JÁTÉKRA FEL!

Baranyai Anikó: Számháború

  1. A játék neve, címe: Számháború
  2. A játék pedagógiai célja: Meglévő tudás átismétlése (tanév eleji ismétlés-matematika – tízes/százas számszomszédok)
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nincs
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nem szükséges
  12. Technikai igény: A Játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmes kör kialakítására alkalmas méretű helyigénye van.
  13. Az előkészítés feladatai: Úgy berendezni a tantermet, hogy kisebb kör kialakítására alkalmas legyen. Az első padok hátrahúzásával megteremtettem a megfelelő teret. Két csoportra osztottam az osztályom, hogy kényelmesen mindenki részt vehessen a játékban. Vegyes csoportokat alkottam.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Matematika óra végén feloldásként kezdeményeztem, az órán átismételtük a számszomszédokat. Aktív részvétel a tér kialakításánál osztályomtól.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az óra anyagával kapcsolatos játék beharangozása az óra elején. Jutalomjáték az aktív órai munkáért. Játékszabályok ismertetése az első csoportnak a kialakított kör közepére állva, hogy mindenki jól lássa és hallja a szabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Mindannyian egy-egy Számország uralkodói vagytok! Országotokat személyemben támadás éri. Csak a szomszédaid ügyes és gyors válasza tudja megmenteni országodat. Én, mint a Támadó a kör közepén állva körbe forgok felemelt karral és valaki előtt megállva lesúlytok felé azt kiáltva, hogy „Bumm!”. Neked villámgyorsan védekező mozdulatot téve kiáltanod kell egy tízesre kerekített háromjegyű számot (pl. 380). Amint meghallják a szomszédaid a számot, rögtön nekik is hárítaniuk kell a támadást és helyesen kiáltaniuk a kisebb és a nagyobb tízes számszomszédot (pl. 370 és 390) Mindig a bal kéz felőli kiáltja a kisebb tízes számszomszédot, a jobb oldaladon lévő a nagyobbat. Ha helyesen válaszoltak, akkor sikeresen elhárítottátok az országotokat érő fenyegető veszélyt. Tovább próbálkozom másnál. Ha valaki késve, vagy rosszul válaszol, helyet cserél velem és belőle válik Támadó. Ha a játék alatt sosem kerültél a körbe, mint támadó, büszke lehetsz Magadra, mindig megvédted a szomszéd országod! Amikor helycserére kerül sor a kör tagjai is helyet változtatnak. Illetve ahányszor támadás ér, annyiszor kell más számot mondanod! Játsszunk egy próbajátékot!
  18. A játék lezárása: Ha a válaszok gyorsaságából arra következtetek, hogy könnyebbedik a játék, fokozom a feszültséget azzal, hogy végleg átveszem a támadó szerepét (vagy ha van kiemelkedő játékos, akkor átadom neki) és aki téveszt, kiesik a játékból). Változtathatunk százas számszomszédra is.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, és megköszönöm a részvételt. Elmesélhetik élményeiket, vagy hogy mi okozott a játék során különös izgalmat. Ki bírta a fokozódó tempót tartani. 
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a Támadó úgy támadja az országot, hogy „Bumm-bumm”, akkor megfordul a helyes válasz sora és a bal oldali szomszédnak kell a nagyobb számszomszédot mondania.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Megfelelően mutatom be a Támadó feladatait. Kör megtartására folyamatosan ügyelek. A szabályokat fokozatosan a játék folyamán adagolom. Fokozatosan gyorsítom a játékvezetésemmel a játékot.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon szerették a gyerekek a játékot! Azóta már kérték újból!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Baranyai Anikó, (aranyokina@gmail.com)