JÁTÉKRA FEL!

Balogh Erika Zsuzsanna: Büdös bogár űző a 100 labda nevű játék újragondolása: óvodai kiscsoportosokra igazítva

  1. A játék neve, címe: Büdös bogár űző a 100 labda nevű játék újragondolása: óvodai kiscsoportosokra igazítva
  2. A játék pedagógiai célja: szem-kéz koordináció fejlesztése, figyelem és koncentráció fejlesztése, gyors reagálás képességének fejlesztése, a dobás és célzás gyakorlása, gyerekek fokozott mozgásigényének kielégítése, a játék örömének átélése.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megkérni a gyerekeket, hogy az állatkákat ne teljes erővel dobják, ne a másik fejére célozzanak és maradjanak a behatárolt területen a tornateremben.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Plüss állatok, padok, óra (időméréshez), varázspálca a plüss állatok „büdös bogárrá” változtatásához.
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A térfelet elválasztó padok illetve a játékteret leválasztó padok elhelyezése és a plüss állatkák előkészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt a közösen vesszük elő a gyerekekkel a plüss állatokat, elkészítjük a varázspálcát. Beszélgetés a poloskákról azaz a büdös bogarakról, a gyerekek nevezik így azokat, ezért lett ez a játék neve.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekeket megkérem, hogy álljanak a játéktér két szélére, majd elmondom a keretmesét és a játék szabályait, a plüss állatkákat a térfélválasztó padra helyezem.
  17. A játék menete, játékszabályok: A varázspálcám segítségével átvarázsolom a plüss állatokat büdös bogarakká, majd fele-fele arányban a pad mellé teszem őket, a földre. A játékot az „elkékülni, zsiráf, kéz, sajt” felkiáltással indítom el (amit már ismernek a gyerekek) és kihangsúlyozom, hogy ha azt mondom, hogy ÁLLJ! akkor már senkinek nem szabad a plüss állatokhoz (bogarakhoz) nyúlnia. A keretmese: A lányok és a fiúk (kis kertészek) kertjét ellepték a büdös bogarak, meg kell tőlük óvni a kert virágait, a kis kertészeknek az a feladata, hogy eltávolítsák (eldobják, átdobják) a bogarakat a kertjükből. Az a kertész csapat győz, akinek kevesebb bogár van a kertjében a játék végén. A játékot 1 perces egységekben többször megismételjük. Játékvezetőként a térfél elválasztó vonalnál állok a játéktér szélétől kicsit távolabb.
  18. A játék lezárása: A plüss állatok megszámlálása, mindkét térfélen, annak kiderítése, hogy melyik kertész csapat nyert, melyik tudta ügyesebben megóvni a kertjét a bogaraktól. A győztes csapat kihirdetése.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes és a nem győztes csapat tagjait is nagyon megdicsérem, megkérdezem, hogy tetszett-e nekik a játék, és lenne-e kedvük máskor is eljátszani.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Játszható babzsákkal is, vagy különböző méretű labdával, illetve a gyerekek által készített állatkákkal is. Nagyobb területen, több eszközzel, ami megnehezíti a résztvevők dolgát.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Baleset megelőzés, a játékszabályok betartásának folyamatos ellenőrzése a játék ideje alatt, a szabályok átismétlése minden játék egység előtt, a játéktér területéről kidobott állatkák visszadobása.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék ideje alatt nem történt baleset, a gyerekek élvezték a játékot, a plüss állatkák alig repültek ki a játéktéren kívülre, de az állj! felkiáltás után is dobtak még egyet-kettőt néhányan, de ez kiscsoportban természetes.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Balogh Erika Zsuzsanna