A játék neve, címe: A farkas és a bárányok
A játék pedagógiai célja: • nagy mozgás fejlesztése: futással • szem és láb koordináció fejlesztése: futással, padra fel és le lépéssel, hely és helyzetváltoztatással • testséma fejlesztése: testrészek mozgatásával, • egyensúlyozás: padra fel és le lépésekor
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék ismertetése után közösen felsoroljuk, hogy mire kell figyelni játék közben. A padokban könnyen meg lehet botlani, fel és le lépésnél lábunkat megüthetjük, a fogó a gyerekek elkapásakor ne lökje, hanem érintse meg akit el szeretne kapni.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: 3db pad, 1 db zsámoly
Technikai igény: Nem igényelt technikai előkészületet. De azoknak a gyerekeknek, akik nem tudtak segíteni az előkészületekben, adtam egy kis feladatot. Törökülésben ülve, testük körül labdát kellett gurítani jobbra és balra.
Az előkészítés feladatai: Ablakok kinyitása. ezzel a szellőztetés biztosítása. Ez egy tornafoglalkozáshoz kapcsolódó játék volt. A foglalkozásom a léglabda leütése, elfogása, görgetése és gurítása társakkal és egyénileg. A foglalkozás végén játszottuk a gyerekekkel ezt a játékot. A padok elhelyezése U alakban. Ez az istálló a bárányoknak. A zsámoly elhelyezése az istállótól távolabb. Ez a farkas háza.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kisebb méretű padokat hat nagycsoportos (6 éves) gyerek segítségével tettük a megfelelő helyre. Padonként két gyermek és én, aki középen fogtam a padot. A zsámolyt két középső csoportos (4 éves) gyerek segítségével tettük a helyére
A játék megnyitása, nyitánya: A cím elmondása után kerettörténet elmondásával motiváltam: „Képzeljétek el, hogy egy erdőben vagyunk. Báránykákká változtunk. A hangját utánozzuk. A bárány milyen hangot ad ki? A farkas? Vígan legelészünk, mikor jön a farkas és megpróbál elkapni minket. Ismertetem a játék szabályát.
A játék menete, játékszabályok:Ez új játék volt. A szabály ismertetése után próbajátékot játszottunk. Én voltam a farkas. Játékszabály: A bárányok az „U” alakban elhelyezett padok körül futhattak menetirányban. Ez az istálló, ahol a bárányok laknak. A zsámoly tetején „Jön a farkas!” kiáltásra indul a farkas, aki a fogó. Ő megpróbálja a bárányokat elkapni. A farkas is csak menetirányban futhat labdával a kezében. Mivel kisebb és nagyobb gyerekek is játszottak, ezért próbáltam nehezíteni a játékot azzal, hogy a farkas menetiránnyal ellentétesen is futhatott. Az istállóba padra fel és le lépéssel is be lehetett jutni. A játék addig tartott, amíg a farkas 3 gyereket elkapott. Ők a farkas házába (zsámoly) mentek és leültek.
A játék lezárása: A játékot addig játszatom a gyerekekkel, míg látom, hogy lelkesek. Felhívom a figyelmet, hogy az utolsó játék következik. Megdicsérem a gyerekeket, mivel elég nagy figyelmet igénylő játék volt. Külön a kicsiket és a nagyobbakat is. Kiemelem személyenként, ki miben volt nagyon ügyes. Megbeszéljük, hogy fogunk még ilyet játszani. Kört alakítunk. Mivel ez a játék egy tornafoglalkozás részét képezte, légzőgyakorlatokat csináltunk levezetésképpen. Tornasorba állunk. Aki nem lép egyszerre kezdetű dalra elindulunk a tornaszobából.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Kiemeltem azokat a gyerekeket, akik ügyesen szaladtak a padok között és akit nem kapott el a farkas. Megtapsoltuk őket.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A bárányok is bármilyen irányban futhassanak, csak a nyitott oldalon lehessen bemenni a bárányoknak az istállóba.
A játékvezető speciális feladatai: A balesetre folyamatosan felhívni a figyelmet. Segíteni a kisebbeket, akit úgy látok segítsem, amikor farkasok, a bárányok elkapásánál.
Egyéb/megjegyzés: Azért terveztem 3-6 éves korosztályra, mert akkor mikor szerettem volna megtartani a gyereklétszám tartósan alacsony 8 és 12 fő volt betegség miatt.
A játékot lejegyezte: Balázsné Pócsik Judit