JÁTÉKRA FEL!

Bálintnè Kovács Beáta: Repülő matek

A játék neve, címe: Repülő matek

A játék pedagógiai célja: Matematikai ismeretek gyakorlása kényszerérzet nélkül, játékos helyzetben.

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Terem elrendezése, kellő hely biztosítása a köralkotáshoz, továbbá felhívni a játékosok figyelmét, hogy dobásnál vigyázzanak egymás testi épségére.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Egy kisebb plüssfigura.

Technikai igény: Nincs szükség semmilyen technikai kellékre.

Az előkészítés feladatai: Terem elrendezése, a játékosok számától függően kellő hely biztosítása a köralkotáshoz.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem elrendezésében segíthetnek.

A játék megnyitása, nyitánya: Játékszabályok ismertetése. A műveletek nehézsége a korosztálytól függ, a nehézségi fokot és számkört a játék elején tisztázni kell (pl. összeadás-kivonás 20-as számkörben vagy szorzótábla, stb.).

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak, egymástól könyök távolságra, a játékvezető is a körben áll. A plüss a játékvezető kezében van, aki kimondja az egyik játékos nevét, valamint egy matematikai feladatot (pl. 5+7), a játékosnak dobja a plüsst, majd kiáll a körből. A játékosnak minél gyorsabban meg kell mondania a művelet megoldását, majd tovább kell dobnia a plüsst egy játékostársa nevét és egy feladatot mondva. Amennyiben a megoldás nem helyes, a játékos kiesik és a körben tőle jobbra álló játékosnak kell átadnia a plüssfigurát, aki ezzel megszerzi a dobás és kérdezés jogát.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor már csak három játékos marad a játékban.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megdicséri a játékosokat, megköszöni a részvételt, amennyiben tanórai keretekben zajlik a játék, a játékvezető pirosponttal vagy egyéb a tantárgyhoz kapcsolódó értékeléssel zárhatja a játékot.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A plüsst egy ketyegő bombaként is el lehet képzelni, ami 5-10 másodpercen belül robban, így amennyiben nem tudja a választ elég gyorsan mondani a játékos, kieshet a játékból. Ha nem a versenyhelyzet fokozása a játék célja, hanem a gyakorlás, akkor a tévesztő játékosok nem kiesnek a játékból, csak leguggolnak és a körben maradnak. Ebben az esetben, ha egy újabb repülő kérdésre helyesen válaszolnak, felállhatnak, így a kevésbé ügyesek is végig játékban maradhatnak. A játék végét ilyenkor a játékvezető határozza meg.

A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok biztonságára, versenyjáték esetén a kiesők lelki állapotára, a kommunikációra és motivációra, az érdeklődés fenntartására.

Egyéb/megjegyzés: A résztvevőknek nagyon tetszik ez a játékos gyakorlás, a versenyjátékot jobban szerették.

A játékot lejegyezte: Bálintnè Kovács Beáta