JÁTÉKRA FEL!

Barkaszi Szilvia: Hangrobbanás /Bumm/

  1. A játék neve, címe: Hangrobbanás /Bumm/
  2. A játék pedagógiai célja: Ének órai gyakorláshoz, a hangközök és a zenei hangok elsajátításához. Koncentráció fejlesztése.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a figyelmüket, hogy a felállásnál figyeljenek egymásra, kerüljék a lökdösődést.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Semmilyen kellékre nincs szükség a játék során.
  12. Technikai igény: A játék körben állva játszható, s ebben az esetben nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, amennyiben ülve szeretnénk játszani, akkor a székekre van szükség.
  13. Az előkészítés feladatai: Helyszín berendezése, hogy ott körben állva vagy ülve, biztonságosan tudjunk játszani
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtti órán házi feladatnak kapják a Zenei ABC hangjainak a gyakorlását, vagy a hangközök neveinek a gyakorlását.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt bevezetőnek egy csoport alakulós játékot játszunk, ahol az a feladat, hogy alkossanak annyi főből álló csoportot, ahányadik az adott hang a zenei ABC – ben, vagy ahány hangnyi távolság van a két hang között. Kb. 5 X. A Bumm … játékszabályainak ismertetése.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak, Én a kör közepéről irányítom a játékot. Első körben a szolmizációs hangokat kezdik el mondani sorban. Nem mondható ki a fá és a ti hang. Akire ez a két hang valamelyike jut, a hang helyet azt mondja „bumm” és tapsol egyet hozzá. Tehát nem mondható ki a pentaton (ötfokú) hangsorból hiányzó két hang a fá és a ti. Nem szabad gondolkodni, rögtön rá kell vágni. Ha valaki elrontja, újra indul a hangsor elölről. Addig játsszuk, ameddig nem sikerül legalább kétszer – háromszor végigmenni a körön hibátlanul. Amikor ez sikerült a zenei abc hangjaival folytatjuk. Először nem mondható ki egy hang, majd amikor így sikerül végigmenni a körön, akkor két hang, végül három hang. Minden esetben a tiltott varázshangok helyett egy „bumm”-ot és egy tapsot kell hangoztatni. hasonlóan járunk el a hangközök neveivel is.
  18. A játék lezárása: Nem kiesésre játsszuk, mivel az a cél, hogy minél jobban rögzüljenek a hangok és a hangközök nevei, valamint a sorrend. Éppen ezért az esetleges hibázás, tévesztés következménye nem lehet a játékból való kizárás. Ha már jól megy, akkor a tévesztő/hibázó játékosok kieshetnek a játékból. A játéknak akkor van vége, ha már csak egy résztvevő marad játékban.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén mindenkit megillet a dicséret, elmondják érzéseiket, hogy hogyan érezték magukat. Segített-e a játék a tanultak elmélyítésében. Akik egyszer sem hibáztak akár egy smile-val is jutalmazhatók a füzetükben.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék ehhez hasonlóan játszható bármelyik órán, ahol valamilyen sorrend létezik a tananyagban. Pl. Sorban elkezdünk számolni, akire a tiltott szám, vagy annak a többszöröse esik az „bummol”, vagy idegen nyelven számok tanulásánál.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelem, hogy mennyire rögzültek az adott hangok nevei, valamint a szavak, s ha már látom, hogy jól megy, egyre gyorsabb tempót diktálok. Természetesen folyamatosan figyelek a tanulók fizikai és lelki biztonságára is!
  22. Egyéb/megjegyzés: Eddigi tapasztalatom, a gyerekek szeretik ezt a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Barkaszi Szilvia