JÁTÉKRA FEL!

Baranyi Tamás: Alakváltó élien, merre menjünk , igen-nem?

  1. A játék neve, címe: Alakváltó élien, merre menjünk , igen-nem?
  2. A játék pedagógiai célja: Ráhangol az osztálykirándulásra. Figyelmet, tájékozódást fejleszt.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A nehézkesebb gondolkozásuaknak védelmező, segítő támogatást szükséges biztosítani.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Térképrészlet 1db/csapat. Feladatlap 1 db/csapat.
  12. Technikai igény: Pad/asztal/fatörzs 1db/csapat, ceruza/toll 1db/csapat
  13. Az előkészítés feladatai: A nevezetességek kiválasztása, feladat kitalálása, utasítás megfogalmazása, megfelelő térképrészlet kijelölése, sokszorosítás.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Előzetes feladat a feltételeknek megfelelő csoportalkotás. Álarcok készítése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az osztály az év végi kiránduláson van most éppen, Győr belvárosában a szálláshelyünk előtti téren. Alakváltó élien fajtájú idegenek vannak most csak az utcákon, barátságos embernek tűnő alakban.
  17. A játék menete, játékszabályok: Szabályok: Azért játszunk, hogy jól érezzük magunkat és okosodjunk! Mindenkinek szüksége lehet segítségre, mindenki szeret segíteni! Aki szeretne játszani, azokat igyekezzünk egyforma mértékben bevonni, mert úgy viselkedünk igazságosan! Minden csapat kap egy térképet és egy feladatlapot. A térképen győri nevezetességek helyeit találjátok, 0-tól 13-ig megszámozva. A kiindulási pontot a szállásunk előtti teret a 0 jelöli. A térképre ráhelyezet ceruzával kell majd jeleznetek a tervezett haladási irányotokat. A feladatlap tetején egy szám található. Az a 2 csapat játszik egymással, akik szomszédos számú lapot húztak. A feladatlap két részből áll. A páratlan sorszámú lapokon az irányítási/élien szerephez találhatók információk, a második részében pedig a helyszínkereső feladathoz tartozó tudnivalók olvashatók. A páros sorszámú lapokon ezek pont fordított sorrendben találhatók meg. Az irányító csapat csak igennel vagy nemmel válaszolhat, és csak haladási irányra vonatkozó kérdésekre. Balra? Jobbra? Előre? Ez az a hely? A nevezetesség helyét kereső csapat csak a haladási irányra vonatkozó kérdéseket tehet fel. Balra? Jobbra? Előre? Ez az a hely? FIGYELEM! Az irányítók/élienek mindig a kerestt hely felé akarják segíteni a kérdezőt, mert jószándékúak,DE! Sajnos az azonos neműek mindannyian vagy csak igazat tudnak minden kérdésre válaszolni, vagy mindannyian csak hazudni tudnak. Reggel (játék elején titkosan) az azonos neműek ezt mindig megbeszélik. Menete A csoportalkotás, a térképek kiosztása és a feladatlapok kihúzása után a csapatok titkosan megbeszélik nemeik szerint, hogy az élien szerepükben igazmondók, vagy hazudósak legyenek. Eközben a kiderítési taktikájukat is érdemes megbeszélniük. A feladatlap száma alapján megkeresik a csapatpárjukat. A keresők megállapítják, hogy az élien-útbaigazítók nemek szerint milyen igazmondásúak. A feladatlapon szereplő nevezetességeket, azoknak a leírt sorrendjében felkeresik, a segítő élienek válaszainak alapján. A nevekhez tartozó helyszínek térképen szereplő számát ráírják a feladatlapukra. A feladat sikeres végrahajtása, vagy az idő letelte után szerepcsere történik.
  18. A játék lezárása: Az idő letelte, vagy a sikeres teljesítés jelenti a játék végét.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Milyen érzéseitek voltak játék közben? Mi volt a nehézség benne? Mi volt benne a meglepő? Hogyan lenne érdemes módosítani rajta? Ki talált meg minden helyszínt? Melyik szerep tetszett jobban? A legsikeresebb/leggyorsabb csapatból kerülhetnek ki az arra érdemesek a következő feladatlap megalkotására. Lehetséges jutalom lehet még: díszes menetjegy egy soha véget nem érő (z)űrutazásra, amit a Földi élet lezárulásakor lehet beváltani.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A térkép lehet telefonon is, utcakép nézetben is. Nehezítés, ha valódi emberek is lehetnek, akik kedvükre hazudozhatnak. Az előkészítést is végezheti néhány diák.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Van nálam egy varázsvessző, amivel szükség esetén el tudom egy pillanat alatt altatni az élient, ha táplálkozni szeretne belőlünk.
  22. Egyéb/megjegyzés: Páros számú csoportra van szükség. Egy csoporton belül legalább 2 fiú és 2 lány szereplése szükséges.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Baranyi Tamás