JÁTÉKRA FEL!

Bertáné László Tünde: Emlékezz vissza!

  1. A játék neve, címe: Emlékezz vissza!
  2. A játék pedagógiai célja: Emlékezet, kitartás, koncentráció, együttműködés fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Baleseti tényező lehetséges a teremrendezésnél, felügyelet és irányítás szükségessége indokolt
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: A megtekintendő és megjegyzendő tárgyak, íróeszköz, elsős vonalrendszeres papír
  12. Technikai igény: Zavaró tényezők kizárása
  13. Az előkészítés feladatai: A terem átrendezése csoportmunkához, a szükséges tárgyak előkészítése, feladatlap elkészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremrendezés, csoportalakítás
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A tanév során nagyon sok ügyességi játékot játszottunk, sokat versenyeztünk. A mai foglalkozáson arra leszek kíváncsi, hogy milyen a megfigyelőképességetek, a memóriátok. Cél a jó megfigyelés és visszaemlékezés!
  17. A játék menete, játékszabályok: Alkossunk 5 fős csapatokat, ha ez kész, adjatok nevet Magatoknak! Foglaljátok el a helyeteket az asztaloknál! Válasszátok ki magatok közül azt a társatokat, aki a leggyorsabban, és legügyesebben ír! Ő lesz az ÍRNOK! Olyan tanulót válasszatok, aki szívesen vállalkozik a feladatra! /önkéntesség/ Készüljünk a nyári élmények befogadására és megjegyzésére ezzel a játékkal, hogy egy nyári táborozás, vagy kirándulás során látottakat a lehető legügyesebben fel tudjátok eleveníteni! 40 tárgyat rejtettem el az asztalomon. Egyenként foglak kihívni bennetek, hogy megnézzétek és „lefényképezzétek” a szemetekkel a tárgyakat. Ezután vissza kell ülnötök a helyetekre, de nem beszélhettek egymással egészen addig, amíg mindenki nem végez, és nem adok jelet! Ha szólok, az lesz a feladatotok, hogy a kiosztott papírra a lehető legtöbb tárgyat felsoroljátok a látottak közül! A feladatra 12 percetek lesz! Vigyázzatok, ha túl hangosan ötleteltek, a másik csoport is meghallhatja! Az a csapat nyer, aki a legtöbb tárgyat lejegyzi. A hibás tárgyak nem számítanak! Induljon a játék!
  18. A játék lezárása: Feladatlapok összegyűjtése, felsorolt tárgyak áttekintése. Eredményhirdetéssel zárul a játék, a csapatok munkájának értékelésével. Élménybeszámoló.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes csapatot tapssal ünnepeljük, valamint mindenki újra megtekintheti a tárgyakat. A kevésbé ügyes csapat dicsérete, biztatása.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A tárgyak jellegéből adódóan való elrendezése, csoportosítása segíthet a memorizálásban. (Pl.: egy-egy külön csoportban elhelyezve az iskolai eszközök, játékok, tisztálkodási eszközök, stb.)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A csendes légkör biztosítása, a terem átrendezése és visszarendezése során irányítás
  22. Egyéb/megjegyzés: Az osztálylétszám 21, egy tanuló hiányzott ezen a napon. Mivel a gyerekek csoportalakításkor még nem tudták, hogy mi lesz a feladatuk, nagyon örültem, hogy nem csak baráti társaságok álltak egy csoportba. Soha nem játszottunk még ilyen jellegű játékok. A versenyhelyzeteket nagyon szeretik, jól teljesítenek feladathelyzetekben. Számomra az is sikert jelentett volna, ha csoportonként 14-16 tárgyat le tudtak volna jegyezni a gyerekek. Ezt sikerült felülmúlni! Nehezítette a feladatot, hogy sokáig csendben kellett maradni, ki kellet várni, amíg az összes csapat megnézi a tárgyakat, valamint az írásmunka is komoly kihívást jelentett, hiszen első osztályos tanulók a versenyzők. Féltem, hogy „túl magasra helyezem a lécet” a 40 tárggyal, de nem csalódtam, és a gyerekek is nagyon élvezték a feladatot. Kíváncsian várták az eredményt, és örömmel töltötte el őket, hogy többnyire ügyesen dolgoztak. Aztán meglepődve mesélték, hogy milyen egyszerű tárgyak nem jutottak az eszükbe, pedig nagyon igyekeztek. Megbeszéltük, hogy a feladat érdekessége abban áll, hogy tulajdonképpen személyenként csak 8 tárgyat kellett volna megjegyezni, de nem tudhatták, hogy társaik melyik tárgyakat memorizálták. Ez érdekes megállapítás volt számukra. Biztos vagyok benne, hogy ha megismételtük volna a feladatot, még ügyesebben teljesítettek volna. Különleges játékvezetésre nem volt szükség, hiszen a szabályok ismertetése során hallottakat szépen betartották a gyerekek, követték az utasításokat. Csupán a „csendes idő” betartására kellet ügyelnem.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bertáné László Tünde