JÁTÉKRA FEL!

Békési-Gulyás Borbála: Csiganyálka

 

  1. A játék neve, címe: Csiganyálka
  2. A játék pedagógiai célja: A betűrendbe sorolás előkészítése, gyakorlása
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: –
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Betűkártyák, ragasztószalag
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: A betűkártyák megírása vagy előkészítése, kb. 3 méteres ragasztószalag leragasztása a padlóra.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Aki nem szeretne semmiképp játszani, azt meg lehet kérni, hogy figyelje, hogy helyes uatsításokat kapnak-e beragadt gyerekek, esetleg mérje az időt.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Tanító járkál a tábla előtt, egyszer csak úgy tesz, mintha leragadt volna a lába. Kérdezi a gyerekeket mi ez a ragacsos dolog a földön. Persze senki nem lát semmit, nem tud semmit. Ekkor a tanító a homlokára csap: -Jaj, ne! Erről már hallottam, de nem hittem, hogy hozzánk is idekerül! (Gyerekek- bekiabálások) -Hallottam már más tanítóktól, hogy valahogy egy ragadós csík kerül a tábla elé, tudjátok, olyan mint amilyet a meztelen csiga húz. És csak akkor tud kijönni belőle az, aki beleragadt, ha végrehajt egy feladatot! Segítsetek nekem! Adjatok egy feladatot! (Gyerekek adnak, tanító elvégzi)
  17. A játék menete, játékszabályok: Akinek betűkártyát adok a kezébe kimegy a tábla elé és rááll a csiganyálkára. Ezután hangosan mondd ki a betűdet és mutasd is fel az osztály felé. – Akkor tudtok mindannyian kiszabadulni a ragacsból, ha kezetekben lévő betűk ábécé sorrendbe kerülnek. Ti nem beszélhettek, de végre kell hajtanotok a társaitok utasításait. Pl. Marci cseréljen helyet Viviennel! vagy Bálint álljon a sor elejére! – Amikor helyet cseréltek egymással nem támaszkodhattok máshová, csak egymásra.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha a gyerekek beállították a jó sorrendet. Ekkor kiszabadulnak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A jutalmazás maga a feladat végrehajtása. A frappáns utasításokat külön kiemelem a játék végén.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez a játék a matematikában is kiválóan alkalmazható, soralkotásokra, számok helyének megkeresésére a számegyenesen. Csapatépítő játékként is el tudom képzelni, ahol a gyerekeknek egymást kell segíteni, hogy le ne lépjenek a nyálkáról!
  21. A játékvezető speciális feladatai: –
  22. Egyéb/megjegyzés: Önmagában a tábla elé felragasztott ragasztószalag, mint”csiganyálka”, nagyon sok spontán feladat játékos végrehajtatására ad lehetőséget. Pl. a szünetben ha a gyerekek élénkebbek a kelleténél és a nyálkán állnak, máris bevonhatók egy mini játékba, melynek célja akár csak kedélyek megnyugtatása. (Például szünetben:Hoppá! Ráléptél a csiganyálkára, csak akkor szabadulsz ki, ha … )
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Békési-Gulyás Borbála