A játék neve, címe: Szótéglák - építőmesterek
A játék pedagógiai célja: Az előző nyelvórán tanult szavak ismétlése, aktivizálása.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: nincs
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: előzetesen felvágott papírkártyák, dobókocka
Technikai igény: tanterem, székek, asztalok, írószer
Az előkészítés feladatai: üres papírkártyák előkészítése, dobókocka
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: előzetesen felvágott papírkártyák, dobókocka
A játék megnyitása, nyitánya: Építkezni fogunk. építőmesterek lesztek, akik szótéglákat készítenek, majd építkeznek. Cél: miné több szótéglát gyártani és ezeket beépíteni mondatokba. További cél: a két csoportnak a mondatok építésekor együtt kell működni, és fontos hogy mindenki találjon magának feladatot az építkezésen. (művezető, kőműves, minőségbiztos, stb...)
A játék menete, játékszabályok:Szükség van két csapatra, akik téglákat formáznak. 2 csapatban a játékosok szavakat gyűjtenek 2-3 perc alatt a tanult anyagnak megfelelően, ezeket kiírják kis papírokra. Az ismétlendő szavakat 2 csoportra bontjuk. Pl: Az egyik csoport a helységek nevét gyűjti ki (elöljáróval), a másik csoport a hozzájuk kapcsolódó igéket, ezeket ragozva írja fel dobókockával történő dobás alapján. Pl: nappaliban, konyhában, stb…. / főzni, olvasni. Ezek lesznek a szótéglák. 2. A kártyák egy asztalra kerülnek, majd a résztvevők a két csoportban gyűjtött szótéglák segítségével mondatokat építenek közösen. Ezeket közösen átnézzük, felolvassuk. Utána mindenki a helyére megy és csoportban emlékezetből leírnak pár mondatot (bármelyiket), ezeket közösen ellenőrizzük. Megszámoljuk összesen hány téglát sikerült felhasználni, beépíteni.
A játék lezárása: A játék 15 percig tartott, az utolsó lépésre kijelölt időkeretet lehet adni (a kész mondatok leírása emlékezetből), ez lehet 2-5 perc is. Megnézzük, hogy összesen hány téglát sikerült beépíteni egy adott idő alatt.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Részvétel megköszönése, a jól dolgozó, aktív játékosoknak órai munka plusz pont, visszajelzés kérése. A játék során minden lépésben adható plusz pont Az a csoport nyer, amelyik végig a legaktívabb volt és a legtöbb szót gyűjtötte, mondatot építette, és leírta. Ha a két csoportnak egyforma eredménye van, akkor mindenki kaphat jutalmat, hiszen az egész csoport együtt építkezett, és mindenki részt vett a munkálatokban.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 19.1. ismétlésként játszható a következő játék a következő órán: a felírt szókártyákat az asztalra tesszük, páronként egy ember kijön, megméi a kártyát, a helyére meg és továbbadja emlékezetből a párjának a szót, aki leírja. az a páros nyer, aki a legtöbbet írta le. 19.2. ha a játék pörgösen, megy: a mondatokkal a végén lehet hasonló módon páronként játszani. megjegyezni, párnak továbbmondani, aki leírja. 19.3. Ha alaposan írjuk le az összes mondatot, a játék tovább tart, legalább 20 perces.
A játékvezető speciális feladatai: Mivel többlépcsős a játék, ezért egymás után kell ismertetni az egyes részek szabályait. Mindegyik feladatrészre meghatározott időt kell adni, 5-5-5 perc + ismertetetés, lezárás
Egyéb/megjegyzés: Érdemes először átismételni a szavakat, mert akkor lehet haladni a játékkal, ha mindenkinek eszébe jut és nem kell sokat gondolkozni rajta. Figyelni kell a pörgős haladásra az időkeretek megjelölésével, hogy ne váljon vontatottá. Kérem, hogy a fotókat ne tegyék nyilvánossá!
A játékot lejegyezte: Baloghné Papp Gyöngyi Anikó