A játék neve, címe: Letakarós játék .- Megy a pléd…
A játék pedagógiai célja: A gyermekek kényszer nélkül megismerjék egymást, megtanulják társaik nevét. Majd képesek legyenek az együttműködésre.
A játék jellege: Ismerkedős
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Nem túl vastag plédet választottam, kapnak a gyerekek levegőt alatta. Míg kimennek az ajtón a hunyók a csop. szoba elé addig a pedasszisztens felügyel rá.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Egy nagyobb nem túl vastag pléd. A játék folytatásához ha igénylik 4 a csoportban használt játék: autó, kirakós játék színes dobozban, baba, építő kocka.
Technikai igény: A csoportszoba közepén egy nagy szőnyeg szélén ülnek körbe a gyerekek.
Az előkészítés feladatai: A játékelrakás, eszköz kikészítés…biztonságosan tudjanak játszani a gyerekek. Átgondolni a játékot és vezetését, szervezését.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Közösen rakjuk el a játékokat. Figyelemfelkeltés… Ki játszik ilyet? dallal.
A játék megnyitása, nyitánya: Kezemben egy pléd, motivációs eszközként. Kerettörténetem: a pléd szeretne valakit elbújtatni… Szeretnétek ilyet játszani?
Kedvesen, mosolyogva, örömmel , kicsit viccesen beszélek a gyerekekhez mert tudom, hogy a jókedv ragadós!
A játék menete, játékszabályok:Először is a letakarós játékhoz szükségem van egy hunyóra, aki kimegy az ajtó elé Viola nénivel. Kiszámoljuk az Alma alma de kerek.. című mondókával. Kiszámolás. XY Kérlek, jól nézd meg a gyerekeket!…kik ülnek itt,!?… Mikor hívunk téged közösen a : -Jöhet a cica …mondókával , vissza jöttök és ki kell találnod ,kit rejtett el e plédünk. Ha szükséges adunk egy kis segítséget neked..pl. kidughatja a lábfejét majd.. Mindenki érti a játékot? Rendben. XY Menj ki most Viola nénivel az ajtó elé..- Tudom , hogy te olyan becsületes vagy , hogy nem is akarsz kukucskálni. Kimennek . A körbe ülő gyerekeket bíztatom , hogy szépen törökülésben üljenek, hogy nehogy elessek amint körbe megyek a pléddel…. a pléd repül..valakire rászáll…Letakarom MN kislányt. Megkérdezem tőle kap e elég levegőt a pléd alatt..nem fél- e a sötétben… Kérem a gyerekeket, hogy figyeljenek…mert ők is lesznek majd hunyók… Most kezdhetjük, mondjuk együtt: -Jöhet a cica…Bejönnek… Bíztatom: – Nézz körül…A gyerekeket is figyelmeztetem: -Maradjunk csendben, a hunyó had gondolkodjon. Ha szükségét látom, segítek neki , ahogy már megbeszéltük. Látom, hamar felcsillan a szeme…felismeri társát..megmondja a nevét..a pléd alól előbújik MN kislány. Ügyes vagy! Dícsérem Őt a gyerekek előtt…Tapsoljuk meg Őt gyerekek. A taps után MN -et kérem meg, most menjen ki hunyónak ,ha szeretne. Kimegy , mert örömmel vállalta a feladatot. A gyerekek izgulnak..van aki nagyon szeretne elbújva lenni..látom ki tud még türelmesen várni ki nem.. Türelemre intek egy kis buzdítással, hogy elmondom,- sokszor fogjuk még játszani ezt a játékot …sorra fogtok még kerülni. Folytatjuk a játékot…/Előző évben a kerettörténet nélkül játszottunk..így most vidámabb lett a hangulat../ A KÖVETKEZŐ HUNYÓ MÁR IGÉNYELT SEGÍTSÉGET ..ÍGY KÉRTÜK A PLÉD ALATT LÉVŐ KISGYEREKET , HOGY DUGJA KI A LÁBÁT..A SZANDÁLJA ISMERŐS VOLT…ezt a teljesítményt is értékeltük..megtapsoltuk…Megsimogattam a fejecskéjét. /Később az öltözködés ősszel.. című projektnél is fogjuk használni ezt a játékot…az udvaron a piknik pléden…kinticipőiket kell majd felismerni../Az új gyerekeket is elrejtette a pléd..mondtam róluk segítséget a hunyónak , pl. a kismadár asztalnál ül..reggel együtt fűztétek a gyöngyöket…az ő jele a katicabogár..a segítség jól jött..kitaláltuk közösen a nevét..az új kislány örült hogy kedvesen beszéltünk róla..befogadva érezte magát a csoportba. Több alkalommal is megismételtük a játékot a gyerekekkel./ Máskor tovább fejlesztettem a játékot játékok letakarásával. A gyerekek hoztak játékokat a polcról a kérésemre a szőnyegre…mit rejt a pléd.? .ki tudná elmondani…majd egyet közülük a a babát eldugtam míg a gyerekek kimentek a Viola néni segítségével. a gyerekek együtt keresték meg a babát. Eljutottunk az ismerkedéstől az együttműködésig. Részletesen most nem írom le a játék menetét.
A játék lezárása: Hatszor hétszer ismételtük a játékot egy alkalommal. Jeleztem a gyerekeknek ez az utolsó forduló lesz ma..legközelebb megint játszunk ilyet és az is sorra kerül aki ma még nem volt. Utoljára egy óriás mackót rejtettünk el…Sokkal kisebb volt, mint a gyerekek…meg lehetett tapogatni is…vicces és izgalmas volt…a kislány kitalálta, hogy ez nem kisgyerek. Rávezetéssel sikerült kitalálnia. Kikandikált a mackó lába. Végül átvezettem a csoportot a következő napirendi pontra a tízóraira amit a mosdó használata előz meg.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Értékeltem a közös játékot. Őrülök ,hogy mindannyian jól éreztétek magatokat. Ügyesek voltatok. Dicséret. Már sokan kitaláltátok egymás nevét. Legközelebb mindenki sorra fog kerülni. Ha Z nem fekszik el játék közben és nem kellett volna leállítani a játékot. Remélem legközelebb jobban figyel mindenki.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: EZ MÁR EGY TOVÁBB FEJLESZTETT JÁTÉK VOLT. Fent említettem.
A játékvezető speciális feladatai: Jókedvvel vezetni a játékot. Megfelelő ritmusban maradni. Figyelni a gyerekekre mennyire fáradtak, és ahhoz igazítani a játék hosszát. Motivációval fenntartani viccesen, humort vinni a játékba./ mackó eldugása, vagy kollégámat /Figyelni a balesetmegelőzésére.
A játékot lejegyezte: Balogh Andrea