A játék neve, címe: Vaknyomozó
A játék pedagógiai célja: empátia fejlesztése, érzékszervek fejlesztése, figyelem fejlesztése
A játék jellege: Bizalmi
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Székek biztonságossá tétele, egymástól megfelelő távolságban történő elhelyezése.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Székek
Technikai igény: Székek
Az előkészítés feladatai: A székeket körberakni, ellenőrizni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mesével, beszélgetéssel.
A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekekkel a látássérült emberekről beszélgettünk, illetve ehhez kapcsolódó mesét olvastam fel nekik Bartos Erika: Őrangyal című könyvéből.
A játék menete, játékszabályok:Ismerek egy vak fiút, Viktornak hívják. Van egy vakvezető kutyusa, akinek nagyon megfájdult a pocakja, mert munkája elvégzése közben valaki megetette egy kis rágcsával. Mivel a vakvezető kutyusok gyomra nagyon érzékeny, semmilyen étellel nem szabad megetetni őket, nem beszélve arról, hogy a munkájukról is elvonja a figyelmet a falatka. A játék a következő lesz. Kipróbáljuk, hogy milyen lehet vakon nyomozni.
Játék menete: A kiválasztott széken ülő vak nyomozó, Buksi tulajdonosa(lehet akár egy plüsskutya is Buksi), becsukja a szemét, én pedig rámutatok valakire, ő lesz a tettes, aki galádul megetette Buksit. ( Mivel a Hettyen- Pitty játékot játszottuk már, ezért ennek mintájára mondják a szavakat.) A nyomozó csukja be a szemét, és tapogatás alapján nyomozza ki, hogy ki lehetett a galád kutyaetető. A tettes üljön bele a „vak” nyomozó ölébe, és a nyomozónk kérdezze : Hettyen? A „vak”nyomozó kitapogatja, illetve a kérdésre adott Pitty! válasz alapján megpróbálja kitalálni, hogy ki ülhet az ölében. Három találata van. Ha sikerült kitalálni ki lehetett a tettes, akkor csere, és a „tettes” lesz az új „nyomozónk.” A játékvezető megint rámutat egy új tettesre és így tovább.
A játék lezárása: A játék végén ismét beszélgettünk a gyerekekkel a látássérültek nehézségeiről, és tájékozódásáról, amit most ők is megtapasztalhattak a játékon keresztül.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A jutalmazás maga a nyomozás sikeressége. Az a legügyesebb, aki az első hangból, tapintásból kitalálja, hogy ki ül az ölében. A feldolgozás a tapasztalataikról és a látássérültek nehézségeiről való beszélgetés.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A rendőrség sötétben nyomoz a rablók után, éjszaka kell megtalálni őket, illetve lehetne úgy is játszani, hogy a gyerekekkel együtt a kedvenc plüsseiket is ki kell tapintani.
A játékvezető speciális feladatai: Helyszín előkészítése, esetleg szembekötés, segíteni a becsukott szemű gyermekeket, székek biztonságossá tétele.
A játékot lejegyezte: Berecz Katalin