JÁTÉKRA FEL!

Bányainé Jurás Gyöngyi: A baziliszkusz és a kakasok (szempárbaj-variáció)

  1. A játék neve, címe: A baziliszkusz és a kakasok (szempárbaj-variáció)
  2. A játék pedagógiai célja: Zsilipelés a nagy-, gyors mozgásos tevékenység és az egy helyben ülős, figyelemösszpontosításos helyzet között. Az összpontosított kifelé forduló figyelem fejlesztése. A nonverbális jelek tudatos észlelésének gyakorlása.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A szokásos tanórai biztonság.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: A szerepek (kakasok és baziliszkusz) megszerzéséhez szükséges kártyák. (Egyforma lapok között a képes felével egy különböző.)
  12. Technikai igény: Szék minden résztvevőnek.
  13. Az előkészítés feladatai: A székeket körberakjuk, a kártyát előkészítjük. (A jelenlévők létszáma szerint: 1 baziliszkuszt ábrázoló kártya, s annyi kakakasos kártya, hogy éppen minden résztvevőnek jusson egy.)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mindenki hozza a maga székét, körberakjuk a székeket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A keretmese: Van egy szörnyű sárkánykígyó: a baziliszkusz, a kakasok nagy ellensége. De három kakas együtt, gyorsan egyszerre cselekedve legyőzheti a baziliszkuszt. A baziliszkusz álcázza magát, ő is éppen úgy néz ki, mint a kakasok. Csak úgy tudjuk leleplezni, ha észrevesszük, hogy ő az, aki kacsintásával egyenként elkábítja a kakasokat. Ártalmatlanná tenni úgy lehet, ha három kakas egyszerre a baziliszkuszra mutat és kukorékol. Ettől a baziliszkusz elkábul, s a már elkábított kakasok felélednek. A kakasok győztek. A játékvezető kezéből kártyát húznak a játékosok, aminek segítségével eldől, hogy ki baziliszkusz és ki kakas, de mindenki csak a saját szerepét ismeri. Minden játékos a székén ül. A játékvezető szavára indul a játék: három, kettő, egy, indul.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék menete: A kártyahúzás után minden játékos tudja a maga szerepét, hogy ő most éppen baziliszkusz-e vagy kakas. Körben ülnek a játékosok. A játékvezető elindítja a játékot. A baziliszkusz diszkréten rákacsint egy-egy játékosra, aki a pillantásától elkábul (a térdére hajtja a fejét). A kakasok figyelemösszpontosítással igyekeznek kideríteni, hogy ki a baziliszkusz. Akinek van gyanúsítottja, felteszi a kezét. Ha a harmadik kéz is a magasba lendül, a három kakas egyszerre kukurikút kiált, és rámutat arra a személyre, akit a baziliszkusznak gondol. Ha mindhárman valóban a baziliszkuszra mutatnak, akkor a baziliszkusz elkábul, a kakasok felélednek: A kakasok győztek. Ha a három közül egy is téved, s valaki másra mutat, nem a baziliszkuszra, akkor mindhárman elkábulnak. S a játék megy tovább. Ha a végén nem marad három kakas, aki egyszerre a baziliszkuszra mutatva kukorékolja el magát, akkor a baziliszkusz győzött.
  18. A játék lezárása: A játékvezető kijelenti, hogy a kakasok győztek-e vagy a baziliszkusz.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes/ győztesek egy-egy jutalompontot (üdítős kupakot) kapnak. Ha többször megismételjük egymás után a játékot a végén abszolút győztes is hirdethető.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha nagyobb a kör, lehet, két baziliszkusz is, de akkor is egyszerre csak egy baziliszkuszt kábíthat el három kakas. Ebben az esetben a kakasoknak mások számára észrevétlen kommunikációval kell igyekezni összehangolódni, hogy ugyanarra a baziliszkuszra mutassanak.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A kártyák felkínálása a szerephúzáshoz, a játék indítása, lezárása.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bányainé Jurás Gyöngyi