A játék neve, címe: Repülő matek
A játék pedagógiai célja: Matematikai ismeretek gyakorlása kényszerérzet nélkül, játékos helyzetben.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Terem elrendezése, kellő hely biztosítása a köralkotáshoz, továbbá felhívni a játékosok figyelmét, hogy dobásnál vigyázzanak egymás testi épségére.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Egy kisebb plüssfigura.
Technikai igény: Nincs szükség semmilyen technikai kellékre.
Az előkészítés feladatai: Terem elrendezése, a játékosok számától függően kellő hely biztosítása a köralkotáshoz.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem elrendezésében segíthetnek.
A játék megnyitása, nyitánya: Játékszabályok ismertetése. A műveletek nehézsége a korosztálytól függ, a nehézségi fokot és számkört a játék elején tisztázni kell (pl. összeadás-kivonás 20-as számkörben vagy szorzótábla, stb.).
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak, egymástól könyök távolságra, a játékvezető is a körben áll. A plüss a játékvezető kezében van, aki kimondja az egyik játékos nevét, valamint egy matematikai feladatot (pl. 5+7), a játékosnak dobja a plüsst, majd kiáll a körből. A játékosnak minél gyorsabban meg kell mondania a művelet megoldását, majd tovább kell dobnia a plüsst egy játékostársa nevét és egy feladatot mondva. Amennyiben a megoldás nem helyes, a játékos kiesik és a körben tőle jobbra álló játékosnak kell átadnia a plüssfigurát, aki ezzel megszerzi a dobás és kérdezés jogát.
A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor már csak három játékos marad a játékban.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megdicséri a játékosokat, megköszöni a részvételt, amennyiben tanórai keretekben zajlik a játék, a játékvezető pirosponttal vagy egyéb a tantárgyhoz kapcsolódó értékeléssel zárhatja a játékot.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A plüsst egy ketyegő bombaként is el lehet képzelni, ami 5-10 másodpercen belül robban, így amennyiben nem tudja a választ elég gyorsan mondani a játékos, kieshet a játékból. Ha nem a versenyhelyzet fokozása a játék célja, hanem a gyakorlás, akkor a tévesztő játékosok nem kiesnek a játékból, csak leguggolnak és a körben maradnak. Ebben az esetben, ha egy újabb repülő kérdésre helyesen válaszolnak, felállhatnak, így a kevésbé ügyesek is végig játékban maradhatnak. A játék végét ilyenkor a játékvezető határozza meg.
A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok biztonságára, versenyjáték esetén a kiesők lelki állapotára, a kommunikációra és motivációra, az érdeklődés fenntartására.
Egyéb/megjegyzés: A résztvevőknek nagyon tetszik ez a játékos gyakorlás, a versenyjátékot jobban szerették.
A játékot lejegyezte: Bálintnè Kovács Beáta