan mire szolgáltak a tárgyak, megkérték a tudósokat, próbálják kitalálni, melyik tárgyat mire használhatták az emberek. Minden tudósnak le kellett írnia, szerinte mi volt az adott tárgy funkciója az emberek életében. Eddig a kerettörténet. Ezután ismertessük a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok az asztalnál ülnek, Te pedig a terem elején állva adod az instrukciókat a játékosoknak. Minden játékos kap (esetleg választ) egy használati tárgyat az általad összekészítettek közül. Ők a tudósok, akik az adott tárgyról eldöntik, mire használhatták őket. A papírlap tetejére minden tanulónak írnia kell egy funkciót a nála lévő tárgyra, majd lehajtania a lapot, és továbbadni egy másik játékosnak a tárgyat a saját lapjával együtt. A következő játékos szintén ráírja szerinte mire használható a tárgy, majd ő is lehajtja a lapot és továbbadja. Az a lényeg, hogy a tárgy eredeti funkciója nem írható. Pl. az evőpálcika lehet hátvakaró, orrpiszkáló, stb. A játék végén minden tárgy papírján annyi használati ötletnek kell lennie, amennyi játékos van.
  18. A játék lezárása: A játék végén a játékvezető felolvassa melyik tárgyra milyen ötletek születtek. Ilyenkor általában nagy nevetés várható, mert igen vicces ötletek jutnak a diákok eszébe. Másik variáció lehet, ha a játékvezető helyett minden diák olvas egy-egy tárgyról. A hatás ugyanaz lesz. Én ezután tértem rá a vállalkozás fogalmára. Elmagyaráztam, hogy vállalkozásnál mindig az ötlet a legelső lépés (mit áruljunk?).
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérjük meg a játékosokat, milyen kreatív ötletekkel álltak elő, köszönjük meg a részvételt, kérdezzük meg, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle…
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat többször ismertetni. Az első elmondás után, kérdezzünk rá, mindenkinek érthető volt-e. Én egy tárggyal be is mutattam egy példát, mert úgy láttam, nem mindenkinek volt világos, hogy tárgyat papírral együtt kell továbbadni. Ha nem mindenki tartja be pontosan az utasításokat, káosz alakul ki a papírok és tárgyak között. Ezért ez a játék fokozott figyelmet igényel mind a játékvezető, mind a játékosok részéről.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot! Többször kérték, hogy játsszuk el ismét más tárgyakkal. A játék játszható más nyelven is (pl.én angolórán is kipróbáltam), de ennek feltétele, a játékosok hasonló szintű nyelvtudása.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Beszédes-Fehér Andrea, (beszandi@yahoo.com)