A játék neve, címe: Kusza szálak
A játék pedagógiai célja: Koncentráció, memória és kézügyesség fejlesztése; ismeretanyag felfrissítése, összegyűjtése.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Nem igényel külön biztonsági intézkedést
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Egy közepes méretű, erős szálú gombolyag.
Technikai igény: Nincs szükség technikai kellékre.
Az előkészítés feladatai: Tantermi játék esetén a szabad tér kialakítása, padok, székek átcsoportosítása, hogy egy nagyobb kört alkotva ne ütközzenek a játékosok semmibe. A gombolyag előkészítése.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem illetve a játszóterület kialakításába tudjuk bevonni a résztvevőket.
A játék megnyitása, nyitánya: Lehet egy kis beszélgetéssel kezdeni: Ki milyen madarakat ismer, szeret. A játék nevének megmondása után lehet ötletelni, hogy mit fogunk játszani…. Bármilyen téma kapcsán játszhatjuk, s akkor arról beszélgetünk. /pl. madarakról, emlősökről, városokról, j-ly-s szavakról, történelmi szereplőkről vagy ismerkedő játékként keresztnevekről./
A játék menete, játékszabályok:Egy kis bevezető szöveggel indítjuk a játékot /pl. Képzeld el, hogy egy madár a sűrű erdőben röpköd és szeretne kirepülni ebből az útvesztőből – visszatalálni a fészkébe…./ Egy nagyobb kört alkotva egyenlő távolságra álljanak a játékosok egymástól. A játékot kívülről irányítva a gombolyagot az egyik résztvevő kezébe adjuk. Ismertetjük a szabályokat: – bárkinek dobhatod a gombolyagot kivéve a melletted állókat – a fonál egy részét fogd a kezedben erősen vagy tekerd a csuklódra – mielőtt eldobod, mondd meg milyen madár vagy – figyeld meg kitől kaptad és kinek dobod – mindenki figyeljen arra, hogy feszesek legyenek a szálak Mikor az utolsó játékos is megkapta a gombolyagot, nézzük meg mihez hasonló alakzat alakult ki. Most jön a neheze…meg kell találni a fészket! – Dobd vissza a gombolyagot annak, akitől kaptad és mondd a madárneved! – Előtte tekerd fel a kezedben lévő fonalat! A kellő méretű a kör és feszes a szálak segítségünkre lehetnek.
A játék lezárása: Amennyiben valaki meg tud mutatni és madárnevén nevezni egy játékost, leülhet a helyére. Természetesen segítünk és a végén mindenki visszaül a székére.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosokat dicsérjük meg, kérdezzük meg a véleményüket a játékról (könnyű/nehéz volt; hogy érezték magukat; hogy tetszett nekik, találkoztak-e számukra ismeretlen madárral….)
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Játszhatjuk úgy, hogy nem madárfajtákat mondunk, hanem pl. országot, várost, tárgyat, állatot, történelmi személyt…… (a játékosok életkora és a helyzet függvényében)
A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell, hogy a szálak feszesek legyenek, hogy egyik kézzel fogják a fonál egy darabját és a gombolyag lehetőleg ne guruljon el. Persze az adott témában felkészültnek kell lenni.
Egyéb/megjegyzés: Ez egy egyszerű alapjáték, de sokféleképpen játszható, színesíthető. A résztvevők szeretik a játékot – minimális az eszközigénye – rövid és szinte bárhol és bármikor játszható (én például egy matematikaverseny eredményhirdetése előtt vetettem be egy odaillő kerettörténettel). Sok területet fejleszt, érdekes látni, hogy a gyerekek nagy részének mekkora gondot okoz még a szálak feltekerése is.
A játékot lejegyezte: Benéné Nagy Nóra Mária