JÁTÉKRA FEL!

Balogh Katalin: Szám vonat

  1. A játék neve, címe: Szám vonat
  2. A játék pedagógiai célja: Matematikai (vagy magyar) fogalmak elmélyítése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: nincs
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: papírlap, íróeszköz
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: nincs
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel gyakorló óra, mindenki részt vesz a játékban. Az ellenőrzéshez viszont segítséget a tanulóimtól
  16. A játék megnyitása, nyitánya: – Az osztályterem a számok országa, azon belül kis vonat közlekedik, hogy szállítsa a benne lakókat.
  17. A játék menete, játékszabályok: – a mozdonyvezető én vagyok, a feladatom az lesz, hogy megállapítsam, kik szállhatnak fel a vonatra. – Mielőtt elindul a vonat, megkérem az ország lakóit, hogy írják le egy papírra, hogy adott pillanatban melyik számot válasszák. Természetesen adok meg feltételeket. – Pl. „- A szám amit választhatsz nem lehet nagyobb 150-nél és nem lehet kerek szám.” – a gyerekek lejegyzik a számot. – aztán elindul a vonat, kijelentem pl. hogy szálljanak fel a páros számok, majd elkezdem mondani a kis mondókát: – „Elindul a kicsi vonat, nem vesz fel már utasokat, csak az aki gyorsan számol, gyere pajtás legyél bátor” – 2-szer elmondom, ha valaki közben csatlakozik, ő is velem mondja. – miután vége a mondókának már nem szállhat fel senki, megállunk. – a vonatban mindenki felmutatja a számát, hangosan elmondja, mit írt a papírra. – az ülve maradókat is megnézzük. Az a 2 gyerek, aki először csatlakozott a mozdonyvezetőhöz, és nem tévesztett, dönti el, hogy ki hibázott az utasok és a helyükön maradtak közül. ám lehet. Mielőtt elindul a mondóka, (azaz felszállás előtt): „Ha a számomat százasokra kerekítjük, 700-at kapunk eredményül.” A játékból nem esik ki senki, lényeg a gyakorlás.
  18. A játék lezárása: – "Ma már nem indul vonat a vasútállomásról."
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden feladat után ellenőrzöm, hogy ki tudta helyesen megoldani a feladatot. A végén értékelem a tanulók egész játékidő alatt végzett munkáját. Akik sokat hibáztak, gyakorló feladatot kapnak.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: a., pl. azok a számok szálljanak fel, melyek számjegyeinek összege 10… b., pl. nem saját magának írja fel a játékos a számot, hanem a padtársának és csak az indulás pillanatában adják át egymásnak a cetlit. c., A játékvezető négyféle műveletet ír fel a táblára, kiosztja, hogy pl. a 4 padsor melyikére melyik vonatkozik. Összeget, különbséget, hányadost, szorzatot kell kiszámolni, mielőtt felszállnak a vonatra. – egy másik példa: A lapra leírt szám (A szám amit választani lehet), 500 és 800 között lakik és csak kerek szám lehet. Mielőtt elindul a mondóka, (azaz felszállás előtt): „Ha a számomat százasokra kerekítjük, 700-at kapunk eredményül.” A játékból nem esik ki senki, lényeg a gyakorlás.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nagyon nagy összpontosítást igényel, mivel figyelni kell arra, hogy a gyerekek helyes számokat választottak-e, ill. hogy a vonatra is a megadott szabály alapján szálltak-e fel. Az értékelés sem egyszerű feladat.
  22. Egyéb/megjegyzés: JÁTÉK 2 Választottam egy másik játékot is testnevelés órára, pihenésképp, hogy kikapcsolja a gyerekeket, melyet kicsit átalakítottam. A tanfolyamon megismert Ház fogón változtattam. Az új cím PÁR VÁLASZTÓ: – A gyerekek párosával törökülésben ülnek a földön, szétszóródva a teremben. – Kiválasztok egy menekülő és egy fogó játékost. – A menekülő kiválaszt egy személyt, aki mellé leül, ekkor a kiválasztott másik oldalán ülő lesz a menekülő, ő fut tovább. – Amennyiben a fogó elkapja, ő válik fogóvá. – A játék irányításában fontos, ha valaki régóta nem tud kitörni a fogó szerepéből, a játékvezető válasszon másikat. – Ebben a játékban az a jó, hogy nincsenek konkrét győztesek és vesztesek. – Remekül ellazítja a gyerekeket.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: www.jatekrafel.hu
  24. A Játékot lejegyezte: Balogh Katalin