JÁTÉKRA FEL!

Bánszkiné Lichy Éva: Szófajok királya

  1. A játék neve, címe: Szófajok királya
  2. A játék pedagógiai célja: Szófajok gyakorlása, szókincsfejlesztés,
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Figyelemfelhívás:- játékosok figyeljenek oda egymásra, -óvatosan dobják a labdát.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: labda
  12. Technikai igény: Nincs szükség semmilyen technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Biztonságos, kényelmes játék érdekében a terep elrendezése úgy, hogy elférjenek a játékosok egy körben. Szófajok rövid átismétlése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson koronakészítés kartonpapírból bármilyen díszítő anyag felhasználásával. Pl.: technika órán
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A világ minden tájáról találkoznak királyok, hogy eldöntsék ki a legjártasabb a szófajok birodalmában, hogy aztán megválasszák a Főnév a Melléknév a Számnév és az Ige királyát. A játék megkezdése előtt a szófajok rövid ismétlése. ( szófajok felsorolása, kérdőszavak átismétlése, néhány példa bemelegítésként)
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak fejükön a koronával. A játékvezető kezében a labdával kezdi a játékot azzal, hogy meghatározza, elsőként a Főnév királyát választják meg vagyis akihez érkezik a labda, annak egy főnevet kell mondania , ha rossz szót mond az illető, lekerül a fejéről a korona és neki már nem lehet többször labdát dobni, de nem áll ki a körből, csak ott áll. Ha valaki mégis olyannak dobná a labdát, akinek már nincs korona a fején, annak ötöt kell guggolnia. A játék addig tart, amíg csak egy játékosnak marad a fején a korona. Ő lesz a Főnév királya. A következő körben a Főnév királya indítja a játékot, ő határozza meg, hogy milyen szófajú királyt válasszanak. A játék ugyanúgy zajlik le minden körben.... A már egyszer királyságot elnyert játékosok újra visszaállnak a következő körbe is, lehetséges, hogy egy játékos több királyságot is megszerez.
  18. A játék lezárása: Négy kör van a játékban, négy királyt választanak meg, a játék tehát akkor fejeződik be amikor a negyedik körben is csak egy játékosnak van fent a fején a korona.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Résztvevő játékosok dicsérete, a részvétel megköszönése majd a játék megbeszélése, segített-e nekik a játék a szófajok átismétlésében, hogy érezték magukat, tapasztalatok ...
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Számkirály: Játszható matematika órán fejben számolás gyakorlásaként különböző műveletekkel (összeadás, kivonás, szorzás, osztás). Korona nélkül is játszható, ebben az esetben aki "kiesett", annak össze kell raknia elől a kezét jelezvén, hogy neki már ne dobjanak labdát.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ha már jól megy a játék, érdemes kicsit gyorsabban vezetni, ettől még izgalmasabb és mókásabb lesz. Folyamatosan figyelned kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is
  22. Egyéb/megjegyzés: Egyszerű, gyakorló játék, ami kicsit oldja a megszokott órai munkát.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bánszkiné Lichy Éva