JÁTÉKRA FEL!

Bernátsky Kamilla: Elefánt, hal, gólya

A játék neve, címe: Elefánt, hal, gólya

A játék pedagógiai célja: A játékkal megalapozzuk a gyerekek egészséges testi fejődéséhez szükséges képességeket, készségeket. Az általános fejlesztő hatások mellett gyakorolni tudjuk a térbeli tájékozódást is.

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A (csoport)szobában/udvaron elhelyezett bútorokat/ülőhelyeket megvizsgálom, mennyire vannak rögzítve. Biztosítom, hogy baleset nélkül tudjanak felmászni rá a játékban résztvevő gyerekek/felnőttek.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Az előkészítés feladatai: Biztosítani kell a megfelelő teret a játék elkezdése előtt.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékban résztvevők segíthetnek rendet rakni.

A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt megbeszéljük, hogy melyik vezényszóra, milyen testhelyzetet kell felvenniük a résztvevőknek (illetve a továbbfejlesztett verzióban: melyik helyre kell futniuk a játékosoknak az egyes vezényszavakra). Elefánt: ormány mutatása a kezünkkel. Hal: a szánkkal utánozzuk a hal szájmozgását. Gólya: egy lábon, illetve oldalt a kezünkkel egyensúlyozunk.

A játék menete, játékszabályok:A csoportszobában/nappaliban/udvaron a játékban résztvevők össze-vissza szaladgálnak. Vezényszóra meg kell állniuk és az előbb leírtak szerint kell cselekedniük. Kétféleképpen számolhatjuk, kezelhetjük a gyerekek hibáit a játék során. Ez korosztálytól/ a csoport összetételétől függ. Azok a gyerekek, akik az elhangzott vezényszó után nem az előre megbeszélt mozgást végzik, azok kieshetnek a játékból. A másik verzióban pedig a rontó játékos/2 utolsó játékos hibapontot kap, és a játék végén a játékvezető összesíti a kapott hibapontokat.

A játék lezárása: Korosztálytól/csoport összetételétől függően kiválasztom, hogy mi alapján fog zajlani a játék menete (kiesés, hibapontszámlálás). Így vagy az lesz a győztes a játékban, aki utoljára marad, vagy pedig az, aki a legkevesebb hibapontot gyűjtött össze.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A korábban említett módok alapján (kiesés, hibapontszámlálás) győztest tudunk hirdetni. Nyeremény többfajta lehet (ez is a csoport összetételétől/korosztályától függ): – A győztes választhatja ki a következő játékot. – A következő alkalommal a győztes gyermek töltheti be a játékvezető szerepét. – A győztes választhatja ki először az alvós plüsst, vagy a mesét.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot kétféleképp lehet bővíteni: vezényszavak bővítésével (tehát plusz állatot vehetünk be a játékba, pl.: kutya), vagy pedig egy-egy vezényszó hallatán nem csak az állatot kell utánozni a korábban említettek alapján, hanem arra is kell figyelni, hogy elmenjünk a lakhelyére: Elefánt: ormány mutatása a kezünkkel + szőnyegre le kell ülni. Hal: a szánkkal utánozzuk a hal szájmozgását + székekre/kanapéra kell leülni. Gólya: egy lábon, illetve oldalt a kezünkkel egyensúlyozunk + a csoportszoba/nappali közepén.

A játékvezető speciális feladatai: Hangosan és érthetően kell a vezényszavakat mondani.

Egyéb/megjegyzés: Azért választottam ezt a játékot, mert nagyon sok variációban lehet játszani. Bárhogyan lehet módosítani úgy, hogy a korosztálynak megfelelő legyen.

A játékot lejegyezte: Bernátsky Kamilla