JÁTÉKRA FEL!

Barna Enikő: 1.Pletyka-az információ torzulása 2.Halandzsa

  1. A játék neve, címe: 1.Pletyka-az információ torzulása 2.Halandzsa
  2. A játék pedagógiai célja: 1.Megmutatni a diákoknak, hogy milyen súlya van a mondatban egy-egy szónak és abban az esetben ha megváltoztatjuk a mondat bizonyos elemeit, más színezete lesz a mondanivalónknak és az félreérthetővé válik. Erre azért van szükség, mert az osztályon belül, bár jó szándékkal, mégis néha félreérthető információ áramlás alakul ki. 2. A Halandzsa játék során fejlesztjük a kommunikációs készségüket, kreativitásukat, interpersonális kacsolataikat.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Papírlap, toll
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Ismertetni a játékszabályokat a diákokkal és előkészíteni a kellékeket.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Közös ötletelés a történettel kapcsolatban.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető üdvözli a csoportot és egy pár szóban ismerteti, hogy mi lesz az osztályfőnöki óra témája (játék).
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető ismerteti a játék menetét, de a csoport nagyobbik részének tájékoztatása előtt kiküld 5 embert a folyosóra vagy egy másik helyiségbe. Ez az öt ember nem tud a szabályokról, arra vár hogy egyesével behívják őket a csoporthoz. Közben a csoport közösen kitalál egy rövid történetet, amit egyszerű mondatokkal fogalmaznak meg, némi nehezítő elem, meghökkentő mondat szövegbe csempészésével. Amikor kész a szöveg, behívják az első kint lévő társukat és egy szépen olvasó diák felolvassa az előre elkészített szöveget. A felolvasás előtt a történetet meghallgató diáknak elmondják, hogy jegyezzen meg a szövegből annyi információt, amennyit tud. Amikor vége a felolvasásnak, behívják a második kint lévő tanulót, akinek már az előző diák mondja el a hallottakat emlékezetből. Ez történik , míg be nem jön minden kint lévő tanuló és az utolsó össze nem foglalja.
  18. A játék lezárása: meg nem történik az információ cseréje. Várhatóan, az utolsó tanuló már némiképpen eltorzított történetet ad vissza a többieknek. Ezzel arra szeretnénk rávilágítani, hogy az információ torzulása miatt sokszor nem az jut el az emberekhez, ami valójában elhangzott eredetileg. 2. A második játéknál párba állnak és az együköjük halandzsa nyelven beszélgetést kezdeményez. A másik próbálja megérteni és reagálni szintén halandzsa nyelven. Gesztusokkal, hanglejtéssel segítik egymást a gondolatok megértésében. később csoportokba is verődhatnek és úgy folytathatják a furcsa beszélgetést.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A diákok, a játék befejeztével visszajelzést adnak arról, hogy milyen volt az elejétől a végéig látni és hallani a folyamatot. Mit tapasztaltak a játék menete alatt,, hol torzult az információ, milyen irányba és milyen szándékkal. Milyen hatást gyakorolt a utolsó történet az elsőhöz képest a résztvevőkre. 2. játék-megbeszélik, azt, hogy mennyire volt érthető a másik szándéka, mennyire segítették a kommunikációt a gesztusok és más non verbális elemek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Idegen nyelvi órákon is lehet hasonlót kipróbálni, nem csak az információ változását figyelve, hanem az adott nyelvet gyakorolva szerkezetek
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fontos pontosan ismertetni a játék szabályait és menetét a résztvevő csoporttal annak érdekében, hogy a teremben lévő diákok tudják követni azokat a pontokat a történet ismertetése során, ami
  22. Egyéb/megjegyzés: Az osztály közösség kommunikációja általában jó viszont fontos információk kallódhatnak el esetleges lényeges elemek szövegből való kimaradásakor. Erre szeretném felhívni a figyelmüket, mely főleg érettségi előtt vagy más hivatalos ügyek kapcsán kiemelten fontos lehet. Magán jellegű beszélgetések kapcsán barátságok alakulhatnak másképp a vártnál nem megfelelő kommunikáció esetén.Nem beszélve a tanár-szülő közti információ csere egyik fajtájánál, mely teljesen a diákok elmondására alapul. 2. játék-Laza hangulatot teremtve érzelmeket közvetíthetnek a diákok nyelvi gátak nélkül, figyelik egymás reakcióit, olvasnak egymás arcáról, következtetnek egymás gondolatira és azonosulnak azzal.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Barna Enikő