JÁTÉKRA FEL!

Aradi Julianna: TÁRLATVEZETÉS

  1. A játék neve, címe: TÁRLATVEZETÉS
  2. A játék pedagógiai célja: Elsősorban osztályfőnöki vagy erkölcstan órákra ajánlott. Olyan csoportoknál, amelyekben szükség van a pozitív énkép megerősítésére. De a játék rövidített változata vagy egyes elemei használhatók és beépíthetők más jellegű foglalkozásokba is.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A körben, egymással szemben elhelyezett székek mögött is legyen elég hely, min. 60-70 cm a mozgásra. A kellék képkeret legyen sérülés- és szálkamentes. A helyszín ismert terep legyen, hogy a tanulók ne érezzék feszélyezve magukat.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: -1db üres képkeret. Ez lehet valódi, vagy akár hulahopp karika is helyettesítheti. Lényeg, hogy magunk elé tartva beleférjen az arcunk, mint egy portré. -Fénymásolt, szép kerettel ellátott papírok a résztvevők számának megfelelően. -Íróeszközök a létszám szerint. -1db nyomtatott lap a VENDÉGKÖNYnek. (Ez a megbeszéléshez és értekeléshez kell.) -Előregyártott névkártyák.
  12. Technikai igény: -Megfelelő számú szék -Motiváláshoz, bevezetéshez falitábla, vagy gyurmaragasztóval felerősített nagyobb csomagolópapír, amire mindenki szabadon írhat -Vastag táblatollak, kréta, vagy filctoll -Kis asztal, vagy szék a vendégkönyv írásához. A játék zárásához saját mobiltelefonok.
  13. Az előkészítés feladatai: Az előkészítés szerves része egy felmérés, amely szintén történhet játékos formában is: kis cédulákra felírhatják a gyerekek név nélkül, hogy mi az ami foglalkoztatja őket, és dobják bele a varázsládikóba (feldíszített cipősdoboz) vagy varázsgömbbe (kiürült cukortartó). Ha jól ismerjük a csoportot, akkor ez a feladat el is hagyható. A kellékek gondos és esztétikai előkészítése azért fontos, mert a játék egy képzeletbeli múzeumban zajlik.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ez a játék arról szól, hogy mindenki pozitív megerősítést kapjon. Hiszen a felmérés eredménye ezt igényelte. Ezért mindenki egyformán részt vesz, még a játékvezető is, mivel a személyes szereplése adja a mintát a játék lebonyolításához. A diákokkal való közös szerepvállalás oldottabbá teszi a hangulatot. Ha aktívabb és gyorsabb a csoportunk, a névkártyákat saját maguk is készíthetik. Egy szorongó csoportban inkább gyártsuk előre a kártyákat, mert így elkerüljük, hogy feszélyezze őket, ha estleg nem tudnak szépen írni, ugyanis a névkártyákat a székre ragasztva mindenki láthatja.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: -Játékosok köszöntése, motívációként a fali táblára írjuk a nevünket. (Feszültségoldás) -Ma egy érdekes kiállítást fogunk megnézni a Szépművészeti Múzeumban. Lesz egy terem, ahol majd hosszasabban elidőzünk. (Körbemegyünk kívülről a székek mögött.) Tartsatok velem! Már meg is érkeztünk egy újabb terembe, ahol a világ legszebb portréfestményeivel találkozhatunk. Segítsetek nekem eligazodni, melyik portré kit ábrázol. Válasszátok ki a saját névkártyátokat és ragasszátok a számotokra legszimpatikusabb helyre, majd álljatok a székeitek mögé. Gondoljatok arra, hogy a képen Ti vagytok, és a festő nagyon jól megragadta a lényeget. Tehát minél természtesebbek legyetek!
  17. A játék menete, játékszabályok: -Jól nézzetek körbe és figyeljétek meg egymást! Ha ránéztek egy arcra, biztosan eszetekbe fog jutni egy vagy két jó dolog vele kapcsolatban. (kb.1 perc) -Most mindenki elé teszek egy üres papírt, amely a következő mondattal kezdődik: EBBEN A REMEKMŰBEN AZ TETSZIK, HOGY… Egészítsétek ki a monadatot a saját gondolataitokkal. Járjátok körbe a kiállítótermet és tetszőles sorrendben jellemezzétek az összes portrét! (kb.3 perc) -Kezdődjék a rendhagyó tárlatvezetés! Megkérem xy-t, hogy jellemezze a portrémat! (A játékvezető maga elé teszi a képkeretet és hallgatja a róla szóló pozitív jellemzést, amelyet a bevezető mondattal együtt kell felovasnia a portré tulajdonosa által kijelölt játékosnak. Ha vége a jellemzésnek, megszólal a porté, és elmondja, hogy érezte magát, vagy csak megköszöni a hallottakat, majd a keretet továb adja a tárlatvezetőnek, akiből az új portré lesz, kiválaszt maga helyett egy tárlatvezetőt. Stafétaszerűen haladunk tovább tetszőleges választás szerint, tehát mindenki maga választja a saját tárlatvezetőjét. Ha mindenkire sorra került, alá kell húznunk a papíron, hogy melyik az a kulcsmondat, ami igazán jólesett.
  18. A játék lezárása: Levezető gyakorlat: Kedves remekművek! Ha igazak voltak a jellemzések, akkor tüsszentsünk rá egy közöset! (TREFFFFF, PIKKKK,ÁSSSZZ,HERRRRCCCC-ezeket a szavakat osztjuk fel a csoportban, melyet vezényszóra egyszerre kell kiabálni, ha jól csináltuk, egy hatalmas tüsszentés jön ki belőle)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ezzel vége a múzeumlátogatásnak, de mint minden múzeumban, itt is találhattok VENDÉGKÖNYVET, kérlek, írjátok le, hogyan éreztétek magatokat a játék során! A jellemzést vigyétek haza magatokkal és rakjátok feltűnő helyre, hogy minden nap lássátok, milyen remekművek vagytok. Ha közben még eszetekbe jut magatoktól más is, kiegészíthetitek. Zárjuk a közös képzeletbeli múzeumlátogatásunkat egy közös SELFIE-vel.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kerettörténetet lehet különböző hangulatok ábrázolására is használni. Pl.A képeken csupa vidám arc található, válasszuk ki a legjobb arcot, legszomorúbb, legkedvesebb… stb. (Összegzésként: Miért fontos a pozitív kusugárzás?)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályoknál fontos kihangsúlyozni, hogy csak pozitív tulajdonságokat lehet írni és amivel nem bántjuk meg a másikat. Nem tárgyalhatunk ki szeméyes dolgokat, csakis az illető pozitív megnyilvánulásait és tulajdonságait emelhetjük ki, vagy mi az, amit neki köszönünk, vagy dicsérünk benne.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyobb létszámmal is játszható a csoport, de akkor nagyobb a térigény, és több kisebb körre van szükség. Az összegzésnél, amikor mindenki elmondhatja azt az egy jellemzést magáról, ami a legjobban esett neki, akkor már közösen állunk körbe mindannyian.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Aradi Julianna