A játék neve, címe: Sárkányfarka
A játék pedagógiai célja: Memóriaejlesztés, együttműködés fejlesztése
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Sík és szabad terep, ne akadályozzon senkit semmi a szabad mozgásban, kényelmes ruházat.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha teremben játszuk, közös tereprendezés.
A játék megnyitása, nyitánya: Mindig alkotunk közös szabályokat. Tisztelettel beszélünk, nincs trágár kiejezés, durva megnyilvánulás, senkit nem hagyunk ki. A kerettörténet: Van egy hős lovagunk és egy ádáz sárkányunk. Párbajt vívnak a falu lakosaiért. Amelyikük elveszít egy párbajt, az védelme alá vesz/túszul ejt egy lakost.
A játék menete, játékszabályok:1. Körbe állnak a játékosok. 2. Sárkányt és lovagot választanak maguk közül. 3.Szópárbaj a lovag és a sárkány közt: lovag mond egy szót, a sárkány megismétli és ő is mond egyet. Lovag így már két szót mond és hozzátold egyet, majd a sárkány ismétli a sort és hozzárak egyet….. 4. Hiba esetén, aki nem hibázott az védelme alá vesz/túszul ejt egy lakost, beállnak a lovag/sárkány mögé. Lassan kialakul a sárkány farka, lovag kardja a lakosokból. 5. Aki közvetlen a lovag/sárkány mögött áll, súghat. 6. Ahogy nő a sor a sárkány/lovag mögött, hibázáskor mindig az utólsó előre, a lovag/sárkány háta mögé áll, így cserélődnek.
A játék lezárása: Az nyeri a párbajt, akinél több falusi lesz azok elfogytával. a., A hős lovag legyőzte a sárkányt, nála a túlerő, kiszabadítják a többieket egy rohammal (a falusikak kézen fognak egy túszt, a lovag legyőzte a sárkányt) b., A sárkány került túlerőbe, ő nyer, elkergeti a lovagot és a pár falusit. VAGY: A falusiak elfogytával folytatják a párbajt és egymástól rabolnak, ekkor addig játszanak, amig egyik féltől el nem fogynak a játékosok. Itt nyílván az nyer, akinél az összes falusi ott van. Kicsiknél az első, nagyoknál a második variens.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Hogyan érezted magad? Mit csináltálnál másképp? Mi lenne a stratégia? Mit viszel haza?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. A sárkány/lovag kiválasztása lehet egy kezdőszólánccal. Megy körbe a lánc, az első két hibázó a lovag és a sárkány. 2. A súgó túszok/védencek szerepében, alaphelyzetben bárki súghat vagy: a, minden lovag/sárkány megszólalás után az utolsó előre jön a sárkány/lovag mögé és ő súg b, mindig a közvetlen a lovag/sárkány mögött álló súg, minden súgás után a súgó hátra megy c, minden hibázás után megy hátra a súgó 3. A játék vége: a, az nyer, akinek több játékosa van, amikor elfogynak a falusiak b, az nyer, akinek nem marad játékosa
A játékvezető speciális feladatai: Jegyzetelni az elhangzó szósorokat és nyomon követni azok helyességét. Figyelni és figyelmeztetni a súgók, azaz a lovag kardja és a sárkány farkának a helyzetváltoztatására.
Egyéb/megjegyzés: Én lefényképeztem, ahogy az 5 és 7 éves beste kölkeimmel játszuk a közösen kitalált játékot, de kissé kevesen vagyunk hozzá, így ezek a képek nem túl informatívak. De a gyerekek cukik… Ettől függetlenül élvezték és végtelenítve játszottuk. Folyamatosan el lettem rabolva, hol egyikőjük, hol a másikuk háta mögül, majd szerepcsere jöt és egymást rabolták tőlem. A játék átalakult folyamatos szerepcserével az ő korosztályukra. A játékot, amit itt leírok, nem is nekik, hanem az 12-15 éves korosztályra találtam ki, akikkel az iskolában dolgozok. Nem fogom kivárni, hogy vajon visszajutunk-e jelenléti oktatásba, hogy velük bemutassam, mert a képzést szeretném befejezni és nem elnyújtani….
A játékot lejegyezte: Balogh Emese