JÁTÉKRA FEL!

Berzsenyi Emőke: Bankrablás

  1. A játék neve, címe: Bankrablás
  2. A játék pedagógiai célja: A játék célja, hogy a 7. osztályosok az egyszerűbb algebrai kifejezésekkel végzett műveleteket, összevonásokat, behelyettesítési értékeket jól begyakorolják.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: előre megírt számkártyák, dobozok vagy sísapkák a kártyákhoz papír, filctoll
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: a számkártyákat kell megírni otthon és a teremben helyet készíteni
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Amennyiben nem szeretne valaki részt venni, nekem segít a kártyák kihúzásánál, illetve összeszedésénél. Ha közben kedvet kap, a következő körben beállhat. Ha páratlan számú a résztvevők száma, nekem is be kell állnom, de nem számolhatok helyette, csak rávezető-segítő kérdéseim lehetnek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: A bankot bankrablók akarják kifosztani. Erről tudomást szerez a titkosszolgálat is, akik két beépített embert állítanak be a banki dolgozók soraiba. Nem tudják a titkosszolgálat emberei, hogy kik segítenek az alkalmazottak közül a bankrablóknak, és nem tudják az alkalmazottak sem, hogy van közöttük beépített ember. Az összes dolgozónak páros feladatot kell elvégezni (pénztárosi feladatok, számlaellenőrzés, hitelek intézése, ügyfelek panaszainak kezelése stb.), de a párokat a bank vezérigazgatója (aki egyedül van beavatva a titkosszolgálati műveletbe, viszont személyesen nem ismeri beosztottjait, így a beépített embereket sem) egy matematikai feladattal alakítja ki.
  17. A játék menete, játékszabályok: Párok kialakítása: Mindenki húz a lefordított kártyákból egyet-egyet, és a körben állók felmutatják egymásnak a náluk lévő kártyát. A két titkosszolgálati embert én választom ki a körben állók közül úgy, hogy én is körbe-körbe megyek, és két embert megérintek (a többieknek nem szabad ezt észre venniük!). Az egyenlő értékű algebrai kifejezést tartalmazó kártyát tartók alkotják a párokat. Ahhoz, hogy melyik pár melyik banki feladatot lássa el, egy újabb matematikai feladatot talált ki a vezérigazgató. Amelyik pár lesz a nyertes, őket ülteti a pénztárba, ugyanis a titkosszolgálat arról tájékoztatta, hogy a pénztárat fogják kirabolni. A bankrablókat segítő emberek biztosan arra fognak törekedni, hogy mindig jó megoldásuk legyen, mert a pénztárban kell ülniük ahhoz, hogy a bankrablás sikeres legyen. A két beépített titkosszolgálati ember pedig szintén arra törekszik, hogy ők ülhessenek a pénztárba, hogy megakadályozhassák a rablást. Ha a beépített emberek egyikének sem sikerül a nyerő párosba bejutni, a bankot a pénztárban ülő másik nyerő páros segítségével kirabolják. Nyerő páros: Az első pár egymással szemben áll. Egy dobozból kihúznak egy-egy egytagú kifejezést tartalmazó kártyát véletlenszerűen. Egy másik dobozból pedig egy műveleti jelet. Egymás mellé állva felmutatják a műveletet, a többi párnak pedig fel kell írnia egy lapra a helyes eredményt, amit ők ketten megbeszélnek. Az első pár eldönti, hogy kinek helyes az eredménye. Ha hibáznak, kiesnek, és a második pár folytatja. Amelyik pár rossz eredményt ír fel, kiesik a körből, és az első folytatja. A folytatás: a harmadik dobozban (amelyben csak számok vannak) kihúz egyet a többi páros, és kiszámítja a helyes eredményt. Az első páros dönti el, hogy helyes vagy nem. Ha hibáznak, kiesnek, és a következő páros folytatja. Ha nem, akkor csak az a páros esik ki, aki rosszul számolt. A kártyák visszakerülhetnek a dobozba, és kezdődik elölről a játék.
  18. A játék lezárása: A nyerő párost elismerő kézfogásokkal tisztelik meg a többiek, akár a sikeres bankrablásért, akár a meghiúsított rablási kísérletért. A barátok meg is ölelhetik egymást. Így jókedvűen kezdhetik a következő órát.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A nyerő páros akár órai ötösben is részesülhet, amennyiben elég sokáig sikerül a helyes eredményeket kiszámolniuk.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Más matematikai feladatok gyakorlásához is alkalmas.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ellenőrizni kell a helyes számolást.
  22. Egyéb/megjegyzés: A tanulók tudásszintjétől függ, mennyire sokáig lehet egy-egy játékrészt folytatni. Elsőre majdnem minden páros kiesett, mivel egy nagyon gyenge matematikai képességű csoporttal játszottam.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Berzsenyi Emőke