JÁTÉKRA FEL!

Banya Andrea: Jéghegymentő akció

A játék neve, címe: Jéghegymentő akció

A játék pedagógiai célja: A memória fejlesztése. Az önálló, néma olvasás fejlesztése. Az analizáló-szintetizáló képesség fejlesztése. A helyesírás fejlesztése. A másolási képesség fejlesztése. Együttműködő képesség fejlesztése. Motiváció, ráhangolódás.

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A terem berendezéseinek, bútorainak megfelelő elrendezése, asztalok csoportosítása. A gyerekek figyelmének felhívása arra, hogy a játék ellenére is legyenek türelmesek, figyelmesek egymással szemben.

Résztvevők száma: 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Szókártyák melyek a "jéghegyeket" szimbolizálják, ceruza, radír, füzet, padok, székek.

Technikai igény: Annyi iskolapad amennyi a csoportos elrendezéshez és a szókártyák helyéül szolgálva elég. Megfelelő mennyiségű szék. (26 db.)

Az előkészítés feladatai: Terem biztonságos és célnak megfelelő elrendezése. Szókártyák elkészítése, mely 2-6 betűből álló szavakat tartalmaz. Szókártyák elhelyezése, lefelé fordítása a kijelölt asztalon. Csoportok kialakítása. Ceruza, füzet előkészítése.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A szókártyákat akár a gyerekekkel együtt is el lehet készíteni, kivágni, ugyanakkor ez egy plusz ellenőrzést is jelent ez esetben részemről, mivel át kell néznem a kártyákat, figyelve arra, hogy a gyerekek által kitalált és leírt szavak helyesek-e, megfelelő mennyiségű betűből állnak-e. A játékhoz előzőleg rajz vagy technika órán a pingvinek csőrét el lehet készíteni papírból és kalapgumiból, amit a játék során viselhetnek.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezetőnek csoportokat kell alakítania, el kell magyaráznia a játékot a gyerekeknek, úgy, hogy azt a kerettörténet már tartalmazza. A csoportoknak a játék során nincs jelentősége, a csoportalakításnak az ellenőrzésnél lesz szerepe. A csoport tagjait ez esetben én mint játékvezető válogatom össze, úgy, hogy a csoportban arányosan legyen elosztva a jobb és a gyengébb képességű gyerekek aránya. A kerettörténet: "Most képzeljétek azt, hogy pingvinek vagytok és meg kell mentenetek az otthonaitokul szolgáló jéghegyeket. A jéghegyeket a lefordított szókártyák jelképezik. Úgy tudjátok megmenteni a jéghegyeket, hogy minél hamarabb megpróbáltok eljutni a szókártyák asztalához és felhúztok egyet a lefordított szókártyák közül. Ezután némán olvassátok el a szókártyán szereplő szót és jegyezzétek meg! Jegyezzétek meg azt is, hogyan kell írni az adott szót! Ha megjegyeztétek fordítsátok vissza a szókártyát az asztalra és gyorsan menjetek vissza az asztalotokhoz és írjátok le a füzetetekbe a megjegyzett szót. Az a pingvin lesz a győztes aki a legtöbb szót le tudja írni helyesen a füzetébe. Egy szót csak egyszer lehet felhasználni! Ha ugyanazt a szót húzod fel, fordítsd vissza az asztalra és keress egy másikat. Ha azt is megjegyezted menj vissza a helyedre és írd le az előző szó mellé azt a szót is. A játék öt percig fog tartani. Ennyi időtök van, hogy minél több jéghegyet megmentsetek. Hogyan közlekednek a pingvinek? Bizony totyognak. Mutassátok meg, hogy totyognak! Fontos, hogy csak az a pingvin győzhet aki totyogva jut el a szókártyás asztalhoz és vissza. Aki nem utánozza a pingvinek mozgását kiesik. Legyetek óvatosak, figyeljetek egymásra! Aki tolakszik, türelmetlen vagy lökdösődik kiesik a játékból. Játék indul!" Az ellenőrzés: Az öt perc lejártakor a gyerekeknek le kell ülniük csoportokban és le kell tenniük a ceruzájukat. Forgószínpad szerűen körbe kell adniuk a füzeteiket egymásnak. Így kell leellenőrizniük egymás munkáját is és ha valaki hibát észlel a játékvezetőnek (nekem) ezt jeleznie kell. A játék után én is ellenőrzöm egyesével a munkákat.

A játék menete, játékszabályok:Egy kijelölt asztalon szókártyák vannak lefordítva. A játék szereplőinek minél gyorsabban, a pingvinek mozgását utánozva el kell jutniuk ehhez az asztalhoz és fel kell húzniuk egy szókártyát. Ezután el kell olvasniuk és megjegyezniük a szókártyán szereplő szót és annak helyesírását. Ha ez megtörtént a pingvinek mozgását utánozva vissza kell jutniuk a helyükre és le kell írniuk a füzetükbe a megjegyzett szót. Az a játékos lesz a győztes, aki a legtöbb szókártyán szereplő szót elolvassa, megjegyzi és helyesen leírja a füzetébe. Minden szókártya csak egyszer használható fel, tehát ugyanazt a szót nem lehet kétszer leírni. A játékidő 5 perc. Az 5 perc leteltével mindenkinek le kell ülnie a helyére és letennie a ceruzáját.

A játék lezárása: Miután a gyerekek körbe adták füzeteiket és egymás munkáját is leellenőrizték összeszedem a füzeteket és én is leellenőrzöm a munkákat. "Ügyesek voltatok pingvinek, látom sok jéghegyet megmentettetek. De vajon ki volt a legügyesebb? Számolja meg mindenki hány helyes szót írt le a füzetébe. XY mentette meg a legtöbb jéghegyet. Tapsoljuk meg a győztest!"

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Miután én is átnéztem a füzeteket visszaosztom azt a gyerekeknek és a hibáikat javítósorban javítaniuk kell. Az első helyezett ötöst kap az órai munkájára, a második és harmadik kis ötöst, a többiek pedig ha kevesebb szót írtak de azt hibátlanul piros pontot kapnak. Irányított beszélgetéssel átbeszélhetjük, hogy kinek mi okozott a feladat során nehézséget és hogyan tudna azon fejleszteni, változtatni.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot kis variációval másképp, az együttműködést, a csapatmunkát jobban fejlesztve is lehet játszani. Ehhez a csapatok játékosai forgószínpad szerűen egymást váltva egyesével állnak fel és mennek oda a szókártyás asztalhoz. Az adott csapattagok ugyanúgy felhúznak egy szókártyát és megjegyzik a rajta szereplő szót. Akkor van egy kis változás amikor visszatérnek a saját csapatuk asztalához, ugyanis ekkor nem csak le kell írniuk a megjegyzett szót, hanem le is kell diktálniuk a csapat többi tagjának, akiknek ugyancsak helyesen kell leírniuk saját füzetükbe. Az a csapat győz akik a legtöbb szót írták le helyesen. A játékot lehet úgy is játszani, hogy a játékosok méhecskék, vagy mackók, akik virágport vagy mézet gyűjtenek.

A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek ugyanolyan fontos, hogy leellenőrizze a gyerekek által leírt szavakat, nehogy tévedés történjen. Figyelnie kell, hogy a játékosok a pingvinek mozgását utánozva jussanak el a kijelölt asztalhoz és onnan vissza, ha valaki nem így tesz ki kell állnia a játékból.

Egyéb/megjegyzés: Azért 5 percet jelöltem ki játékidőnek, mivel a gyerekek között akad aki még bizonytalan az olvasás és írás terén, így szeretnék elég időt és lehetőséget biztosítani arra, hogy mindegyikőjüknek siker élménye legyen. Jelenleg a nyári szünet miatt családom tagjaival tudtam eljátszatni a játékot. Ehhez mérten nehezebb szavakat írtam nekik fel mint: szocializmus, kreativitás, kommunikáció stb. Ezen kívül öt perc helyett két perc állt a rendelkezésükre a feladat teljesítésére.

A játékot lejegyezte: Banya Andrea