JÁTÉKRA FEL!

Balla Marianna: Futár-vezető-építő: toronyház építése színes ablakokkal

  1. A játék neve, címe: Futár – vezető – építő: toronyház építése színes ablakokkal
  2. A játék pedagógiai célja: Hatékony kommunikáció, együttműködés, egymás iránti bizalom, megfigyelőképesség, összetartozás érzésének fejlesztése. Ez a gyakorlat elősegíti a partnerségben történő munkát és a csapatmunkát.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A teremben az asztalok és székek oldalra legyenek pakolva. Ne legyen semmi az útban, ami a mozgásban akadályozná a futárokat.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: 20 db kocka, előzetesen színezve egy-egy színes (kék, zöld, piros, fekete) pöttyel, 1-1 színskála, sál a szem bekötéséhez
  12. Technikai igény: 2 pad vagy asztal, 4 szék
  13. Az előkészítés feladatai: Kockák színezése, a színskála elkészítése. A terem berendezése: padok, székek oldalra húzása. Középen 1 pad, körülötte 2-2 szék. Távolabb 1 pad elhelyezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kockákra előző nap közösen festettük, ragasztottuk fel a színeket. A terem átrendezése is közösen történhet.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kedves Vezetők, Futárok, és Építők! A feladat az lesz, hogy dobókockákból hárman felépítsetek egy toronyházat. De nem akármilyen házat. Olyat, amelyek ablakai színesek. Készen álltok az építkezésre? Kérlek benneteket, hogy döntsék el, hogy hármatok közül ki legyen a futár, a vezető és az építő.
  17. A játék menete, játékszabályok: A hármas csoportok a középre tett padok előtt állnak. A feladat az lesz, hogy dobókockákból hárman felépítsetek egy toronyházat. De nem akármilyen házat. Olyat, amelyek ablakai színesek. Kérlek benneteket, hogy döntsék el, hogy hármatok közül ki legyen a futár, a vezető és az építő. Csak az építészek érhetnek hozzá a kockákhoz. Társaik, a vezetők irányíthatják őket. Az építészeknek viszont végig be lesz kötve a szemük, és csak egyik kezükkel érhetnek a téglákhoz, a kockákhoz. A vezetők segíthetik őket, de csak szavakkal. A toronyház minden szintje kizárólag csak egy kockából állhat. Az emeleteknek a megfelelő sorrendben kell követniük egymást. Azaz a kockákat a megfelelő sorrendben kell egymásra helyezni. A futárok feladata, hogy ezt a sorrendet a tervező asztalról megszerezzék. Ez a sorrend a teremben található különálló asztalon van elhelyezve. A futárok megnézik a tervezőasztalon található színskálát, ami mutatja, hogy az adott szint/kocka milyen színt kapjon. Elmondják a megszerzett információt a vezetőknek, akik valamilyen módon, de kizárólag csak szóbeli kommunikációval, elérik, hogy az építők a megfelelő színű szintet megépítsék. Van 4 perceteket, hogy megtervezzétek az építkezést, és felosszátok egymás között a szerepeket. Ez alatt az idő alatt nem szabad a kockákhoz hozzányúlni! Tervezzétek meg azt is, hogy hány szintes lesz a toronyházatok. Tűzzetek ki magatok elé reális célokat, de ne féljetek a kihívásoktól! Az építkezés során bármikor dönthettek úgy, hogy nem építitek magasabbra a toronyházatokat, ekkor fejezzétek be a munkát. Az építkezést a rendelkezésetekre álló idő alatt bármikor újra kezdhetitek, de abba is hagyhatjátok. Maximum 4 percig dolgozhattok. Ha megvagytok, a vezetők kössék be az építészek szemét. Kezdődhet a munka, induljanak el a futárok. (Előzetesen mindkét csoport kap egy adag építőkockát és egy kendőt a szem bekötésére. A rendelkezésre álló idő alatt a futár annyiszor ingázhat a tervező asztal és az építő között, amennyiszer akar, vagy amennyiszer szükséges. Ha lejárt az idő, minden résztvevő megnézheti és összehasonlíthatja csapata tornyát az eredetivel.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor a csapatok úgy döntenek, hogy befejezik az építkezést, vagy lejár a rendelkezésükre álló idő.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Egyenként megkérem a csoportokat, hogy mondják el, mennyire tudtak jól együttműködni egymással. Ha nehezen ment, mi okozta a nehézséget, mi hátráltatta őket a munkában. Hogyan érezték magukat, mi alapján osztották meg a szerepeket, hogyan jutottak egyezségre! Amikor minden csoport válaszolt a kérdésekre, megkérem, hogy vizsgáljuk meg a toronyházakat! A legmagasabb toronnyal rendelkező csoportot megkérem, hogy magyarázzák el, hogyan tudták elérni ezt az eredményt!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék egyszerűbb változata: 2 szereplő, vezető és építő. A vezető megkapja a tervet, amin a színskála található. Nincs futár. A továbbiakban minden az előbbieknek megfelelően történik. Még egy változat: 2 szereplő, vezető és építő. Nem színezett, hanem számozott kockák vannak. A toronyház építése az előzőeknek megfelelően történik. A szinteknek nem színek, hanem számoknak megfelelően, növekvő sorrendben kell követniük egymást. Még egy változat: Futár-vezető-építő szerepek. Minden az alapjátékban leírtak alapján történik. A kockákat azonban kétfelé osztjuk. A csoportoknak a toronyház felépítéséhez egymás segítségét kell kérni, ugyanis úgy rakom le a kockákat, hogy biztosan a saját kockákból ne lehessen felépíteni az építményt. Csak az építők adhatják oda a kockákat, és természetesen csak a vezetők kérhetik el.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni, hogy a futárok-vezetők-építők csak a saját feladatukat végezzék el. (Vezető ne építsen, futár ne vezessen)
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Balla Marianna