JÁTÉKRA FEL!

Benkovich Zoltánné: Kincskereső

A játék neve, címe: Kincskereső

A játék pedagógiai célja: Képességfejlesztésben: figyelem/ fegyelem fejlesztése, koncentráció, tempó, önfegyelem, kreativitás, problémamegoldás, szabálykövetés fejlesztése. Ezen kívül a játék öröme, kikapcsolódás, közösségi élmény.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A tanteremben ne legyenek szétdobált tárgyak, táskák stb. amelyek a szabad közlekedést akadályozzák.

Résztvevők száma: 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Három tárgy

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Közösen találjuk ki a kerettörténetet (miután a sajátom már nem aktuális- az enyém a Mikulás ünnepléséhez kapcsolódott).

A játék megnyitása, nyitánya: Felvezetés a kerettörténet, ami Mikulás ünnepéhez kapcsolódik. Képzeljétek gyerekek, úgy hallottam Mikulás már útra kelt, hogy elvigye az ajándékokat. De az út során egy erdőben elveszített három tárgyat: a kulacsát (gyermek kulacsa), az egyik ajándék csomagot (tolltartó), és sajnos egy pihenő után magát Rudolfot is. Mikulás elég idős, nem tud már keresgélésbe fogni. De szerencsére vannak segítői. Közületek hárman. (Ti vagytok a Mikulás segítői, a jó manók.) Osszuk fel az erdőt (osztálytermet) három részre. Az erdő széle faltól falig tart (mutatom). A fák a padok. (Három részre osztom a termet) A segítő manók versenyeznek, hogy ki találja meg előbb amit a Mikulás elvesztett . Mindenki egy valamit kereshet, a saját területén. A bal szélső erdősávban a kulacs, a középsőben a csomag, a jobb szélső erdősávban Rudolf tűnt el. De jaj, sajnos az erődben vannak csintalan kismanók, akik fákon laknak (padban ülnek), de időnként elmennek a helyükről, és tesznek egy kört. Járásukkal akadályozzák a versenyben kereső manókat. Nem nyúlhatnak a jó manókhoz, csak hátráltathatják őket. Egyszer kelhetnek útra, egy kört tehetnek. Még jó, hogy mindenhol (minden erdőrészben) van egy erdő szelleme, aki figyeli a manókat, és figyelmezteti őket, ha megszegik a szabályokat. A tárgyakat mindig egy-egy csintalan manó rejtheti el. (Persze ellenőrzés alatt, hogy ne legyen túlságosan nehéz megtalálni.) Az nyer, aki először találja meg az elveszett tárgyat. Második, aki másodszor, harmadik, aki utoljára.

(Ha valamelyik kis segítő manó nem nagyon találja a tárgyat, lehet kétféleképpen segíteni, könnyíteni a keresést, így gördülékenyebbé tenni a játékot: 1: megmondjuk, hogy a terem melyik felében keresse 2: még nagyobb könnyítés, a végképp elveszett gyerekeknek, hideg-meleg irányítás.)

A játék menete, játékszabályok:1. Felmutatom a tárgyakat, amelyeket keresni kell. 2. Kijelölök három gyermeket, akik a rakoncátlan manókra figyelnek (az erdő szellemeit) 2. Kimegy a teremből három gyermek (keresők) 3. Hárman eldugják a tárgyakat. 4. Bejövő gyerekek versenyben keresik a tárgyakat, a többiek akadályozhatják őket 5. Legügyesebb aki elsőnek találja meg, második ügyes, aki másodiknak, harmadik aki harmadiknak 6. Mindegyik gyermeket megtapsoljuk

Szabályok: Senki nem árulhatja el, hol vannak a tárgyak rejtekhelyei. Az akadályozó manók nem nyúlhatnak a kereső manókhoz, és csak egy kört tehetnek a helyük elhagyása után. Az erdő szelleme kedvesen figyelmezteti a manót, ha nem így cselekszik. Aki elárulja a tárgyakat, vagy lökdösődik, durva nem lehet kereső manó a következő játékban.

A játék lezárása: A játék a három tárgy megtalálásával zárul, megtapsoljuk a keresőket.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóbeli dicséret, az osztály is dicséretet ad (tapssal). Jutalmazás maga a játék, és az elismerő szavak.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Három kereső gyermek helyett négy is lehetséges.

Egyéb/megjegyzés: A mai gyermek nem szeret külső megfigyelő lenni. Így azért tartom jó játéknak, mert mindenki kap benne feladatot: aki elrejti a tárgyat, aki keresi, az erdő figyelő szelleme, a többi csintalan manó- akik akadályoznak… Bár persze mindenki keresni szeretne, azért aki nem jut sorra, annak is izgalmas játék lehet. Mivel hárman keresnek egyszerre (de akár négy segítő manó is lehet), gyorsan megy a játék, és 20 perc alatt kb. 25 gyerek is tud kereső lenni. Amikor nincs a napköziben házi feladat, van erre lehetőség, és ez kb. annyi idő is, hogy ne unják meg azok sem, akik már sorra kerültek, és keresgélhettek.

A játékot lejegyezte: Benkovich Zoltánné